Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

  • promocja

Podręcznik dla klas pierwszych liceów i techników do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Autorem jest wybitny historyk prof. Wojciech Roszkowski. Podręcznik skupia się na latach 1945-1979 (Polska i świat) oraz tłumaczy wiele pojęć zawartych wcześniej w przedmiocie Wiedza o Społeczeństwie.

Autorzy: Wojciech Roszkowski

liczba stron: 512
obwoluta: nie
format: 16,5 cm x 23,5 cm
papier: kreda
oprawa: miękka ze skrzydełkami
data wydania: 25.08.2022
ISBN: ISBN 978-83-7553-347-7
EAN: 9788375533477
Zarejestruj się aby otrzymać rabaty* 25% na pierwsze zamówienie oraz 20% na kolejne! Darmowa dostawa na terenie Polski powyżej 300zł.
*Rabaty nie łączą się z pakietami i innymi promocjami oraz nie dotyczą cen podręczników.

Dostępność: duża ilość
Cena: 44,00 zł 49,00 zł 44.00

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 44,00 PLN
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Pin It

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia. Samo przeczytanie tej książki spowoduje przyswojenie i zapamiętanie części zjawisk oraz tendencji występujących w najnowszej historii Polski oraz świata. Tekst został wsparty prawie pół tysiącem świetnie dobranych ilustracji, w większości unikatowych, tworzących równoległą narrację i niosących także wielką porcję wiedzy.

Absolutną nowością są zastosowane w podręczniku specjalne znaki graficzne, QR-kody, które pozwalają przy pomocy zwykłego smartfonu zagłębić się w dodatkową lekturę źródłową lub obejrzeć projekcję unikatowych materiałów archiwalnych. QR-kodów jest łącznie 39. Można dzięki nim posłuchać np. słów św. Jana Pawła II, Winstona Churchilla, Johna Kennedy’ego, uczestniczyć w konferencji w Poczdamie, w wydarzeniach marcowych albo przeczytać oryginał Listu 34 czy Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Na początku każdego rozdziału zamontowana jest do odsłuchania i obejrzenia kilkuminutowa wypowiedź Autora, którą należy traktować jako dodatek dla zainteresowanych. QR-kody nie zastępują ani nie uzupełniają treści podręcznika.

Połączenie tekstu ubarwionego cytatami, a nawet anegdotami, ciekawych ilustracji i QR-kodów czyni podręcznik niezwykle atrakcyjnym. Historia w takim wydaniu nie może być nudna. Spełnia swój cel zawarty już w starożytnej maksymie, że jest nauczycielką życia.

Zarówno nowy przedmiot, jak i niniejszy podręcznik obejmują również część zagadnień dawnego przedmiotu Wiedza o Społeczeństwie. Zostały one wplecione w narrację historyczną i nie są pozbawione głębszych refleksji. Przekaz natury politologicznej, socjologicznej czy filozoficznej w kontekście konkretnych zdarzeń powoduje większą przyswajalność zagadnień teoretycznych. Czytelnik-uczeń powinien po tej lekturze zrozumieć, że życie społeczne oraz polityczne nie może być pozbawione wymiaru moralnego. Mało tego, wymiar ten jest najważniejszy.

Drugi tom podręcznika obejmie lata 1980–2015.

Podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Numer ewidencyjny w wykazie: 1145/1/2O22

Pod tym linkiem znajduje się strefa nauczyciela (obudowa dydaktyczna): Biały Kruk - książki, portal, sklep (bialykruk.pl)

Kontakt w sprawie informacji oraz zamówień dla szkół, rodziców czy uczniów: handlowy@bialykruk.pl lub 783 250 300.

  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość - fragment podręcznika.

Część I: ZIMNA WOJNA – RODOWODY - 1945–1953 - Świat

10

1. Skutki II wojny światowej. Polska największą ofiarą

11

2. Ideologie i nazizm

19

3. Nowy układ sił w świecie

24

4. Komunizm

26

5. Konferencja w Poczdamie

33

6. Finał wojny z Japonią

37

7. Świat powojenny

40

8. Droga do zimnej wojny

46

9. Doktryna Trumana i Plan Marshalla

51

10. Konsolidacja Zachodu i koncepcje współpracy

58

11. Blokada Berlina

62

12. Pakt Północnoatlantycki

64

13. Powstanie dwóch państw niemieckich RFN i NRD.
Demokracja i dyktatura

66

14. Sowietyzacja Europy Środkowo-Wschodniej

69

15. Wybory

75

16. Rewolucja w Chinach

80

17. Imperium sowieckie

83

18. Wojna w Korei i „obrona” pokoju

91

19. Na Zachodzie zmiany

97

20. Trzeci Świat a tożsamość narodowa

103

21. Na osi Waszyngton–Moskwa

111

22. Społeczne i kulturowe skutki wojny na Zachodzie

115

23. Rewolucja kulturalna w obozie komunistycznym a dobro wspólne

119

Pytania i ćwiczenia

123

Część II: ZIMNA WOJNA – Narodziny PRL - 1945–1953 - Polska

124

1. „Wyzwolenie” Polski

125

2. Nowy system polityczny

129

3. Od gospodarki kapitalistycznej do komunistycznej

133

4. Straty ludnościowe, migracje i przemiany gospodarcze

138

5. Umocnienie władzy komunistów i narodziny Żołnierzy Wyklętych

144

6. Sfałszowane wybory. Powstanie PZPR

150

7. „Żołnierze niezłomni”

155

8. Poza granicami Polski

159

9. Terror i propaganda

163

10. Walka z Kościołem

166

11. PRL

169

Pytania i ćwiczenia

175

Część III: NA KRAWĘDZI III WOJNY - 1953–1962 - Świat

176

1. Państwo i polityka

177

2. Walka o władzę na Kremlu

185

3. Odprężenie

189

4. NATO i Układ Warszawski

195

5. Co z nacjonalizmem?

199

6. Neutralna strefa w Europie

203

7. „Duch Genewy”

205

8. Rewolucja na Węgrzech

207

9. Kryzys nie tylko sueski

210

10. Globalna ofensywa sowiecka

212

11. Integracja europejska

219

12. Kryzys francuski

221

13. Kultura i rodzina w oczach Zachodu

223

14. Dekolonizacja i wojna w Kongu

231

15. Nowe konflikty

234

16. Nowa linia frontu

237

17. Rozłam w ruchu komunistycznym

239

18. Chiński „wielki skok”

242

19. Kryzys kubański

244

20. Demokracja, dialog i populizm

246

Pytania i ćwiczenia

251

Część IV: NA KRAWĘDZI III WOJNY - 1953–1962 - Polska

252

1. Odwilż

253

2. Poznański Czerwiec

259

3. Państwo a Kościół

264

4. Październik 1956 r.

271

5. Odchodzenie od programu październikowego

275

6. Zmiana kursu

279

7. Gospodarka wciąż nierynkowa

282

8. Rynek i wolność

284

9. Odkręcanie i dokręcanie „śruby” w kulturze

291

10. Dylematy emigracji

297

Pytania i ćwiczenia

301

Część V: NIESPOKOJNE LATA - 1962–1970 - Świat

302

1. Równowaga i nierównowaga

303

2. Zmiany 20 lat po wojnie

308

3. II Sobór Watykański

312

4. Wojna wietnamska

316

5. Konflikt sowiecko-chiński zagraża światu

320

6. „Rewolucja kulturalna” w Chinach

324

7. Wolność pozytywna i wolność negatywna

329

8. Rewolta młodzieżowa

332

9. Problemy rasowe jako przyczyna buntu w USA

340

10. Rewolucja społeczna w zachodniej Europie

346

11. Niemcy i Francja

352

12. Wojna na Bliskim Wschodzie

355

13. „Praska wiosna” i inwazja

358

14. „Pokój przez podział”

362

Pytania i ćwiczenia

365

Część VI: NIESPOKOJNE LATA - 1962–1970 - Polska

366

1. Mała stabilizacja i socjalistyczna praworządność

367

2. Na szczytach władzy

378

3. Wokół Millennium

380

4. Marzec 1968 r.

385

5. Stagnacja gospodarcza

390

6. Grudzień 1970 r.

392

7. Poza granicami Polski

397

Pytania i ćwiczenia

399

Część VII: ODPRĘŻENIE - 1970–1979 - Świat

400

1. Sowiecka pewność siebie

401

2. Otwarcie amerykańsko-chińskie

407

3. SALT I

409

4. Porozumienie w sprawie Niemiec

410

5. Kryzys naftowy

415

6. Przemiany kulturowe

417

7. Wojna Jom Kippur

425

8. Sowiecka ofensywa globalna

428

9. KBWE

432

10. Szczyt potęgi Kremla

434

11. Bogaci i biedni

439

12. Nowa polityka amerykańska

444

13. Konflikty peryferyjne

447

14. Czerwoni Khmerzy

450

15. Zmienne losy odprężenia

452

16. Polak papieżem

456

17. Chiny wychodzą z cienia

462

18. Pax Sovietica

464

Pytania i ćwiczenia

471

Część VIII: ODPRĘŻENIE - 1970–1979 - Polska

472

1. Cud gospodarczy na kredyt

473

2. Warunki życia

479

3. „Druga Polska”

483

4. Czerwiec 1976 r.

486

5. Opór: mniej spontaniczności, więcej organizacji

490

6. Pielgrzymka św. Jana Pawła II

492

7. Przemiany społeczne

496

8. Kultura w latach siedemdziesiątych

498

9. Wzrost napięcia

508

Pytania i ćwiczenia

511

Spis ilustracji

512

QR KODY – SPIS TREŚCI

 

Św. Jan Paweł II do młodzieży, Jasna Góra, 1983 r. (materiał wideo)

3

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

10

Archiwalne nagranie konferencji w Poczdamie. (materiał wideo)

34

Przemówienie Winstona Churchilla o żelaznej kurtynie. (materiał wideo)

50

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. (pełny tekst)

61

Oryginalne ujęcia wojny w Korei. (materiał wideo)

95

„Don't Cry for Me Argentina” w wykonaniu Madonny z musicalu "Evita". (materiał wideo)                

110

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

124

Krótki biogram Danuty Siedzikówny „Inki”. (materiał wideo)

158

Krótki biogram Witolda Pileckiego. (materiał wideo)

164

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

176

RFN wstępuje do NATO, 1955 r. (materiał wideo)

196

Szczyt w Genewie, 1955 r. (materiał wideo)

205

Rewolucja na Węgrzech, 1956 r. (materiał wideo)

209

Elvis Presley: Jailhouse Rock (live). (materiał wideo)

228

Detonacja wodorowej Car-bomby w 1961 r. (materiał wideo)

234

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

252

Poznański Czerwiec 1956 r. (materiał wideo)

262

Jasnogórskie Śluby Narodu, 1956 r. (materiał wideo + tekst)

264

Zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 2021 r., Bruce Liu. (materiał wideo)

294

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

302

John F. Kennedy: „Ich bin ein Berliner”, 1963 r. (materiał wideo)

306

Archiwalne nagrania z II Soboru Watykańskiego. (materiał wideo)

314

The Doors: Break on Through (To The Other Side). (materiał wideo)

335

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

366

Treść i sygnatariusze Listu 34. (pełny tekst)

378

Tysiąclecie kontra Millennium. (materiał wideo)

381

Archiwalne nagrania Marca 1968 r. (materiał wideo)

388

Kazik: Ballada o Janku Wiśniewskim. (materiał wideo)

395

E. Gierek podczas spotkania w Gdańsku w 1971 r. zadaje pytanie: Pomożecie? (materiał wideo)         

396

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

400

Archiwalne nagrania z wojny w Wietnamie, 1970 r. (materiał wideo)

