Potęga nawrócenia
liczba stron: | 368 |
obwoluta: | nie |
format: | 16,5 cm x 23,5 cm |
papier: | offset 120 g |
oprawa: | twarda |
data wydania: | 15.10.2024 |
ISBN: | ISBN 978-83-7553-415-3 |
EAN: | 9788375534153 |
realizacja zamówień zawierających tą pozycję po 15.10.2024!
Wybitny pisarz i naukowiec prof. Wojciech Roszkowski przedstawia w swej kolejnej książce 81 niewiarygodnych historii życiowych ludzi, którzy będąc bardzo daleko od Boga, w ten czy inny sposób znaleźli jednak drogę do Niego. I tak na przykład poznamy mordercę i gwałciciela, który po dziesięcioleciach więzienia i pokuty odnalazł w sobie wiarę, a żywota dokonał w klasztorze. Albo zobaczymy żołnierza, który w konającym towarzyszu w okopach zauważył twarz Chrystusa. Wzruszy nas męczeństwo młodej Saudyjki, która w surowym środowisku islamskim przyjęła chrzest, za co została zabita, i to przez własnego brata. Każda opowieść jest inna, jedna bardziej niezwykła od drugiej.
Chrystusowa nauka miłości i miłosierdzia pozostała aktualna przez dwa tysiąclecia, a w czasach nam najbliższych wydaje się szczególnie potrzebna. Autor skupia się właśnie na czasach najnowszych, na przypadkach nawrócenia od drugiej połowy XIX w. do współczesności, pokazując tym samym, że świadectwo Jezusa wciąż jest bardzo żywe – i to dosłownie na całym świecie! Rzecz jasna, wiele przypadków to historie z Europy i Ameryki Północnej, ale są także z tak odległych krajów jak Japonia, Chiny czy Sudan. Iskra Boża potrafi wszędzie rozpalić serca gorliwą i szczerą wiarą. Opisanych zostało kilkanaście przypadków osób sławnych (choć nie ze swoich nawróceń) – jak Chesterton, Lewis czy Frossard – ale najwięcej jest tych, które do szerszej świadomości jeszcze się nie przebiły, bo też i współczesne media głównego nurtu niechętnie wspominają o działaniu Boga wśród nas.
Z lektury Potęgi nawrócenia przebija na wskroś chrześcijańska myśl: żadnego człowieka nie wolno skreślać aż do ostatniego jego tchu. Wiele z przedstawionych tu osób nawróciło się dopiero pod koniec życia, które wcześniej dalekie było od przestrzegania podstawowych zasad wiary i moralności. Książka o nawróceniach jest misternie ułożoną mozaiką losów ludzkich, w której każdy kamyk odnajduje swoje miejsce w blasku Bożego światła. Spotykamy się tu z głębokim przesłaniem nadziei. Te niezwykłe historie są dowodem na to, że powrót do Boga jest zawsze możliwy, niezależnie od tego, jak daleko ktoś od Niego odszedł. Opowieści, świetnie napisane, czyta się jednym tchem!
Ponad sto ciekawych ilustracji dopełnia tę wspaniałą lekturę, która pokazuje, jak różne mogą być drogi prowadzące do spokoju, do szczęścia – do Pana Boga.
Wstęp |
8 |
Część 1. Dusze odzyskują wzrok i słuch |
15 |
1. Przekonywanie piórem i słowem |
16 |
2. Włoski wieszcz |
21 |
3. Były skandalista |
26 |
4. Kongijski męczennik |
30 |
5. Norweski Newman |
34 |
6. Enfant terrible Młodej Polski |
38 |
7. Duński malarz |
42 |
8. Wykluczony |
45 |
9. Między Australią i Europą |
49 |
10. Ofiara Wielkiej Wojny |
53 |
11. Znak wiary na pustyni |
57 |
12. Żarliwość neofity |
61 |
13. Poetka i sufrażystka |
65 |
14. Były alkoholik |
69 |
15. „Moretta” |
72 |
16. Brat Różaniec z Pompejów |
76 |
17. Manche Masemola |
80 |
18. Zdążyć przed utonięciem |
84 |
19. Wyzwolona z socjalizmu |
88 |
20. Gwiazda sceny |
91 |
21. „Z przepaści ku wyżynom” |
96 |
22. Śmierć za nawrócenie |
100 |
23. Poważny kpiarz |
104 |
24. Rosyjska męczennica |
110 |
25. Praktyczna mistyczka |
114 |
26. Żydowska patronka Kościoła |
118 |
27. Świadek z Lourdes |
123 |
Część 2. W czasach zamętu |
131 |
1. W cieniu Chestertona i Belloca |
132 |
2. Święta z plemienia Daju |
137 |
3. Norweska noblistka |
140 |
4. Z dyplomacji do zakonu |
145 |
5. Czarny Łoś |
149 |
6. Prorok z Urakami |
153 |
7. Błogosławiony książę-męczennik |
158 |
8. Z katedry Notre Dame w świat |
161 |
9. Rabin Rzymu |
165 |
10. Duńczyk z Asyżu |
168 |
11. Od nihilizmu do „Historii Chrystusa” |
171 |
12. Żydowski misjonarz katolicki |
176 |
13. Przekonany przez Boga |
180 |
14. Popularyzator Biblii |
185 |
15. Trapista z Getsemani |
188 |
16. Nawróceni przez Ojca Pio |
193 |
17. Do komunizmu i z powrotem |
197 |
18. Nawrócenie mordercy |
201 |
19. Maritainowie |
205 |
20. Angielski narciarz |
210 |
21. Ze spustoszonej winnicy |
213 |
22. Ekonomista i statystyk |
218 |
23. Skromna zakonnica z Filadelfii |
222 |
24. Konwertyta z islamu |
225 |
25. Postępowa Amerykanka |
228 |
26. Teoretyk mediów |
233 |
27. Chiński prawnik |
236 |
Część 3. Przez ideowe pola minowe |
245 |
1. Odkrycie Boga |
246 |
2. Pionier „ruchu oazowego” |
249 |
3. Mieszkaniec Biblii |
253 |
4. Otwarte oczy |
259 |
5. Świadek Bożej Oczywistości |
263 |
6. Arcymistrz gitary |
268 |
7. Chińska pisarka |
271 |
8. Pod wpływem księdza Browna |
274 |
9. Nawrócenie przy Trzech Źródłach |
277 |
10. Długa droga do Kościoła |
283 |
11. Żyd kardynałem |
287 |
12. Jak zrozumieć drzewo? |
290 |
13. Na nieludzkiej ziemi |
293 |
14. Saudyjska męczennica |
298 |
15. Nawrócona hippiska |
303 |
16. Autor „Niemego krzyku” |
307 |
17. Gwiazda jazzu |
310 |
18. „Nowe Przymierze” w starym? |
314 |
19. Twarzą ku niemożliwości |
317 |
20. Benedyktynka |
322 |
21. Słynny mason |
326 |
22. Zwykła Amerykanka |
330 |
23. Córka ateistów |
334 |
24. Równoległe drogi rodzeństwa |
338 |
25. „Zbawienie bierze początek od Żydów” |
342 |
26. Przeciw intelektualnej „wyższości” |
345 |
27. Z Teheranu do Rzymu |
348 |
Nawróceni wśród nas |
356 |
19. Wyzwolona z socjalizmu
Kiedy dla osoby wrażliwej moralnie marksistowska troska o człowieka okaże się hipokryzją, skutkiem jest albo cynizm, albo wiara w Boga. Ilustracją takiej ewolucji duchowej było życie Marthy Moore Avery. Była ona jednym z ośmiorga dzieci Albiona Kinga Parisa Moore’a i wnuczką Samuela Moore’a, senatora amerykańskiego stanu Maine. Urodziła się w Steuben w tym stanie 6 kwietnia 1851 roku. Po śmierci matki trafiła jako trzynastolatka na wychowanie do dziadka. W młodości była aktywistką Kościoła Unitariańskiego i w 1880 roku wyszła za mąż za unitarianina Millarda Fillmore Avery’ego. Młoda para zamieszkała w Bostonie, gdzie Martha zetknęła się z nowymi środowiskami. Studiowała metafizykę u Charlesa D. Shermana, astrologa i badacza myśli Wschodu, a także interesowała się socjalizmem utopijnym w duchu pisarza Edwarda Bellamy’ego i jego futurystycznej powieści Looking backward („Patrząc wstecz”, 1888). Kiedy w 1890 roku zmarł jej mąż, Martha Moore Avery wstąpiła do Socjalistycznej Partii Pracy Ameryki (Socialist Labor Party of America). Sześć lat później założyła seminarium marksistowskie, które później zamieniło się w Bostońską Szkołę Ekonomii Politycznej.
W środowisku bostońskiej lewicy pani Moore Avery poznała Davida Goldsteina. Wspólnie brali udział w działaniach pastora George’a D. Herrona, chrześcijańskiego socjalisty, który okazał się jednak wątpliwym autorytetem moralnym. Głosił bowiem wolną miłość oraz porzucił żonę dla pewnej bogatej parafianki. Pani Moore Avery i Goldstein stanęli przed wyborem: socjalizm albo praktyczna moralność. Wysoko ceniąc życie rodzinne, doszli do wniosku, że muszą postawić sprawę na ostrzu noża. Na konwencji socjalistów stanu Massachusetts postawili wniosek o usunięcie z ruchu osób, które głoszą przemoc i wolną miłość oraz zwalczają religię. Kiedy wniosek ten przepadł, postanowili wycofać się z ruchu socjalistycznego i wspólnie wydali książkę Socialism: The Nation of Fatherless Children („Socjalizm. Naród dzieci bez ojców”, 1903). Wskazywali w niej, że w ustroju socjalistycznym dzieci będą odrywane od rodziców przez wychowanie państwowe. Tezę tę zilustrowali przykładem córki Marksa Eleonory i jej „socjalistycznego małżeństwa” z brytyjskim ateistą Edwardem Avelingiem, zakończonego odkryciem, że jest on bigamistą, oraz samobójstwem.
Stopniowo pani Moore Avery zaczęła się zbliżać do Kościoła katolickiego. Swoją córeczkę posłała do szkoły katolickiej ze względu na wysoki poziom nauczania. Wkrótce przyjęła ona chrzest, a potem została zakonnicą. Sama pani Moore Avery symbolicznie przyjęła chrzest w dniu 1 maja, w Międzynarodowy Dzień Pracy. Nadal bowiem broniła sprawy robotniczej w duchu encykliki Rerum novarum papieża Leona XIII. Wspierała chrześcijańskie związki zawodowe, akcje strajkowe i umowy zbiorowe. W 1922 roku została prezesem Towarzystwa Wspólnej Sprawy (Common Cause Society), katolickiej organizacji zawodowej, którą kierowała do śmierci. Była rzeczniczką welfare state (państwa dobrobytu) w USA, ale skrytykowała rewolucję typu bolszewickiego w książce Bolshevism: Its Cure („Bolszewizm i jego lekarstwa”, 1919). Wspólnie z Goldsteinem założyła Bractwo Prawdy Katolickiej (Catholic Truth Guild), największą amerykańską organizację świeckiego apostolatu w USA. Sprzeciwiała się prawom wyborczym kobiet, twierdząc, że mogą one odciągnąć je od obowiązków domowych i rodzicielskich. Zmarła 8 sierpnia 1929 roku.
Opinie o produkcie (0)