PAKIET Historia i teraźniejszość tom 1 i tom 2 w cenie 80 zł
PAKIET Historia i teraźniejszość tom 1 i tom 2 w cenie 80 zł.
liczba stron: | 512 + 334 |
obwoluta: | nie |
format: | 16,5 cm x 23,5 cm |
papier: | kreda błysk |
oprawa: | miękka ze skrzydełkami |
data wydania: | 03.02.2025 |
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:

Zobacz poszczególne tomy wchodzące w skład pakietu:
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015
TOM I
-
Część I: ZIMNA WOJNA – RODOWODY 1945–1953 • Świat
-
1. Skutki II wojny światowej. Polska największą ofiarą
-
2. Ideologie i nazizm
-
3. Nowy układ sił w świecie
-
4. Komunizm
-
5. Konferencja w Poczdamie
-
6. Finał wojny z Japonią
-
7. Świat powojenny
-
8. Droga do Zimnej Wojny
-
9. Doktryna Trumana i Plan Marshalla
-
10. Konsolidacja Zachodu i koncepcje współpracy
-
11. Blokada Berlina
-
12. Pakt Północnoatlantycki
-
13. Powstanie dwóch państw niemieckich RFN i NRD. Demokracja i dyktatura
-
14. Sowietyzacja Europy Środkowo-Wschodniej
-
15. Wybory
-
16. Rewolucja w Chinach
-
17. Imperium sowieckie
-
18. Wojna w Korei i „obrona” pokoju
-
19. Na Zachodzie zmiany
-
20. Trzeci Świat a tożsamość narodowa
-
21. Na osi Waszyngton–Moskwa
-
22. Społeczne i kulturowe skutki wojny na Zachodzie
-
23. Rewolucja kulturalna w obozie komunistycznym a dobro wspólne
-
Część II: ZIMNA WOJNA – Narodziny PRL 1945–1953 • Polska
-
1. „Wyzwolenie” Polski
-
2. Nowy system polityczny
-
3. Od gospodarki kapitalistycznej do komunistycznej
-
4. Straty ludnościowe, migracje i przemiany gospodarcze
-
5. Umocnienie władzy komunistów i narodziny Żołnierzy Wyklętych
-
6. Sfałszowane wybory. Powstanie PZPR
-
7. „Żołnierze niezłomni”
-
8. Poza granicami Polski
-
9. Terror i propaganda
-
10. Walka z Kościołem
-
11. PRL
-
Część III: NA KRAWĘDZI III WOJNY 1953–1962 • Świat
-
1. Państwo i polityka
-
2. Walka o władzę na Kremlu
-
3. Odprężenie
-
4. NATO i Układ Warszawski
-
5. Co z nacjonalizmem?
-
6. Neutralna strefa w Europie
-
7. „Duch Genewy”
-
8. Rewolucja na Węgrzech
-
9. Kryzys nie tylko sueski
-
10. Globalna ofensywa sowiecka
-
11. Integracja europejska
-
12. Kryzys francuski
-
13. Kultura i rodzina w oczach Zachodu
-
14. Dekolonizacja i wojna w Kongu
-
15. Nowe konflikty
-
16. Nowa linia frontu
-
17. Rozłam w ruchu komunistycznym
-
18. Chiński „wielki skok”
-
19. Kryzys kubański
-
20. Demokracja, dialog i populizm
-
Część IV: NA KRAWĘDZI III WOJNY 1953–1962 • Polska
-
1. Odwilż
-
2. Poznański Czerwiec
-
3. Państwo a Kościół
-
4. Październik 1956 r.
-
5. Odchodzenie od programu październikowego
-
6. Zmiana kursu
-
7. Gospodarka wciąż nierynkowa
-
8. Rynek i wolność
-
9. Odkręcanie i dokręcanie „śruby” w kulturze
-
10. Dylematy emigracji
-
Część V: NIESPOKOJNE LATA 1962–1970 • Świat
-
1. Równowaga i nierównowaga
-
2. Zmiany 20 lat po wojnie
-
3. II Sobór Watykański
-
4. Wojna wietnamska
-
5. Konflikt sowiecko-chiński zagraża światu
-
6. „Rewolucja kulturalna” w Chinach
-
7. Wolność pozytywna i wolność negatywna
-
8. Rewolta młodzieżowa
-
9. Problemy rasowe jako przyczyna buntu w USA
-
10. Rewolucja społeczna w Zachodniej Europie
-
11. Niemcy i Francja
-
12. Wojna na Bliskim Wschodzie
-
13. „Praska wiosna” i inwazja
-
14. „Pokój przez podział”
-
Część VI: NIESPOKOJNE LATA 1962–1970 • Polska
-
1. Mała stabilizacja i socjalistyczna praworządność
-
2. Na szczytach władzy
-
3. Wokół Millenium
-
4. Marzec 1968 r.
-
5. Stagnacja gospodarcza
-
6. Grudzień 1970 roku
-
7. Poza granicami Polski
-
Część VII: ODPRĘŻENIE 1970–1979 • Świat
-
1. Sowiecka pewność siebie
-
2. Otwarcie amerykańsko-chińskie
-
3. SALT I
-
4. Porozumienie w sprawie Niemiec
-
5. Kryzys naftowy
-
6. Przemiany kulturowe
-
7. Wojna Jom Kippur
-
8. Sowiecka ofensywa globalna
-
9. KBWE
-
10. Szczyt potęgi Kremla
-
11. Bogaci i biedni
-
12. Nowa polityka amerykańska
-
13. Konflikty peryferyjne
-
14. Czerwoni Khmerzy
-
15. Zmienne losy odprężenia
-
16. Polak papieżem
-
17. Chiny wychodzą z cienia
-
18. Pax Sovietica
-
Część VIII: ODPRĘŻENIE 1970–1979 • Polska
-
1. Cud gospodarczy na kredyt
-
2. Warunki życia
-
3. „Druga Polska”
-
4. Czerwiec 1976 r.
-
5. Opór: mniej spontaniczności, więcej organizacji
-
6. Pielgrzymka św. Jana Pawła II
-
7. Przemiany społeczne
-
8. Kultura w latach siedemdziesiątych
-
9. Wzrost napięcia
TOM II
Od Autora |
7 |
Część I: NOWA ZIMNA WOJNA • 1979–1985 • Świat |
8 |
1. Sytuacja globalna na początku lat osiemdziesiątych |
9 |
2. Siła USA i słabość ZSRS |
14 |
3. Chiny zwiększają tempo |
21 |
4. Konflikty peryferyjne |
24 |
5. Początek ofensywy Zachodu |
31 |
6. Kultura na Zachodzie |
45 |
Pytania i ćwiczenia |
51 |
Część II: NOWA ZIMNA WOJNA • 1979–1985 • Polska |
52 |
1. Samoograniczająca się rewolucja „Solidarności” |
53 |
2. Stan wojenny i „powojenny” |
67 |
3. Kultura u schyłku PRL |
77 |
Pytania i ćwiczenia |
83 |
Część III: WIELKIE ZMIANY • 1985–1991 • Świat |
84 |
1. Problemy ZSRS i bloku sowieckiego |
85 |
2. Koniec zimnej wojny |
101 |
3. Annus mirabilis 1989 |
110 |
4. Rozpad ZSRS |
119 |
5. Nowy układ sił w świecie |
130 |
Pytania i ćwiczenia |
149 |
Część IV: WIELKIE ZMIANY • 1985–1991 • Polska |
150 |
1. Polski „okrągły stół” i wybory czerwcowe |
151 |
2. Gospodarka i ekologia |
165 |
3. Początek transformacji ustrojowej |
171 |
Pytania i ćwiczenia |
179 |
Część V: KONIEC XX WIEKU • Świat |
180 |
1. Świat po zimnej wojnie |
181 |
2. Pozory stabilności |
191 |
3. Na ruinach imperium sowieckiego |
205 |
4. Problemy Zachodu |
217 |
5. Współczesna demokracja |
238 |
Pytania i ćwiczenia |
241 |
Część VI: KONIEC XX WIEKU • Polska |
242 |
1. W Polsce wraca stare |
243 |
2. Przekształcenia medialne |
253 |
Pytania i ćwiczenia |
257 |
Część VII: NA PROGU XXI WIEKU • Świat |
258 |
1. Współczesna nauka i technika |
259 |
2. Układ sił w świecie |
263 |
3. Na Zachodzie |
265 |
4. Poprawność polityczna |
277 |
5. Chiny, Rosja i inni |
279 |
6. Co z cywilizacją zachodnią? |
288 |
Pytania i ćwiczenia |
299 |
Część VIII: NA PROGU XXI WIEKU • Polska |
300 |
1. Pełnia władzy postkomunistów |
301 |
2. Przełom i konflikty po 2005 r. |
314 |
Pytania i ćwiczenia |
341 |
Spis ilustracji |
342 |
Biogram Autora |
343 |
Wróćmy do podstawowego pytania: po co i jak mamy poznawać historię najnowszą? Połączenie wiadomości z historii najnowszej z wiedzą o społeczeństwie daje możliwość zrozumienia rzeczywistości, w której żyjemy, a która jest w dużej mierze wynikiem niedawnej przeszłości. Prezentowany tu drugi tom podręcznika „Historia i teraźniejszość” opiera się na tym samym założeniu formalnym co pierwszy. W dalszym ciągu nie stosujemy obudowy w postaci diagramów, kasetonów czy różnokolorowych ramek. Jest to zamiar celowy, gdyż wedle badań neurobiologicznych i psychologicznych pobieranie informacji tak „rozsiewanej” utrudnia zapamiętywanie i rozumienie tekstu. Wiele nieporozumień wynikło z zalecanej interpretacji wydarzeń. Oczywiście, można przedstawiać historię jako zestaw suchych faktów bez komentarza, ale to czyni ten przedmiot nudnym. O wiele ciekawsza jest metoda narracyjna, dzięki której podręcznik czyta się płynnie, a treść wciąga czytelnika/ucznia.
Aby zrozumieć historię, trzeba podjąć trud wyboru faktów według ich znaczenia, trud wyjaśnienia ich roli i związków przyczynowo-skutkowych, a także trud wskazania kryteriów oceny zdarzeń. Brak takiego wyjaśnienia jest też interpretacją historii, tyle że pozostawia wrażenie chaosu i braku sensu. Interpretacje przedstawione w tej książce można oczywiście poddać analizie i temu służyć powinny lekcje historii w szkole, ale autor nadal uważa, iż bez wartościowania nauka historii niewiele daje.
Warto zastanowić się, jaki jest związek między każdym z nas a historią. Każdy człowiek ma swoją historię indywidualną, a jednocześnie jest częścią historii większej zbiorowości – rodziny, swego środowiska, regionu, państwa czy całego świata. Jesteśmy w jakimś sensie produktem historii, ale każdy ma jakiś mniejszy lub większy wpływ na historię, choćby wtedy, gdy np. wrzuca kartkę wyborczą do urny. Człowiek jest istotą społeczną, bo rodzi się w rodzinie i społeczeństwie oraz potrzebuje związków z ludzkim otoczeniem. Wynikają z tego nie tylko prawa, ale i obowiązki. Podobnie jest z korzystaniem z wolności. Wybór niesie za sobą odpowiedzialność, czy nam się to podoba, czy nie. Właściwych wyborów uczy właśnie historia.
Różnie ukształtowane w dzieciństwie „serce” lub „dusza” podpowiada nam wiele alternatywnych odpowiedzi na pytanie „kim jestem?” i „co mi czynić wypada?”. Jednych rozważania te, oparte na uważnym wsłuchaniu się w świadectwa wiary, prowadzą do wewnętrznej harmonii. Inni szukają odpowiedzi na te pytania po omacku, wikłając się w iluzje o samowystarczalności człowieka, jeszcze inni są na tyle bezradni lub leniwi, że zagłuszają w sobie owe pytania, co jest jednak zabiegiem na dłuższą miarę nieskutecznym. Najczęściej wracają one prędzej czy później w godzinie próby.
Prof. Wojciech Roszkowski
Waldemar Antoni Bohdanowicz
Oba podręczniki profesora Wojciecha Roszkowskiego Historia i Teraźniejszość przeczytałem mając ukończone 80 lat. To konieczne repetytoriuim także dla emerytów, aby przypomnieli sobie w jakich czasach żyliśmy i żyjemy. Z wyrazami szacunku dla Profesora!