414

Historia bez cenzury: Ernesto Che Guevara, czyli po trupach do celu. (materiał wideo)

419

Pink Floyd: Wish You Were Here, 2019 r. (materiał wideo)

423

U2: Sunday Bloody Sunday (Krwawa Niedziela), 1983 r. (materiał wideo)

439

Wybór kard. Karola Wojtyły na papieża Jana Pawła II, 16 października 1978 r. (materiał wideo)              

456

Prof. Wojciech Roszkowski przedstawia kolejny rozdział. (materiał wideo)

472

Czerwiec 1976 r., nagrania archiwalne. (materiał wideo)

488

Św. Jan Paweł II, 1. pielgrzymka do Polski, czerwiec 1979 r. (materiał wideo)

492

Rozmowy ze Zbigniewem Herbertem. (materiał wideo)

502

1. Skutki II wojny światowej. Polska największą ofiarą

PAMIĘĆ

Społeczne i ekonomiczne skutki II wojny światowej sięgały nie tylko pokolenia, które wojnę przeżyło, ale także następnych generacji. Straszliwy wybuch nienawiści i mordu powstał w wyniku decyzji Hitlera i Stalina, a na Dalekim Wschodzie cesarskich władz japońskich, decyzji o rozpoczęciu wojny o wymiarze globalnym. Wojna w różnym stopniu i w różny sposób okaleczyła nie tylko fizycznie, ale także psychicznie społeczeństwa wszystkich państw walczących. Pamięć o wojnie podzieliła tożsamość narodów na dziesięciolecia.

W pierwszych latach po wojnie klęska wywołała w społeczeństwach niemieckim, włoskim i japońskim odruch wyparcia ze swojej świadomości sprawstwa wojennego. Instynktownie starano się minimalizować własny współudział w zbrodniach. W Niemczech często tłumaczono, że społeczeństwo, zaabsorbowane rosnącymi trudnościami życia codziennego, nie wiedziało o wyczynach SS; z góry uniewinniano „normalnych” żołnierzy Wehrmachtu, nie przedstawiając ich jako agresorów.

Ostateczna klęska III Rzeszy rozegrała się na terytorium niemieckim – inaczej niż zakończenie I wojny światowej – które uległo ogromnym zniszczeniom, dlatego starano się tam akcentować własną tragedię i straty, bez zastanawiania się, kto zainicjował wszystkie nieszczęścia, kto był ich sprawcą. To powodowało, że pamięć o gigantycznej grabieży z czasów wojny szybko zanikła. Jeszcze parę lat po wojnie większość Niemców uważała, że Hitler nie ponosi wyłącznej winy za jej wybuch, przy czym w zachodnich sektorach okupacyjnych za współwinowajcę uznawano Stalina, a w sektorze sowieckim, gdzie było to oczywiście zakazane, winą za wojnę obarczano także zwycięskie mocarstwa zachodnie. Poza ograniczoną liczbą przywódców niemieckich i japońskich większość zbrodniarzy wojennych nie została wcale ukarana albo została ukarana w sposób tylko symboliczny.

Społeczeństwo sowieckie wyszło z wojny bardzo wykrwawione, ale totalitarna propaganda wmówiła mu, iż Wielka Wojna Ojczyźniana była historycznym triumfem komunizmu opłaconym krwią bohaterów. Nie wspominano, że we wrześniu 1939 r. komuniści działali zgodnie, ręka w rękę, z faszystami, późniejszymi swoimi śmiertelnymi wrogami. Zajęcie obcych terytoriów, jak np. Polski, uznawano powszechnie za „wyzwolenie”. Propaganda w ZSRS wymazała z pamięci układy niemiecko-sowieckie z 1939 r. (Ribbentrop-Mołotow), wyłączną winę za wybuch wojny i zbrodnie wojenne przypisywano niemieckiemu „faszyzmowi”. Słowo to stało się z czasem narzędziem walki propagandowej ze wszystkimi przeciwnikami komunizmu. Coraz mocniej akcentowano też współodpowiedzialność za wojnę „imperializmu” zachodniego.

Stalin przedstawiany był w ZSRS jako tytaniczny przywódca narodu, a miliony ofiar jego reżimu przypisano zagranicznym wrogom, a nie dyktatorowi i jego aparatowi władzy, którego decyzje przyczyniły się do wybuchu wojny i ludobójstwa. Tu najlepszym przykładem jest Katyń, gdzie propaganda sowiecka od początku tę potworną zbrodnię na polskich oficerach, jeńcach wojennych, przypisała Niemcom. Znane dziś dokumenty potwierdzają, że Stalin osobiście wydał NKWD rozkaz rozstrzeliwania Polaków.

W Wielkiej Brytanii żałowano osłabienia imperium brytyjskiego i przemilczano kompromitujące aspekty polityki tego kraju w latach trzydziestych. Na plan pierwszy wysunęły się wspomnienia niemieckich bombardowań, głównie Londynu, i bohaterstwo żołnierzy brytyjskich. Dobre samopoczucie Brytyjczyków nie zostało zakłócone mimo osłabienia imperium, gdyż ich państwo wyszło z wojny jako jeden z głównych zwycięzców.

Jeszcze wyraźniejsze było poczucie siły po drugiej stronie Atlantyku, w USA. Amerykanie byli dumni ze zwycięstwa i pamiętali swoje ofiary, ale przeciętnemu Amerykaninowi trudno było sobie wyobrazić bestialstwo, do którego dochodziło pod rządami totalitarnymi, gdyż lata wojny mogli pamiętać z przebojów Glenna Millera czy Andrews Sisters, a nie z doświadczeń Auschwitz czy Kołymy. Stany Zjednoczone wyszły z wojny jako supermocarstwo, którego terytorium wydawać się mogło nietykalne, gdyż główna rana w pamięci Amerykanów – japoński atak na Pearl Harbor (7 grudnia 1941 r.) – została surowo pomszczona.

W pamięci Francuzów pozostała na ogół niezłomność Wolnej Francji, a nie klęska 1940 r., kolaborancki status rządu Vichy, szeroki zakres tej kolaboracji i współudział w Holocauście. Francuzi szybko rozgrzeszyli się z wojennych przewin. Kompleks kompromitującej klęski 1940 r. został szybko stłumiony awansem Francji do roli współdecydenta w ONZ. Szczególnej wolty w pamięci dokonali francuscy komuniści, którzy szybko zapomnieli o swym poparciu dla Hitlera w l. 1939–1941 i prezentowali się jako filar ruchu oporu przeciw niemieckim okupantom.

Bardzo poranione były natomiast społeczeństwa mniejszych państw, które były przedmiotami rozgrywek wojennych. Węgrzy, Słowacy, Chorwaci, Rumuni czy Bułgarzy chętnie zapominali o swoich kolaboranckich rządach z czasów wojny. Finowie mogli być nawet dumni ze swej postawy w „wojnie zimowej” przeciw ZSRS oraz z uratowania na wpół niepodległego statusu. Czesi akcentowali krzywdy doznane w Monachium i minimalizowali swój oportunizm z czasów wojny. Najtragiczniejsze wspomnienia z l. 1939–1945 mogli mieć Polacy, o czym będzie mowa w dalszej części.

Poeta i satyryk Stanisław Jerzy Lec (1909–1966) napisał kiedyś:

Po każdym triumfie i po każdej klęsce
Świt nas zastaje w dwóch pozach:
Jednych w obozie zwycięzców,
Drugich w zwycięzcy obozach.

Tak pesymistyczna ocena II wojny światowej mogła paść z ust kogoś, kto znalazł się po wschodniej stronie frontu.

Zupełnie szczególna stała się pamięć o wojnie wśród Żydów uratowanych z Holocaustu. Ci, którzy przetrwali w Europie Wschodniej, pragnęli początkowo jak najszybciej zapomnieć o horrorze i upokorzeniu, Ci, którzy przeżyli wojnę na terenie ZSRS, byli często wykorzystywani przez Stalina do instalowania w Europie Środkowo-Wschodniej rządów komunistycznych, co przyczyniało się tam do tworzenia antysemickich stereotypów. Żydzi ze Stanów Zjednoczonych z kolei tłumili poczucie winy za brak skutecznej pomocy dla swych współziomków w Europie. Początkowo wiele energii skupili ci, którzy przeżyli, na budowie państwa Izrael. Później różne skrajne uczucia, potęgowane jeszcze konfliktem z Arabami, pchały niektóre środowiska żydowskie do niesprawiedliwych ocen postępowania ich otoczenia z czasów wojny. Ludzie Zachodu nie zdawali sobie, i do dziś sobie nie zdają, sprawy ze skali terroru niemieckiego podczas okupacji w Polsce. Na naszych ziemiach działy się rzeczy znacznie straszniejsze niż np. w okupowanej Francji. Wielka Brytania była bombardowana, ale przecież nie okupowana. Natomiast w Polsce za jakąkolwiek pomoc Żydowi rozstrzeliwano na miejscu. Mimo to wielu Polaków pomagało, co było czynem naprawdę heroicznym, wielką odwagą cywilną. Polacy stanowią największą liczbę osób na świecie wyróżnionych medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.

Pamięć o II wojnie światowej stała się więc obszarem, na którym rozgrywano różne emocje i interesy polityczne. Pamięć ta w niektórych krajach odrywała się stopniowo od rzeczywistości tego okresu. W konsekwencji we współczesnym życiu społecznym funkcjonuje wiele całkowicie mylnych stereotypów. Są one, co gorsza, upowszechniane często przez mass media; nieraz specjalnie, nieraz z powodu ignorancji redaktora i redakcji. Najważniejszy z nich dotyczy pojęcia prawdy, także prawdy historycznej.

Czytelników, którzy kupili tę książkę, zainteresowało również:

Opinie o produkcie (46)

Dawno skonczylam liceum, ale chetnie bym przestudiowala ten podrecznik. Niezwykle cenie prof. Wojciecha Roszkowskiego a szczegolnie lubie jgo sluchac Mam tez pierwsze oficjalne wydanie jego i Anny Radziwil podrecznika historii w trzech tomach z roku1995 . Wtedy to bylo jedyne zrodlo prawdy historycznej, nie liczac Pana Profesora Najnowszej Historii Polski 1918 - 1980 pisanej pod pseudonimem Andrzej Albert. Pozdrawiam bardzo serdecznie ze Stanow. Z wielkim szcunkiem .

5 czerwca 2022

Mam trochę mieszane uczucia. To bardzo dobrze, że pan Roszkowski kontynuuje swoją pracę nad podręcznikami do historii (ponad 20 lat temu sam uczyłem się historii w szkole właśnie z podręczników Roszkowskiego). Ale wielka szkoda, że WOS zostaje usunięty jako przedmiot. Historia współczesna nie zastąpi WOS-u. Tu chodzi przecież o wychowanie obywateli, o prawa i obowiązki człowieka jako jednostki społecznej itd. Trzeba kłaść nacisk na edukację obywatelską, bo inaczej rządzący będą manipulować Polakami - w imię zasady, że ciemny lud wszystko kupi. Wychowujmy uczniów na obywateli świadomych swoich praw i obowiązków. WOS powinien zostać!

6 czerwca 2022

Mam to samo odczucie. Wspaniale, że powstał taki podręcznik, to bardzo ważne, i ze napisał go profesor Roszkowski. Czytam sporo o historii, głównie książki profesora Andrzeja Nowaka, ale ten podrecznik chyba sobie też kupię, z ciekawości.

6 czerwca 2022

Czekam niecierpliwie na możliwość zakupu podręcznika prof. Wojciecha Roszkowskiego pt. "Historia i Teraźniejszość". Z informacji na temat tego podręcznika, które do mnie docierają wynika, że ten podręcznik jest świadectwem godnej szacunku próby ocalenia cywilizacji. Pojawienie się takiej książki przywraca wiarę w to, że człowieczeństwo przetrwa. Pozdrawiam bardzo serdecznie.

6 czerwca 2022

Czekałam od 1989 r. na to, aby ktoś w podręczniku do historii w końcu prawdę nazwał prawdę, a fałsz fałszem. Wiedziałam, że za komuny to niemożliwe, nie spodziewałam się jednak, że w wolnej Polsce również przyjdzie mi na to czekać aż 33 lata. Z chęcią sięgnę po ten podręcznik dla siebie i swoich uczniów. Dziękuję, Panie Profesorze.

7 czerwca 2022

Poprosiłam o wersję testową podręcznika, bo zastanawiam się nad tym, z jakich materiałów korzystać w nauczaniu HiT-u. I jestem bardzo zadowolona z tego, co dostałam. Od ok. 10 -15 lat podręczniki poszły w stronę tabloidów i ciężko było z nich uczyć dzieci. Społeczeństwo narzeka, że młodzi nie czytają albo nie czytają ze zrozumieniem, ale zaczyna się to właśnie od podręczników, które są pisane i układane jak kolorowe gazetki. Tymczasem podręcznik prof. Roszkowskiego czyta się jak książkę, przy czym język jest dostosowany do poziomu ucznia, a ilustracje czy mapy ułatwiają odbiór. Od wielu lat czekałam na taki podręcznik, zwłaszcza z historii.

17 czerwca 2022

To będzie jeden z najważniejszych podręczników historycznych od końca II WŚ, jak nie najwążniejszy.

23 czerwca 2022

Super lektura

25 czerwca 2022

ZAZDROSZCZĘ UCZNIOM LICEÓW, ŻE BĘDĄ SIĘ UCZYĆ HISTORII PRAWDZIWEJ. JA ZA KOMUNY UCZYŁEM SIĘ HISTORII PISANEJ NA ZLECEMIE SOWIETÓW. MOJE DZIECI UCZYŁY SIĘ HISTORII PISANEJ PRZEZ ŻYDÓW Z POKOLENIA JAKUBA BERMANA. MOJE WNUKI JUŻ BĘDĄ SIĘ UCZYŁY PRAWDY I MYŚLENIA.

27 czerwca 2022

W Polsce również już wolnej nie było podręcznika historii pisanej przez autorów reprezentujących polską rację stanu, a więc była to historia zafałszowana. Czas najwyższy, by oczyścić i polskie uczelnie z wychowawców młodzieży akademickiej rodzaju Senyszyn czy Hartmana - sowiecką agenturę i stalinowców.

28 czerwca 2022

Cieszę się, że powstał taki podręcznik i kibicuję temu by ostatecznie został zaakceptowany. Tylko prawda jest ciekawa jak powiedział Józef Mackiewicz. Ale ta prawda wielu boli i stąd to wycie. A jak słychać wycie postkomuny to znakomicie. To bedzie pierwszy taki podrecznik, który bez żadnych kompleksów pokaże młodym ludziom wprost że np. po '45 r. to nie bylo żadne wyzwolenie tylko kolejna okupacja. Do tej pory każdy podrecznik z historii po '89 roku ukazywał tą kwestie lekko mówiąc nie w naszym polskim interesie. Koniec tej pedagogiki wstydu! Jak tylko się ukaże to sam go kupię mimo, że już dawno jestem po szkole średniej. A psy niech szczekaja karawana ma jechać dalej

29 czerwca 2022

Dziwię się opiniom jakoby WOS cokolwiek tłumaczył młodzieży jak wygląda współczesny świat. Proszę poczytać podręczniki. Przecież to jest ideologiczny wykład wpisujący się w poprawną politycznie narrację, który nic nie tłumaczy, tylko kształtuje poglądy wg agendy która sypie się na naszych oczach. WOS był szansą wychowania obywatelskiego i ta szansa została zaprzepaszczona. A szkoda. Czy należało zlikwidować go? To już inna kwestia i miejsce na osobną dyskusję. Czy zastąpienie kosmopolaka jako modelu wykształcenia jaki przewijał się w programie WOS - Polakiem jest regresem ? Dla niektórych powodem do histerii. Czy jednak nie można było obu rzeczy (wiedzy o świecie) z historią Polski tłumaczącej ten świat jakoś połączyć ?! Pewnie można było. Czy historia się na tym skończy? Wątpię. Nawała z lewej strony wskazuje, że "do tematu będziemy wracać" po jakiś wyborach. Monopolu na interpretację przeszłości Lewica nie odpuści. Tak samo jak dominacji w kulturze, instytucjach i na uczelniach.

5 lipca 2022

Super książka. Żałuję, że nie będę mógł z niej korzystać w szkole. Cieszę się, że moi młodsi koledzy dowiedzą się dzięki niej całej prawdy o świecie. Brawa dla Pana profesora, który jest dla mnie wielkim autorytetem.

13 lipca 2022

Dobra promocja :)

5 sierpnia 2022

Prawda historyczna w ujęciu profesora odznacza się rzetelnym obiektywiżmem i prawdą dziejową. Jest w dobie współczesnej niezbędna dla wyeliminowania nauczania i wychowywania dla tzw. społeczeństwa obywatelskiego mającego zastępować wspólnotę narodową otwartą na wartości i tradycję .Mam nadzieję , że uczący nauczyciele rzetelnie przekażą treści tego podręcznika ,

6 sierpnia 2022

Ale ogólnie dobrze oceniam tę książkę - tym bardziej, że po 1989 roku w szkole uczyłem się polskiej historii właśnie z podręczników pana Roszkowskiego (i pani Radziwiłł). I ciekawe z jakich książek dzisiejsza młodzież uczy się historii. Czy stare książki pana Roszkowskiego dalej są w użyciu? Były tam bardzo wartościowe teksty i zdjęcia. Oczywiście najlepiej pamiętam zdjęcie premiera Mazowieckiego z gestem wiktorii. Coś wspaniałego!

10 sierpnia 2022

Wybitne dzieło. Podręcznik szkolny na miarę naszych czasów. Skończą się książki pisane pod dyktando Berlina, Moskwy i Jerozolimy! Dzieci dowiedzą się prawdy o Katyniu, Wołyniu, Smoleńsku i bohaterstwie Polaków. A nie jak za PRL! Historia według okupanta sowieckiego... Młode pokolenie dzięki mądrym książkom wyrośnie na inteligentnych ludzi mogących przenosić góry. Gdy za 20 lat multikulti ateistyczna tęczowa zachodnia cywilizacja upadnie, Polska będzie szczytować w Europie. I oby tak zostało!

12 sierpnia 2022

W liceum uczyłem się z podręczników śp. Pani Dr Anny Radziwiłł i Pana Prof. Wojciecha Roszkowskiego. Mam je zresztą do dzisiaj, a minęło 20 lat od matury. Tamte podręczniki uczyły krytycznego myślenia, szczególnie że zawierały materiały źródłowe. Przejrzałem dostępne slajdy, i brak mi właśnie materiałów źródłowych. Książkę kupiłem, czekam z niecierpliwością na przesyłkę. Chcę sam ocenić książkę, którą tyle osób krytykuje i która wywołała taką wrzawę medialną. Domniemuje, że książka jak podręczniki o których pisałem wyżej, uczy krytycznego myślenia i nonkonformizmu. Jeśli zarzuca się jej wychowywanie zwolenników określonej partii politycznej, to domniemuje, że efektu takiego nie będzie, bo nonkonformizm zaszczepiony przez Pana Prof. Roszkowskiego da efekt odwrotny.

18 sierpnia 2022

Wielkie uznanie dla Pana Profesora za udaną w postaci tej książki próbę naprawy zakrzywiabego jak do tej pory światopoglądu młodych ludzi. Niestety jedna na kilka osób kończących szkołę średnią miała na tyle szerokie horyzonty oraz krytyczne podejście do rzeczywistisci by móc nie dać się manipulować mediom lub środowisku w jakim przyszło mu funkcjonować. Młody człowiek potrzebuje rzetelnej wiedzy i obiektywnego podejścia do trwającej teraźniejszości. Dziękuję Panie profesorze, czekamy na kolejne tomy.

21 sierpnia 2022

Wprawdzie skończyłem liceum już dobre 6 lat temu, ale dla samej ciekawości zakupię przy nadarzającej się okazji.

22 sierpnia 2022

Jestem zachwycony tym podręcznikiem. Elokwentny, rzetelny materiał idealny dla młodych pokoleń. Bardzo żałuję że sam z takiego podręcznika nie mogłem się uczyć. Ale przynajmniej jest szansa dla młodzieży! Ciekawe tematy, uczciwie i rzetelnie przedstawione. Przede wszystkim widać porządną pracę autora. I co ważne, podręcznik jest wolny od indoktrynacji! Super!

23 sierpnia 2022

CIESZE SIE, ZE WYCHODZA TAKIE KSIAZKI, WRESZCIE KTOS ODKLAMUJE KLAMSTWA PODYKTOWANE POD WIDZIMISIE NIEMCOW I FRANCUZOW. TYLKO POPRZEZ PRAWDE MOZEMY WYCHOWAC MLODE POKOLENIA ABY PRZESTALY POPIERAC NEOMARKSISTOW SPOD ZNAKU UNI EUROPEJSKIEJ I TECZY. W IMIENIU SWOIM I MOICH DZIECI DZIEKUJE ZA TEN PODRECZNIK!!!

23 sierpnia 2022

Mała, ale gustowna.

23 sierpnia 2022

Słychać wycie :) to znaczy, że jest to dobra pozycja :)

24 sierpnia 2022

Historia jest fascynujaca ale trzeba umiec ja przedstawic by zachecic do jej poznania. To nie suchy zestaw "faktow". Dzieki "magdalence" i stalinowcow w rodzju Michnik i jego grupa stracilismy 30 lat by odbudowac narracje historyczna po 45 latach socjalizmu sowieckiego na ziemiach polskich. Swiat nie czeka. Swiadomosc ludzi w zachodniej Europie czy w Polnocnej Ameryce jest na tak zenujcym poziomie, ze az zatyka. Nie spotkalem (oprocz dwoch) pozycji ktore uczciwie przedstawialyby historie. Jedna to "Bloodlands" Timothy Snyder i "Key of this Blood" Malacci Martin. Powstanie Warszawskie wiazane jest z epizodem walki grupki uzbrojonych bojowcoew w gettcie w 1943 roku. O Wolyniu nie slyszal nikt. To przerazajace. Cala narracja kompletnie przejeta przez "liberalow" czyli neo-marksistow. W koncu moze sprobojemy to zmieniac. Chocby zaczynajac od Polski ale to nie wystarczy. Jest cala masa pozycji wydawanych w Polsce ktore TRZEBA KONIECZNIE tlumaczyc na inne jezyki i wrecz ROZDAWAC za granica. Panstwo Polskie wyrzuca gigantyczne kwoty na banderowcow. Musi miec choc czesc srodkow na promocje Historii Polski! Szkody czynione przez takich jak Gross czy Grzybowski sa niewyobrazalne. Naprawde czas sie obudzic i dzialac. Gratuluje Wydawnictwu "Bialy Kruk" doskonale wydanych pozycji. Mysle ze moj zamordowany przez sowietow Dziadek, dyrektor Wydawnict Ossolinskich we Lwowie, Antoni Lewak, bylby dumny z Waszego wydawnictwa. Pozdrawiam

24 sierpnia 2022

Jestem pod wrażeniem zawartej treści i formy podręcznika Wobec agresywnego ataku na Autora i Redakcję w pełni solidaryzuję się z prof.Wojciechem Roszkowskim

24 sierpnia 2022

Osobiście znam ten okres historii, ale chcę po przeczytaniu przekazać tę pomijaną przez długie lata wiedzę wnuczce.

25 sierpnia 2022

ATAK lewaków i liberałów na Pana Profesora pod dyktando Tuska i innych VolkSSdeutschów to coś niedorzecznego! Zasłużony człowiek, wybitny historyk przekazujący prawdę o przeszłości naszej Ojczyzny pada ofiarą bolszewickiego zachodniego hejtu. Mam nadzieję, że minister prokurator generalny Ziobro zajmie się tym kim trzeba. Książka jest świetna i mam nadzieję, że jak najwięcej szkół z niej skorzysta. Chociaż już słyszałem, że tuSSkowcy nakłaniają szkoły żeby go bojkotować. Co za czasy...

25 sierpnia 2022

Książka powinna jeszcze zawierać zbiór antyPOlskich cytatów z Tuska np. ''Polskość to nienormalność'' "nasz człowiek w Moskwie" ( o prezydencie Putinie)

28 sierpnia 2022

Kocham książki autorstwa pana Roszkowskiego Ło matko droga to doprawdy wspaniałe lektury które kształtują ludzi starych i młodych . A nusz pan Roszkowski wkłada w tworzenie swych dzieł wiele pracy którą gołym okiem widać. Mam więc nadzieje że dzieła jego będą zyskiwały na popularności w przyszłości. Są bowiem naprawdę wspaniałe! Ten nowo wydany podręcznik Hit jest kolejnym dziełem Roszkowskiego zasługującym na uwagę. Więc o co się tak właściwie rozchodzi? Oto bowiem Doktor Roszkowski przyjrzał się sprawię Polski i świata w drugiej połowię 20 wieku, przeczytam niewątpliwie!

29 sierpnia 2022

Z niecierpliwością czekam aż mój wnuczek zacznie naukę w szkole, która wbrew zgubnej modzie postanowiła korzystać z podręcznika prof. Roszkowskiego. Trzeba edukować najmłodszych jak Polska wyglądała za czasów komunistycznej okupacji, by nauczyli się jak nigdy do tego ponownie nie dopuścić. Naszym obowiązkiem jest przekazać młodym to czego sami doświadczyliśmy w czasie naszej młodości i by Tuski i inne Trzaskowskie nie sprzedały nas ani Rosjanom, ani Niemcom za garść srebrników z unii europejskiej.

31 sierpnia 2022

Skoro tak ujadają na pierwszy (?) od 1944 r. podręcznik, na który nie mieli wpływu, to chyba warto zrobić dziecku prezent. Tym bardziej jeśli "w naszym mieście żaden nauczyciel nie będzie z tego uczył" - jak wyrazić się miała jakaś zabawna "wiceprezyenka"

31 sierpnia 2022

Co prawda szkołę skończyłem wiele lat temu i już od dawna jestem na rencie, ale ten podręcznik kupiłem i nie żałuję. Bardzo dobra książka. Gdybym miał wnuki, to na pewno bym im ją kupił. Profesor Roszkowski to bardzo mądry człowiek. Każdy Polak powinien dostać taką książkę, ponieważ zawarta w niej wiedza IM SIĘ PO PROSTU NALEŻY. Każdy musi znać prawdę nie sowiecką, nie niemiecką, tylko PRAWDZIWĄ POLSKĄ PRAWDĘ. Chociaż opozycja próbuje ją zakłamać i ogłupiają młodzież. Myślą, że jak dzieci to łatwiej im pójdzie. Cieszę się, że rząd pomaga w rozprowadzaniu książek i MOŻNA kupić je np. na POCZCIE. Wierzę, że młodzi ludzie z chęcią będą korzystać z tych podręczników.

1 września 2022

Świetny podręcznik. Mądry profesor jest atakowany przez zdrajców za pisanie prawdy.

1 września 2022

Jak mocno wbily się w ciało wolnej znów dzisiaj Polski szpony jej wrogów i jak kurczowo starają się nadal utrzymać swój chwyt świadczy wojna medialna na temat tego podręcznika. Nie ma lepszej reklamy dla dzieła historycznego jak zmasowane opluwanie go przez agentów wroga. Ten podręcznik już stał się pozycją konieczną do przestudiowania na szybko rosnącej liście pozycji do niedawna zakazanych, za których samo nawet posiadanie poprzednie pokolenia wojenne i powojenne cierpiały z rąk oprawców z obu stron i ich tajnych służb. Ten obraz niewiele się zmienił do dziś, tylko metody się zmieniły. To wolna Polska reprezentowana dziś przez PiS i Koalicję Prawicy wymusiła je faktami historycznymi na obozie postkomuny czyli dzisiejszego obozu Tuska, Hołowni czy Trzaskowskiego. Media lewicowe finansowane przez UE, czyli globalistów dwoją się dziś i troją aby znów zrobić ledwo co obudzonym Polakom wode z mózgów, bo ciemnym społeczeństwem łatwo jest manipulować. Tylko ta ich jedność... ten legendarny polski monolit kulturowo religijny... a no właśnie Rodacy... Wolodyjowski by powiedział, że "znowu pod nami miny kują"... i tak niestety jest. Polska, jesli ma przetrwać w wolności i odbudować dobrobyt swoich obywateli MUSI utrzymać swoją niepodleglość i niezależność od nacisków imperiów tak za wschodu, jak i z zachodu. Dla tego tak atakowane jest dzieło budzące umysly nowego pokolenia, to oczywiste antidotum na truciznę sączoną nam przez dzienną dawkę hipno-transfuzji mediów opłacanych przez oba imperia niedawnych okupantów. Trzymajmy się mocno razem i RÓBMY SWOJE! Prośba: Prosimy wydawcę rowniez o kopie elektroniczna w PDF i innych formatach kieszonkowych. Użyjmy potegi dzisiejszego internetu ze wszystkimi linkami hypertekstu aby to dzielo moglo siegnąć równiez ponad 20 milionowej Polonii na świecie. Pora nas wszystkich znowu scalić w jeden Naród, jeden głos i jeden miecz broniący Polskiej Sprawy.

2 września 2022

Wybitne dzieło literatury polskiej. Imć profesor wyżyny twórcze osiągnął ową xięgę do życia powołując. Zachwyt mój i podziw dla jego twórczości nie ma końca i z serca całego niech Bóg mu błogosławi. Poeci i pisarze nadzieją są dla narodu podobnie jak i młodzież dzięki ich dziełom kształcona. Owa xięga na łaskę Bożą pro publico bono stworzona niechaj młodzieży naszej polskiej pokolenia kształci.

2 września 2022

Dzisiaj w szkole mieliśmy lekcję wiedzy o społeczeństwie. Nauczyciel zapytał nas kto jest według nas najwybitniejszym Polakiem. Z dumą powiedziałem, że Święty Jan Paweł Drugi i prawidłowo to uargumentowałem. Na to lewak z mojej klasy krzyknął, że dla niego bohaterem jest Che Guevara. Od razu oburzyłem się i krzyknąłem, że nie tylko nie jest Polakiem, ale jest też okropnym zbrodniarzem. Przy całej klasie opowiedziałem mu o straszliwych czynach Guevary i wyjaśniłem mu, że komunizm jest zły. Ta świetnia książka pomogła mi w tym (chociaż niestety nie używamy jej w szkole). Nauczyciel pochwalił mnie, a cała klasa wstała i zaczęła bić brawo. Lewak skruszony przeprosił i pochylił głowę w dół. Obiecał, że przeczyta biografię Jana Pawła II i Podręcznik prof. Roszkowskiego, który mu poleciłem. Jestem szczęśliwy, żę nawróciłem tego zbłąkanego człowieka.

2 września 2022

Mam nadzieje, ze Google tlumacz dobrze. To swietne ksiazka. Profesor Wojciech Roszkowski jest jednym z najlepszych polskich historykow i jest rozpoznawany w Europie. Moim marzeniem jest, zeby w Niemcach rzadzili ludzie rownie madrzy jak politycy PiS, dzieki ktorym powstana takie madre ksiazki. Chcialbym pomóc Profesorowi zeby przetlumaczyc ten książka na jezyk niemiecki, aby takze moi rodacy mogli zobaczyc, jak bardzo UE wypacza historie Polski.

2 września 2022

Super książka. Moja córka idzie w tym roku do pierwszej klasy. Szkoła wybrała niestety lewacki podręcznik WSiP. Ale ja już w sierpniu kupiłem jej ten. Przeczytała go w dwa dni i była zachwycona.

2 września 2022

Jestem pełen podziwu dla profesora, że znosi lewackie ataki. Jak powiedział Gerwazy w "Ogniem i Mieczem": "Adalbertus (czyli Wojciech po łacinie) to bohater. Człowiek światły i potężny. Siłę niesie wszemu światu. Jest to rycerz wielce mężny". I takim człowiekiem jest Profesor WOJCIECH ROSZKOWSKI. Niesie wiedze młodym ludziom i wielkie brawa za to!!!

2 września 2022

Cudowne dzieło, pozdrawiam cieplutko cały zespół wydawniczy. Nigdy nie miałem styczności z tak dobrze opracowanym podręcznikiem. Lewackie media mogą gadać co tylko zechcą, ale prawdy nie zakrzyczą. Profesor Roszkowski ma dużo rozumu i godności człowieka. Czytam ten podręcznik mojemu dziecku i jest zachwycone.

2 września 2022

Jako przyszła nauczycielka doceniam wkład i ogrom pracy włożony w ten podręcznik. Profesor Roszkowski doskonale wie, o czym pisze i ma sporo racji. Ta dzisiejsza młodzież już nie zna szacunku do tradycji i siedzi tylko w tych smartfonach pisząc jakieś brednie i oczerniają katolików i prawdziwych polaków. Dobrze, że powstają publikacje takie jak te i przypominają nam, że jesteśmy polakami. Dziękujemy!

2 września 2022

Lewacki TVN i Gazeta Wyborcza nie rozumieją , na czym opiera się współczesny świat. Lewica od zawsze zakłamywała naszą historię i była po sowieckiej stronie. Dzięki bogu , szanowny pan profesor Roszkowski napisał podręcznik , z którego nasze dzieci będą mogły się uczyć PRAWDZIWEJ historii i wartości narodowych , a nie liberalnego bełkotu. Brawo!

2 września 2022

Wspaniały podręcznik. Czekam z niecierpliwością na drugi tom.

3 września 2022

Bardzo mądra książka. Kupiłam mojej sześcioletniej wnuczce. Przeczytała z 3 dni i powiedziała, że Polska to wspaniały kraj z piękna historią. Jestem z niej dumna.

7 września 2022

Jestem zachwycona i zasmucona. Powstał wspaniały podręcznik! I ja będę miała szansę ułożyć sobie dawną i nie-tak-dawną historię. Niestety w Warszawie panuje bunt lub zastraszenie. Moja córka nie będzie się uczyła w szkole z tego podręcznika - nauczyciel wybrał inny. Będzie miała przed oczami kolorowe tabelki i fragmenty zdarzeń. Sama więc podejmę akcję i będę kupować, a następnie wręczać w prezencie znanej mi młodzieży szkolnej po egzemplarzu. Jakie to gorzkie, po tylu latach - znów mamy podręczniki "drugiego obiegu".

8 września 2022
do góry

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl