Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia. Samo przeczytanie tej książki spowoduje przyswojenie i zapamiętanie części zjawisk oraz tendencji występujących w najnowszej historii Polski oraz świata. Tekst został wsparty prawie pół tysiącem świetnie dobranych ilustracji, w większości unikatowych, tworzących równoległą narrację i niosących także wielką porcję wiedzy.

Absolutną nowością są zastosowane w podręczniku specjalne znaki graficzne, QR-kody, które pozwalają przy pomocy zwykłego smartfonu zagłębić się w dodatkową lekturę źródłową lub obejrzeć projekcję unikatowych materiałów archiwalnych. QR-kodów jest łącznie 39. Można dzięki nim posłuchać np. słów św. Jana Pawła II, Winstona Churchilla, Johna Kennedy’ego, uczestniczyć w konferencji w Poczdamie, w wydarzeniach marcowych albo przeczytać oryginał Listu 34 czy Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Na początku każdego rozdziału zamontowana jest do odsłuchania i obejrzenia kilkuminutowa wypowiedź Autora, którą należy traktować jako dodatek dla zainteresowanych. QR-kody nie zastępują ani nie uzupełniają treści podręcznika.

Połączenie tekstu ubarwionego cytatami, a nawet anegdotami, ciekawych ilustracji i QR-kodów czyni podręcznik niezwykle atrakcyjnym. Historia w takim wydaniu nie może być nudna. Spełnia swój cel zawarty już w starożytnej maksymie, że jest nauczycielką życia.

Zarówno nowy przedmiot, jak i niniejszy podręcznik obejmują również część zagadnień dawnego przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie. Zostały one wplecione w narrację historyczną i nie są pozbawione głębszych refleksji. Przekaz natury politologicznej, socjologicznej czy filozoficznej w kontekście konkretnych zdarzeń powoduje większą przyswajalność zagadnień teoretycznych. Czytelnik-uczeń powinien po tej lekturze zrozumieć, że życie społeczne oraz polityczne nie może być pozbawione wymiaru moralnego. Mało tego, wymiar ten jest najważniejszy.

Drugi tom podręcznika obejmie lata 1980–2015.

Podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Obecnie czekamy na dodruk, który ukaże się pod koniec sierpnia.

Numer ewidencyjny w wykazie: 1145/1/2O22

Kontakt w sprawie informacji oraz zamówień dla szkół, rodziców czy uczniów: handlowy@bialykruk.pl lub 783 250 300.

  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  •  
  • Część I: ZIMNA WOJNA – RODOWODY 1945–1953 • Świat
  •  
  • 1. Skutki II wojny światowej. Polska największą ofiarą
  • 2. Ideologie i nazizm
  • 3. Nowy układ sił w świecie
  • 4. Komunizm
  • 5. Konferencja w Poczdamie
  • 6. Finał wojny z Japonią
  • 7. Świat powojenny
  • 8. Droga do Zimnej Wojny
  • 9. Doktryna Trumana i Plan Marshalla
  • 10. Konsolidacja Zachodu i koncepcje współpracy
  • 11. Blokada Berlina
  • 12. Pakt Północnoatlantycki
  • 13. Powstanie dwóch państw niemieckich RFN i NRD. Demokracja i dyktatura
  • 14. Sowietyzacja Europy Środkowo-Wschodniej
  • 15. Wybory
  • 16. Rewolucja w Chinach
  • 17. Imperium sowieckie
  • 18. Wojna w Korei i „obrona” pokoju
  • 19. Na Zachodzie zmiany
  • 20. Trzeci Świat a tożsamość narodowa
  • 21. Na osi Waszyngton–Moskwa
  • 22. Społeczne i kulturowe skutki wojny na Zachodzie
  • 23. Rewolucja kulturalna w obozie komunistycznym a dobro wspólne
  •  
  • Część II: ZIMNA WOJNA – Narodziny PRL 1945–1953 • Polska
  •  
  • 1. „Wyzwolenie” Polski
  • 2. Nowy system polityczny
  • 3. Od gospodarki kapitalistycznej do komunistycznej
  • 4. Straty ludnościowe, migracje i przemiany gospodarcze
  • 5. Umocnienie władzy komunistów i narodziny Żołnierzy Wyklętych
  • 6. Sfałszowane wybory. Powstanie PZPR
  • 7. „Żołnierze niezłomni”
  • 8. Poza granicami Polski
  • 9. Terror i propaganda
  • 10. Walka z Kościołem
  • 11. PRL
  • Część III: NA KRAWĘDZI III WOJNY 1953–1962 • Świat
  •  
  • 1. Państwo i polityka
  • 2. Walka o władzę na Kremlu
  • 3. Odprężenie
  • 4. NATO i Układ Warszawski
  • 5. Co z nacjonalizmem?
  • 6. Neutralna strefa w Europie
  • 7. „Duch Genewy”
  • 8. Rewolucja na Węgrzech
  • 9. Kryzys nie tylko sueski
  • 10. Globalna ofensywa sowiecka
  • 11. Integracja europejska
  • 12. Kryzys francuski
  • 13. Kultura i rodzina w oczach Zachodu
  • 14. Dekolonizacja i wojna w Kongu
  • 15. Nowe konflikty
  • 16. Nowa linia frontu
  • 17. Rozłam w ruchu komunistycznym
  • 18. Chiński „wielki skok”
  • 19. Kryzys kubański
  • 20. Demokracja, dialog i populizm
  •  
  • Część IV: NA KRAWĘDZI III WOJNY 1953–1962 • Polska
  •  
  • 1. Odwilż
  • 2. Poznański Czerwiec
  • 3. Państwo a Kościół
  • 4. Październik 1956 r.
  • 5. Odchodzenie od programu październikowego
  • 6. Zmiana kursu
  • 7. Gospodarka wciąż nierynkowa
  • 8. Rynek i wolność
  • 9. Odkręcanie i dokręcanie „śruby” w kulturze
  • 10. Dylematy emigracji
  •  
  • Część V: NIESPOKOJNE LATA 1962–1970 • Świat
  •  
  • 1. Równowaga i nierównowaga
  • 2. Zmiany 20 lat po wojnie
  • 3. II Sobór Watykański
  • 4. Wojna wietnamska
  • 5. Konflikt sowiecko-chiński zagraża światu
  • 6. „Rewolucja kulturalna” w Chinach
  • 7. Wolność pozytywna i wolność negatywna
  • 8. Rewolta młodzieżowa
  • 9. Problemy rasowe jako przyczyna buntu w USA
  • 10. Rewolucja społeczna w Zachodniej Europie
  • 11. Niemcy i Francja
  • 12. Wojna na Bliskim Wschodzie
  • 13. „Praska wiosna” i inwazja
  • 14. „Pokój przez podział”
  •  
  • Część VI: NIESPOKOJNE LATA 1962–1970 • Polska
  •  
  • 1. Mała stabilizacja i socjalistyczna praworządność
  • 2. Na szczytach władzy
  • 3. Wokół Millenium
  • 4. Marzec 1968 r.
  • 5. Stagnacja gospodarcza
  • 6. Grudzień 1970 roku
  • 7. Poza granicami Polski
  •  
  • Część VII: ODPRĘŻENIE 1970–1979 • Świat
  •  
  • 1. Sowiecka pewność siebie
  • 2. Otwarcie amerykańsko-chińskie
  • 3. SALT I
  • 4. Porozumienie w sprawie Niemiec
  • 5. Kryzys naftowy
  • 6. Przemiany kulturowe
  • 7. Wojna Jom Kippur
  • 8. Sowiecka ofensywa globalna
  • 9. KBWE
  • 10. Szczyt potęgi Kremla
  • 11. Bogaci i biedni
  • 12. Nowa polityka amerykańska
  • 13. Konflikty peryferyjne
  • 14. Czerwoni Khmerzy
  • 15. Zmienne losy odprężenia
  • 16. Polak papieżem
  • 17. Chiny wychodzą z cienia
  • 18. Pax Sovietica
  •  
  • Część VIII: ODPRĘŻENIE 1970–1979 • Polska
  •  
  • 1. Cud gospodarczy na kredyt
  • 2. Warunki życia
  • 3. „Druga Polska”
  • 4. Czerwiec 1976 r.
  • 5. Opór: mniej spontaniczności, więcej organizacji
  • 6. Pielgrzymka św. Jana Pawła II
  • 7. Przemiany społeczne
  • 8. Kultura w latach siedemdziesiątych
  • 9. Wzrost napięcia

Opinie o produkcie (17)

Dawno skonczylam liceum, ale chetnie bym przestudiowala ten podrecznik. Niezwykle cenie prof. Wojciecha Roszkowskiego a szczegolnie lubie jgo sluchac Mam tez pierwsze oficjalne wydanie jego i Anny Radziwil podrecznika historii w trzech tomach z roku1995 . Wtedy to bylo jedyne zrodlo prawdy historycznej, nie liczac Pana Profesora Najnowszej Historii Polski 1918 - 1980 pisanej pod pseudonimem Andrzej Albert. Pozdrawiam bardzo serdecznie ze Stanow. Z wielkim szcunkiem .

5 czerwca 2022

Mam trochę mieszane uczucia. To bardzo dobrze, że pan Roszkowski kontynuuje swoją pracę nad podręcznikami do historii (ponad 20 lat temu sam uczyłem się historii w szkole właśnie z podręczników Roszkowskiego). Ale wielka szkoda, że WOS zostaje usunięty jako przedmiot. Historia współczesna nie zastąpi WOS-u. Tu chodzi przecież o wychowanie obywateli, o prawa i obowiązki człowieka jako jednostki społecznej itd. Trzeba kłaść nacisk na edukację obywatelską, bo inaczej rządzący będą manipulować Polakami - w imię zasady, że ciemny lud wszystko kupi. Wychowujmy uczniów na obywateli świadomych swoich praw i obowiązków. WOS powinien zostać!

6 czerwca 2022

Mam to samo odczucie. Wspaniale, że powstał taki podręcznik, to bardzo ważne, i ze napisał go profesor Roszkowski. Czytam sporo o historii, głównie książki profesora Andrzeja Nowaka, ale ten podrecznik chyba sobie też kupię, z ciekawości.

6 czerwca 2022

Czekam niecierpliwie na możliwość zakupu podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego pt. "Historia i Teraźniejszość". Z informacji na temat tego podręcznika, które do mnie docierają wynika, że ten podręcznik jest świadectwem godnej szacunku próby ocalenia cywilizacji. Pojawienie się takiej książki przywraca wiarę w to, że człowieczeństwo przetrwa. Pozdrawiam bardzo serdecznie.

6 czerwca 2022

Czekałam od 1989 r. na to, aby ktoś w podręczniku do historii w końcu prawdę nazwał prawdę, a fałsz fałszem. Wiedziałam, że za komuny to niemożliwe, nie spodziewałam się jednak, że w wolnej Polsce również przyjdzie mi na to czekać aż 33 lata. Z chęcią sięgnę po ten podręcznik dla siebie i swoich uczniów. Dziękuję, Panie Profesorze.

7 czerwca 2022

Poprosiłam o wersję testową podręcznika, bo zastanawiam się nad tym, z jakich materiałów korzystać w nauczaniu HiT-u. I jestem bardzo zadowolona z tego, co dostałam. Od ok. 10 -15 lat podręczniki poszły w stronę tabloidów i ciężko było z nich uczyć dzieci. Społeczeństwo narzeka, że młodzi nie czytają albo nie czytają ze zrozumieniem, ale zaczyna się to właśnie od podręczników, które są pisane i układane jak kolorowe gazetki. Tymczasem podręcznik prof. Roszkowskiego czyta się jak książkę, przy czym język jest dostosowany do poziomu ucznia, a ilustracje czy mapy ułatwiają odbiór. Od wielu lat czekałam na taki podręcznik, zwłaszcza z historii.

17 czerwca 2022

To będzie jeden z najważniejszych podręczników historycznych od końca II WŚ, jak nie najwążniejszy.

23 czerwca 2022

Super lektura

25 czerwca 2022

ZAZDROSZCZĘ UCZNIOM LICEÓW, ŻE BĘDĄ SIĘ UCZYĆ HISTORII PRAWDZIWEJ. JA ZA KOMUNY UCZYŁEM SIĘ HISTORII PISANEJ NA ZLECEMIE SOWIETÓW. MOJE DZIECI UCZYŁY SIĘ HISTORII PISANEJ PRZEZ ŻYDÓW Z POKOLENIA JAKUBA BERMANA. MOJE WNUKI JUŻ BĘDĄ SIĘ UCZYŁY PRAWDY I MYŚLENIA.

27 czerwca 2022

W Polsce również już wolnej nie było podręcznika historii pisanej przez autorów reprezentujących polską rację stanu, a więc była to historia zafałszowana. Czas najwyższy, by oczyścić i polskie uczelnie z wychowawców młodzieży akademickiej rodzaju Senyszyn czy Hartmana - sowiecką agenturę i stalinowców.

28 czerwca 2022

Cieszę się, że powstał taki podręcznik i kibicuję temu by ostatecznie został zaakceptowany. Tylko prawda jest ciekawa jak powiedział Józef Mackiewicz. Ale ta prawda wielu boli i stąd to wycie. A jak słychać wycie postkomuny to znakomicie. To bedzie pierwszy taki podrecznik, który bez żadnych kompleksów pokaże młodym ludziom wprost że np. po '45 r. to nie bylo żadne wyzwolenie tylko kolejna okupacja. Do tej pory każdy podrecznik z historii po '89 roku ukazywał tą kwestie lekko mówiąc nie w naszym polskim interesie. Koniec tej pedagogiki wstydu! Jak tylko się ukaże to sam go kupię mimo, że już dawno jestem po szkole średniej. A psy niech szczekaja karawana ma jechać dalej

29 czerwca 2022

Dziwię się opiniom jakoby WOS cokolwiek tłumaczył młodzieży jak wygląda współczesny świat. Proszę poczytać podręczniki. Przecież to jest ideologiczny wykład wpisujący się w poprawną politycznie narrację, który nic nie tłumaczy, tylko kształtuje poglądy wg agendy która sypie się na naszych oczach. WOS był szansą wychowania obywatelskiego i ta szansa została zaprzepaszczona. A szkoda. Czy należało zlikwidować go? To już inna kwestia i miejsce na osobną dyskusję. Czy zastąpienie kosmopolaka jako modelu wykształcenia jaki przewijał się w programie WOS - Polakiem jest regresem ? Dla niektórych powodem do histerii. Czy jednak nie można było obu rzeczy (wiedzy o świecie) z historią Polski tłumaczącej ten świat jakoś połączyć ?! Pewnie można było. Czy historia się na tym skończy? Wątpię. Nawała z lewej strony wskazuje, że "do tematu będziemy wracać" po jakiś wyborach. Monopolu na interpretację przeszłości Lewica nie odpuści. Tak samo jak dominacji w kulturze, instytucjach i na uczelniach.

5 lipca 2022

Super książka. Żałuję, że nie będę mógł z niej korzystać w szkole. Cieszę się, że moi młodsi koledzy dowiedzą się dzięki niej całej prawdy o świecie. Brawa dla Pana profesora, który jest dla mnie wielkim autorytetem.

13 lipca 2022

Dobra promocja :)

5 sierpnia 2022

Prawda historyczna w ujęciu profesora odznacza się rzetelnym obiektywiżmem i prawdą dziejową. Jest w dobie współczesnej niezbędna dla wyeliminowania nauczania i wychowywania dla tzw. społeczeństwa obywatelskiego mającego zastępować wspólnotę narodową otwartą na wartości i tradycję .Mam nadzieję , że uczący nauczyciele rzetelnie przekażą treści tego podręcznika ,

6 sierpnia 2022

Ale ogólnie dobrze oceniam tę książkę - tym bardziej, że po 1989 roku w szkole uczyłem się polskiej historii właśnie z podręczników pana Roszkowskiego (i pani Radziwiłł). I ciekawe z jakich książek dzisiejsza młodzież uczy się historii. Czy stare książki pana Roszkowskiego dalej są w użyciu? Były tam bardzo wartościowe teksty i zdjęcia. Oczywiście najlepiej pamiętam zdjęcie premiera Mazowieckiego z gestem wiktorii. Coś wspaniałego!

10 sierpnia 2022

Wybitne dzieło. Podręcznik szkolny na miarę naszych czasów. Skończą się książki pisane pod dyktando Berlina, Moskwy i Jerozolimy! Dzieci dowiedzą się prawdy o Katyniu, Wołyniu, Smoleńsku i bohaterstwie Polaków. A nie jak za PRL! Historia według okupanta sowieckiego... Młode pokolenie dzięki mądrym książkom wyrośnie na inteligentnych ludzi mogących przenosić góry. Gdy za 20 lat multikulti ateistyczna tęczowa zachodnia cywilizacja upadnie, Polska będzie szczytować w Europie. I oby tak zostało!

12 sierpnia 2022
do góry

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl