Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

  • promocja

Podręcznik dla klas drugich liceów i techników do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Autorem jest wybitny historyk prof. Wojciech Roszkowski. Podręcznik skupia się na latach 1980-2015 (Polska i świat) oraz tłumaczy wiele pojęć zawartych wcześniej w przedmiocie Wiedza o Społeczeństwie.

Autorzy: Wojciech Roszkowski

liczba stron: 334
obwoluta: nie
format: 16,5 cm x 23,5 cm
oprawa: miękka ze skrzydełkami
data wydania: 27.07.2023
ISBN: 978-83-7553-370-5
EAN: 9788375533705
Zarejestruj się aby otrzymać rabaty* 25% na pierwsze zamówienie oraz 20% na kolejne! Darmowa dostawa na terenie Polski powyżej 200zł.
*Rabaty nie łączą się z pakietami i innymi promocjami oraz nie dotyczą cen podręczników.

Dostępność: duża ilość
Cena: 44,00 zł 49,00 zł 44.00

Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 40,00 PLN
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Pin It

Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny. Wartka narracja przedstawia fakty, osoby i wydarzenia, które wywarły piętno na najnowszej historii – tak Polski, jak i świata. Autor, wybitny historyk, pedagog i popularny pisarz prof. Wojciech Roszkowski opisuje realia i okoliczności zdarzeń, zaglądając często za kulisy, aby ukazać mechanizmy funkcjonowania systemów społecznych i politycznych. Prof. Roszkowski wydobywa jednak na światło dzienne również te prawdy, które wielu chciałoby ukryć. Wielokrotnie podkreśla znaczenie postaw moralnych (lub amoralnych) tak dla życia pojedynczego człowieka, jak i wspólnoty.

Drugi tom naszego podręcznika, trochę mniejszy objętościowo, obejmuje lata 1980–2015. W Europie Środkowo-Wschodniej był to czas wielkich przełomów, w tym upadku ZSRS. Autor opisuje, jak nasz kraj, choć borykał się wówczas z licznymi trudnościami wewnętrznymi, wypływał powoli na szerokie wody europejskiej i światowej polityki, jak rola i znaczenie Polski rosły – dzięki temu, że żyjemy wolni i suwerenni.

Prof. Roszkowski wykazuje też głęboką troskę o przyszłość naszej Ojczyzny. Nie jesteśmy samotną wyspą; nasz los zależy od wielu czynników zewnętrznych, ale przecież sami też możemy, i powinniśmy, wpływać na to, co dzieje się w świecie. Upoważnia nas do tego jedenaście wieków naszej bogatej historii.

Tekst książki wzbogacają 294 ilustracje, często unikatowe, będące dodatkowym źródłem atrakcyjnie zaprezentowanej wiedzy. Publikację cechuje wysoki poziom edytorski, wyraźna czcionka. Zarówno treść, jak i konstrukcja skłaniają do refleksji, a zaprezentowane fakty i wydarzenia łatwo zapamiętać dzięki zastosowanej technice narracyjnej.

Pierwszy tom podręcznika obejmuje lata 1945–1979.

Podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Numer ewidencyjny w wykazie: 1145/2/2O23

Kontakt w sprawie informacji oraz zamówień dla szkół, rodziców czy uczniów: handlowy@bialykruk.pl lub 783 250 300.

  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.
  • Historia i Teraźniejszość 2 - fragment podręcznika.

