Miejsce Kościoła w rzeczywistości demokratycznego państwa
W nowoczesnych demokracjach obowiązuje zasada rozdziału Kościoła od państwa, która zakłada, że państwo i Kościoły są autonomiczne i niezależne w swoich działaniach. Państwo nie ingeruje w wewnętrzne sprawy Kościoła, a Kościół nie pretenduje do udziału we władzy świeckiej.
Istnieją różne modele rozdziału Kościoła i państwa, od radykalnego (laïcité we Francji), gdzie religia nie ma miejsca w przestrzeni publicznej i nie jest finansowana przez państwo, po model kooperacyjny (przyjazny), jak w USA, gdzie państwo pozostaje neutralne, ale dopuszcza współpracę z Kościołami w ramach dobra wspólnego. W modelu kooperacyjnym Kościoły mogą prowadzić działalność społeczną, edukacyjną i charytatywną, a nawet korzystać z pewnych form wsparcia publicznego.
Kościół katolicki w Polsce, podobnie jak w innych krajach, historycznie był związany z władzą świecką. Jednak od czasu Soboru Watykańskiego II Kościół przyjął zasadę autonomii i niezależności zarówno od państwa, jak i od wszelkich partii politycznych.
Konkordat między Polską a Stolicą Apostolską z 1993 roku podkreśla autonomię i niezależność Kościoła i państwa oraz gwarantuje swobodę religijną. Konkordat reguluje kwestie takie jak obecność nauczania religii w szkołach publicznych, działalność duszpasterska w instytucjach publicznych oraz finansowanie instytucji kościelnych.
Kościół katolicki w Polsce angażuje się w różne obszary życia społecznego, współpracując z państwem na rzecz dobra wspólnego. Obejmuje to prowadzenie placówek edukacyjnych, instytucji pomocy społecznej oraz działalność charytatywną.
Polska konstytucja gwarantuje równość wszystkich związków wyznaniowych, nie uprzywilejowując żadnego z nich. Art. 53 Konstytucji RP mówi, że „Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione”. W praktyce jednak, ze względu na historyczne i kulturowe znaczenie Kościoła katolickiego w Polsce, ma on znaczącą pozycję w społeczeństwie.
Relacje między państwem a Kościołem w Polsce są zgodne z europejskimi i międzynarodowymi standardami, które podkreślają zasadę wolności religijnej i neutralności państwa. Polska konstytucja oraz konkordat z 1993 roku zapewniają autonomię i niezależność Kościoła, jednocześnie umożliwiając współpracę w sferze publicznej na rzecz dobra wspólnego.
Zasada autonomii Kościoła, wynikająca z nauczania Soboru Watykańskiego II, podkreśla, że Kościół nie powinien być podporządkowany władzy świeckiej ani związany z żadnym systemem politycznym. Kościół ma prawo i obowiązek troszczyć się o dobro wspólne, przestrzeganie praw człowieka oraz pomoc potrzebującym. Może to obejmować współpracę z instytucjami państwowymi w zakresie edukacji, opieki społecznej czy ochrony zdrowia.
Art. 53 Konstytucji RP zapewnia wolność religijną, obejmującą prawo do wyznawania religii, praktykowania jej publicznie i prywatnie oraz do nauczania religii. Państwo ma obowiązek zapewnić możliwość praktyk religijnych, np. w szkołach, szpitalach czy więzieniach. Polska konstytucja (art. 25 ust. 2) ustanawia bezstronność państwa w sprawach religijnych i światopoglądowych, co oznacza, że państwo nie narzuca żadnej religii ani światopoglądu obywatelom, a jedynie zapewnia swobodę ich wyrażania.
Zasada neutralności nie oznacza eliminacji religii z przestrzeni publicznej. Obywatele mają prawo manifestować swoje przekonania religijne, a państwo ma obowiązek to uszanować, co przejawia się np. w obecności lekcji religii w szkołach, obecności symboli religijnych w instytucjach publicznych oraz dostępie do posług religijnych w instytucjach zamkniętych.
Kościół katolicki w Polsce ma znaczącą rolę w życiu publicznym, ale działa w ramach zasad demokratycznego państwa prawa, które gwarantuje autonomię i niezależność zarówno Kościoła, jak i państwa. Relacje te są zgodne z europejskimi standardami i opierają się na zasadzie wolności religijnej oraz neutralności światopoglądowej państwa.
Źródło: KAI, TP
Polska i Krzyż
Piękno, niezachwiana moc i potęga Krzyża. Związanie losów Rzeczypospolitej, od narodzin po dzień dzisiejszy, z Krzyżem oraz nieprzemijająca nadzieja pokładana w Chrystusie – to temat tej książki. Wybitni autorzy i uczeni, wielcy patrioci, utrwalają słowem, a mistrz Adam Bujak obrazem wizerunek Polski wiernej Bogu od jedenastu wieków. Bez chrześcijaństwa nie byłoby ani naszego państwa, ani naszego narodu.
Kościół i Naród. Lata trwogi, lata nadziei
Agentura wpływu nazywana nie tak dawno sowiecką, a dziś rosyjską, poczyna sobie śmiało także w III RP. Jej dziełem jest narzucana Polakom od kilkunastu lat przez media głównego nurtu (wszystkie w rękach zagranicznych decydentów) i przez niektórych polityków tzw. polityka wstydu.
Kościół na Straży Polskiej Wolności. Tom 2. Przedmurze chrześcijaństwa. Czas królów elekcyjnych
Tak jeszcze nikt nie przedstawiał dziejów i Kościoła, i narodu - nie tylko w Polsce. Seria wydawnicza Białego Kruka KOŚCIÓŁ NA STRAŻY POLSKIEJ WOLNOŚCI to cztery najwyższej jakości edytorskiej i graficznej tomy ukazujące zależność losów Polaków od wiary katolickiej - i odwrotnie.
Cuda polskie. Matka Boża i święci w naszych dziejach
Na historię naszego kraju należy patrzeć z punktu widzenia człowieka wierzącego, chrześcijanina, jeśli chce się dzieje Polski interpretować uczciwie. Ta książka nie jest suchym dziełem naukowym, lecz zawiera solidną porcję wiedzy o minionych wiekach. Jest napisana barwnie i żywo. Prezentuje autentyczne wydarzenia, konkretne osoby oraz sprawdzone opinie. Obejmuje okres od Mieszka I po współczesność.
Kościół na Straży Polskiej Wolności. Tom 3. Naród bez państwa. Czas zaborów
Tak jeszcze nikt nie przedstawiał dziejów i Kościoła, i narodu - nie tylko w Polsce. Seria wydawnicza Białego Kruka KOŚCIÓŁ NA STRAŻY POLSKIEJ WOLNOŚCI to cztery najwyższej jakości edytorskiej i graficznej tomy ukazujące zależność losów Polaków od wiary katolickiej - i odwrotnie.
Sybir. Dzieje polskich zesłańców XVIII–XX w.
Za co?! Pytanie to nieodparcie nasuwa się podczas czytania tej przejmującej książki. Tysiące Polaków, najlepszych synów swojego narodu, było zsyłanych na Sybir za umiłowanie własnego kraju, za walkę o jego wolność, za przywiązanie do wiary katolickiej. Wszelki sprzeciw wobec caratu karany był surowo; najczęściej właśnie wyekspediowaniem na tę nieludzką ziemię, skąd przeważnie nie było już powrotu.
Polacy wierni i dzielni
Polacy – kim jesteśmy? Kim byliśmy? Kim powinniśmy być w przyszłości? O. prof. Marian Zawada od ponad 40 lat szuka odpowiedzi na te pytania. Szuka – i znajduje. Zastanawia się nad kondycją naszego narodu od momentu jego narodzin w X wieku po czasy najbardziej współczesne. I nieustannie jest pełen zachwytu nad duszą polską, nad jej zdolnością przetrwania nawet największych kataklizmów, nad jej niezłomnością.
Konfederacja targowicka
Czytając tę historyczną książkę, zaczynamy się zastanawiać, czy jednak nie odnosi się ona do czasów jak najbardziej nam współczesnych. Nie chodzi tylko o samo zjawisko zdrady narodowej, ale o metody działania targowiczan. Nasuwa się co chwilę refleksja: to wtedy też już tak było?! Tak, już wtedy np. zastosowano terror wobec wolnych obywateli Rzeczypospolitej, rekwirowano majątki, pozbawiano stanowisk.
Dokąd zmierzamy? Wiara, edukacja, tradycja
Niniejsza antologia publicystyki patriotycznej próbuje dać odpowiedź na postawione w tytule pytanie: Dokąd zmierzamy, my jako Polacy? A co za tym idzie – kto nam wyznacza, lub usiłuje wyznaczać, drogę? Jakże często czujemy się zagubieni, zdezorientowani, manipulowani.
Szukamy stałych punktów odniesienia, niezmiennych wartości, na których można by się oprzeć bez obawy, że pobłądzimy.
Blask Rzeczypospolitej. Od X do XXI wieku
Oto dzieło wybitnego i wszechstronnego historyka, które czyta się jak pasjonującą powieść. Sięgając po Blask Rzeczypospolitej, każdy, kto w jednej książce chciałby zapoznać się z historią Polski na przestrzeni całych jej dziejów, ma tę możliwość. A dzieje te są długie, żywe i imponujące. Historia nasza, jak każdego wielowiekowego kraju, obfituje we wzloty i upadki. Może napawać dumą i podziwem, ale też przestrzegać przed niebezpieczeństwami.
Andrzej Bobola Orędownik Polski. Życie, męczeństwo, świętość
Andrzej Bobola herbu Leliwa, ksiądz, zakonnik, dziś patron Polski, żył w latach 1591–1657 w niebywale burzliwym czasie wielkich zagrożeń dla Ojczyzny i Kościoła katolickiego. Zginął w sposób szczególnie okrutny z rąk Kozaków, którzy chcieli mu nawet darować życie pod warunkiem wyrzeczenia się przezeń wiary katolickiej. Mimo wyjątkowo bestialskich tortur – odmówił. Umierał w strasznych męczarniach.
Kronika Polaków
Aż trudno uwierzyć, że Kronika Polaków (Chronica Polonorum) Macieja z Miechowa musiała czekać ponad 500 lat aż zostanie przetłumaczona na język polski. To wielkie dzieło było oczywiście dobrze znane historykom – wielu z nich odwoływało się do jego treści – ale czytanie go wymagało dobrego opanowania łaciny.
Dekalog
Dziesięć Bożych Przykazań odmieniło świat, wprowadziło ład w stosunkach między ludźmi i przygotowywało człowieka na przyjście Chrystusa. Zna je niby każdy – ale czy na pewno wszystkie? Czy je rozumie? Jak np. pogodzić polecenie „nie zabijaj” z karą śmierci? Dlaczego jako dzień święty święcimy niedzielę, a nie szabat? Czy przykazań naprawdę jest dziesięć? Pytań wokół Dekalogu wiele.
Kobiety w Piśmie Świętym
Ewa, Sara, Anna, Miriam czy Estera – jakże często słyszymy te imiona; są one nierozerwalnie połączone z Pismem Świętym i całą historią Zbawienia. Ale kim są postacie kryjące się za tymi imionami? Co o nich wiemy i czego te wspaniałe kobiety uczą nas dzisiaj? Na te i na wiele innych pytań odpowiada ks. prof.
Święty Prymas. Wyd. II 2021
Był nie tylko wielkim prymasem i wielkim patriotą. Był wielką nadzieją Polaków, tej olbrzymiej większości narodu, która nie zamierzała ulegać bolszewizacji. Był naszą ostoją. Nie lękał się ani komunistycznych gróźb, ani więzienia, ani życia w nieustannej walce. Zawierzył swój los Maryi, Pani Jasnogórskiej, w niej szukał wzmocnienia oraz pociechy – i znajdował! Również przyszłość całego narodu oddał Jej w opiekę.
Katedra i uniwersytet. O kryzysie i nadziei chrześcijańskiej cywilizacji
Kto nie wierzy w Boga, uwierzy we wszystko – ta myśl nigdy nie była bardziej prawdziwa niż w XXI wieku. Ileż to osób po odrzuceniu Boga gotowych jest zaakceptować każdy zabobon, najbardziej złudną utopię, z gruntu niewiarygodną manipulację myślową.
Utopia europejska. Kryzys integracji i polska inicjatywa naprawy
Wychodząc z pierwotnych koncepcji wspólnoty europejskiej, nawiązując do myśli tzw. Ojców Założycieli, autor Krzysztof Szczerski, politolog i polityk, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego przestrzega - zgodnie z tym, co mówił w polskim Sejmie św. Jan Paweł II - przed redukowaniem wizji zjednoczonej Europy wyłącznie do jej aspektów ekonomicznych, politycznych oraz przed bezkrytycznym stosunkiem do konsumpcyjnego modelu życia.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015
Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.