Od Autora

7

Część I: NOWA ZIMNA WOJNA • 1979–1985 • Świat

8

1. Sytuacja globalna na początku lat osiemdziesiątych     

9

2. Siła USA i słabość ZSRS

14

3. Chiny zwiększają tempo

21

4. Konflikty peryferyjne

24

5. Początek ofensywy Zachodu

31

6. Kultura na Zachodzie

45

Pytania i ćwiczenia

51

Część II: NOWA ZIMNA WOJNA • 1979–1985 • Polska

52

1. Samoograniczająca się rewolucja „Solidarności”

53

2. Stan wojenny i „powojenny”

67

3. Kultura u schyłku PRL

77

Pytania i ćwiczenia

83

Część III: WIELKIE ZMIANY • 1985–1991 • Świat

84

1. Problemy ZSRS i bloku sowieckiego

85

2. Koniec zimnej wojny

101

3. Annus mirabilis 1989

110

4. Rozpad ZSRS

119

5. Nowy układ sił w świecie

130

Pytania i ćwiczenia

149

Część IV: WIELKIE ZMIANY • 1985–1991 • Polska

150

1. Polski „okrągły stół” i wybory czerwcowe

151

2. Gospodarka i ekologia

165

3. Początek transformacji ustrojowej

171

Pytania i ćwiczenia

179

Część V: KONIEC XX WIEKU • Świat

180

1. Świat po zimnej wojnie

181

2. Pozory stabilności

191

3. Na ruinach imperium sowieckiego

205

4. Problemy Zachodu

217

5. Współczesna demokracja

238

Pytania i ćwiczenia

241

Część VI: KONIEC XX WIEKU • Polska

242

1. W Polsce wraca stare

243

2. Przekształcenia medialne

253

Pytania i ćwiczenia

257

Część VII: NA PROGU XXI WIEKU • Świat

258

1. Współczesna nauka i technika

259

2. Układ sił w świecie

263

3. Na Zachodzie

265

4. Poprawność polityczna

277

5. Chiny, Rosja i inni

279

6. Co z cywilizacją zachodnią?

288

Pytania i ćwiczenia

299

Część VIII: NA PROGU XXI WIEKU • Polska

300

1. Pełnia władzy postkomunistów

301

2. Przełom i konflikty po 2005 r.

314

Pytania i ćwiczenia

341

Spis ilustracji

342

Biogram Autora

343

 

Wróćmy do podstawowego pytania: po co i jak mamy poznawać historię najnowszą? Połączenie wiadomości z historii najnowszej z wiedzą o społeczeństwie daje możliwość zrozumienia rzeczywistości, w której żyjemy, a która jest w dużej mierze wynikiem niedawnej przeszłości. Prezentowany tu drugi tom podręcznika „Historia i teraźniejszość” opiera się na tym samym założeniu formalnym co pierwszy. W dalszym ciągu nie stosujemy obudowy w postaci diagramów, kasetonów czy różnokolorowych ramek. Jest to zamiar celowy, gdyż wedle badań neurobiologicznych i psychologicznych pobieranie informacji tak „rozsiewanej” utrudnia zapamiętywanie i rozumienie tekstu. Wiele nieporozumień wynikło z zalecanej interpretacji wydarzeń. Oczywiście, można przedstawiać historię jako zestaw suchych faktów bez komentarza, ale to czyni ten przedmiot nudnym. O wiele ciekawsza jest metoda narracyjna, dzięki której podręcznik czyta się płynnie, a treść wciąga czytelnika/ucznia.

Aby zrozumieć historię, trzeba podjąć trud wyboru faktów według ich znaczenia, trud wyjaśnienia ich roli i związków przyczynowo-skutkowych, a także trud wskazania kryteriów oceny zdarzeń. Brak takiego wyjaśnienia jest też interpretacją historii, tyle że pozostawia wrażenie chaosu i braku sensu. Interpretacje przedstawione w tej książce można oczywiście poddać analizie i temu służyć powinny lekcje historii w szkole, ale autor nadal uważa, iż bez wartościowania nauka historii niewiele daje.

Warto zastanowić się, jaki jest związek między każdym z nas a historią. Każdy człowiek ma swoją historię indywidualną, a jednocześnie jest częścią historii większej zbiorowości – rodziny, swego środowiska, regionu, państwa czy całego świata. Jesteśmy w jakimś sensie produktem historii, ale każdy ma jakiś mniejszy lub większy wpływ na historię, choćby wtedy, gdy np. wrzuca kartkę wyborczą do urny. Człowiek jest istotą społeczną, bo rodzi się w rodzinie i społeczeństwie oraz potrzebuje związków z ludzkim otoczeniem. Wynikają z tego nie tylko prawa, ale i obowiązki. Podobnie jest z korzystaniem z wolności. Wybór niesie za sobą odpowiedzialność, czy nam się to podoba, czy nie. Właściwych wyborów uczy właśnie historia.

Różnie ukształtowane w dzieciństwie „serce” lub „dusza” podpowiada nam wiele alternatywnych odpowiedzi na pytanie „kim jestem?” i „co mi czynić wypada?”. Jednych rozważania te, oparte na uważnym wsłuchaniu się w świadectwa wiary, prowadzą do wewnętrznej harmonii. Inni szukają odpowiedzi na te pytania po omacku, wikłając się w iluzje o samowystarczalności człowieka, jeszcze inni są na tyle bezradni lub leniwi, że zagłuszają w sobie owe pytania, co jest jednak zabiegiem na dłuższą miarę nieskutecznym. Najczęściej wracają one prędzej czy później w godzinie próby.

 

Prof. Wojciech Roszkowski

Czytelników, którzy kupili tę książkę, zainteresowało również:

Opinie o produkcie (4)

Mądra książka. Przeczytałem w kilka dni, a od września córka będzie jej używać w szkole.

8 sierpnia 2023

Genialna druga część podręcznika:https://ladymakbet33.blogspot.com/2023/08/takie-beda-rzeczypospolite-jakie-ich.html

15 sierpnia 2023

Przeczytałam pierwszy tom bardzo obszerny, ale bardzo ciekawy. Drugi tom to jak creme de la creme muszę kupić na poczcie póki jeszcze jest bo mi wykupią. A szkoda będzie nie przeczytać. Pozdrawiam ❤

20 sierpnia 2023

Czy powstanie część 3?

22 maja 2024
do góry

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl