Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015
liczba stron: | 334 |
obwoluta: | nie |
format: | 16,5 cm x 23,5 cm |
papier: | kreda błysk |
oprawa: | miękka ze skrzydełkami |
data wydania: | 27.07.2023 |
ISBN: | 978-83-7553-370-5 |
EAN: | 9788375533705 |
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:
Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny. Wartka narracja przedstawia fakty, osoby i wydarzenia, które wywarły piętno na najnowszej historii – tak Polski, jak i świata. Autor, wybitny historyk, pedagog i popularny pisarz prof. Wojciech Roszkowski opisuje realia i okoliczności zdarzeń, zaglądając często za kulisy, aby ukazać mechanizmy funkcjonowania systemów społecznych i politycznych. Prof. Roszkowski wydobywa jednak na światło dzienne również te prawdy, które wielu chciałoby ukryć. Wielokrotnie podkreśla znaczenie postaw moralnych (lub amoralnych) tak dla życia pojedynczego człowieka, jak i wspólnoty.
Drugi tom naszego podręcznika, trochę mniejszy objętościowo, obejmuje lata 1980–2015. W Europie Środkowo-Wschodniej był to czas wielkich przełomów, w tym upadku ZSRS. Autor opisuje, jak nasz kraj, choć borykał się wówczas z licznymi trudnościami wewnętrznymi, wypływał powoli na szerokie wody europejskiej i światowej polityki, jak rola i znaczenie Polski rosły – dzięki temu, że żyjemy wolni i suwerenni.
Prof. Roszkowski wykazuje też głęboką troskę o przyszłość naszej Ojczyzny. Nie jesteśmy samotną wyspą; nasz los zależy od wielu czynników zewnętrznych, ale przecież sami też możemy, i powinniśmy, wpływać na to, co dzieje się w świecie. Upoważnia nas do tego jedenaście wieków naszej bogatej historii.
Tekst książki wzbogacają 294 ilustracje, często unikatowe, będące dodatkowym źródłem atrakcyjnie zaprezentowanej wiedzy. Publikację cechuje wysoki poziom edytorski, wyraźna czcionka. Zarówno treść, jak i konstrukcja skłaniają do refleksji, a zaprezentowane fakty i wydarzenia łatwo zapamiętać dzięki zastosowanej technice narracyjnej.
Pierwszy tom podręcznika obejmuje lata 1945–1979.
Podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Numer ewidencyjny w wykazie: 1145/2/2O23
Kontakt w sprawie informacji oraz zamówień dla szkół, rodziców czy uczniów: handlowy@bialykruk.pl lub 783 250 300.
Od Autora |
7 |
Część I: NOWA ZIMNA WOJNA • 1979–1985 • Świat |
8 |
1. Sytuacja globalna na początku lat osiemdziesiątych |
9 |
2. Siła USA i słabość ZSRS |
14 |
3. Chiny zwiększają tempo |
21 |
4. Konflikty peryferyjne |
24 |
5. Początek ofensywy Zachodu |
31 |
6. Kultura na Zachodzie |
45 |
Pytania i ćwiczenia |
51 |
Część II: NOWA ZIMNA WOJNA • 1979–1985 • Polska |
52 |
1. Samoograniczająca się rewolucja „Solidarności” |
53 |
2. Stan wojenny i „powojenny” |
67 |
3. Kultura u schyłku PRL |
77 |
Pytania i ćwiczenia |
83 |
Część III: WIELKIE ZMIANY • 1985–1991 • Świat |
84 |
1. Problemy ZSRS i bloku sowieckiego |
85 |
2. Koniec zimnej wojny |
101 |
3. Annus mirabilis 1989 |
110 |
4. Rozpad ZSRS |
119 |
5. Nowy układ sił w świecie |
130 |
Pytania i ćwiczenia |
149 |
Część IV: WIELKIE ZMIANY • 1985–1991 • Polska |
150 |
1. Polski „okrągły stół” i wybory czerwcowe |
151 |
2. Gospodarka i ekologia |
165 |
3. Początek transformacji ustrojowej |
171 |
Pytania i ćwiczenia |
179 |
Część V: KONIEC XX WIEKU • Świat |
180 |
1. Świat po zimnej wojnie |
181 |
2. Pozory stabilności |
191 |
3. Na ruinach imperium sowieckiego |
205 |
4. Problemy Zachodu |
217 |
5. Współczesna demokracja |
238 |
Pytania i ćwiczenia |
241 |
Część VI: KONIEC XX WIEKU • Polska |
242 |
1. W Polsce wraca stare |
243 |
2. Przekształcenia medialne |
253 |
Pytania i ćwiczenia |
257 |
Część VII: NA PROGU XXI WIEKU • Świat |
258 |
1. Współczesna nauka i technika |
259 |
2. Układ sił w świecie |
263 |
3. Na Zachodzie |
265 |
4. Poprawność polityczna |
277 |
5. Chiny, Rosja i inni |
279 |
6. Co z cywilizacją zachodnią? |
288 |
Pytania i ćwiczenia |
299 |
Część VIII: NA PROGU XXI WIEKU • Polska |
300 |
1. Pełnia władzy postkomunistów |
301 |
2. Przełom i konflikty po 2005 r. |
314 |
Pytania i ćwiczenia |
341 |
Spis ilustracji |
342 |
Biogram Autora |
343 |
Wróćmy do podstawowego pytania: po co i jak mamy poznawać historię najnowszą? Połączenie wiadomości z historii najnowszej z wiedzą o społeczeństwie daje możliwość zrozumienia rzeczywistości, w której żyjemy, a która jest w dużej mierze wynikiem niedawnej przeszłości. Prezentowany tu drugi tom podręcznika „Historia i teraźniejszość” opiera się na tym samym założeniu formalnym co pierwszy. W dalszym ciągu nie stosujemy obudowy w postaci diagramów, kasetonów czy różnokolorowych ramek. Jest to zamiar celowy, gdyż wedle badań neurobiologicznych i psychologicznych pobieranie informacji tak „rozsiewanej” utrudnia zapamiętywanie i rozumienie tekstu. Wiele nieporozumień wynikło z zalecanej interpretacji wydarzeń. Oczywiście, można przedstawiać historię jako zestaw suchych faktów bez komentarza, ale to czyni ten przedmiot nudnym. O wiele ciekawsza jest metoda narracyjna, dzięki której podręcznik czyta się płynnie, a treść wciąga czytelnika/ucznia.
Aby zrozumieć historię, trzeba podjąć trud wyboru faktów według ich znaczenia, trud wyjaśnienia ich roli i związków przyczynowo-skutkowych, a także trud wskazania kryteriów oceny zdarzeń. Brak takiego wyjaśnienia jest też interpretacją historii, tyle że pozostawia wrażenie chaosu i braku sensu. Interpretacje przedstawione w tej książce można oczywiście poddać analizie i temu służyć powinny lekcje historii w szkole, ale autor nadal uważa, iż bez wartościowania nauka historii niewiele daje.
Warto zastanowić się, jaki jest związek między każdym z nas a historią. Każdy człowiek ma swoją historię indywidualną, a jednocześnie jest częścią historii większej zbiorowości – rodziny, swego środowiska, regionu, państwa czy całego świata. Jesteśmy w jakimś sensie produktem historii, ale każdy ma jakiś mniejszy lub większy wpływ na historię, choćby wtedy, gdy np. wrzuca kartkę wyborczą do urny. Człowiek jest istotą społeczną, bo rodzi się w rodzinie i społeczeństwie oraz potrzebuje związków z ludzkim otoczeniem. Wynikają z tego nie tylko prawa, ale i obowiązki. Podobnie jest z korzystaniem z wolności. Wybór niesie za sobą odpowiedzialność, czy nam się to podoba, czy nie. Właściwych wyborów uczy właśnie historia.
Różnie ukształtowane w dzieciństwie „serce” lub „dusza” podpowiada nam wiele alternatywnych odpowiedzi na pytanie „kim jestem?” i „co mi czynić wypada?”. Jednych rozważania te, oparte na uważnym wsłuchaniu się w świadectwa wiary, prowadzą do wewnętrznej harmonii. Inni szukają odpowiedzi na te pytania po omacku, wikłając się w iluzje o samowystarczalności człowieka, jeszcze inni są na tyle bezradni lub leniwi, że zagłuszają w sobie owe pytania, co jest jednak zabiegiem na dłuższą miarę nieskutecznym. Najczęściej wracają one prędzej czy później w godzinie próby.
Prof. Wojciech Roszkowski
Opinie o produkcie (4)
Sebastian
Mądra książka. Przeczytałem w kilka dni, a od września córka będzie jej używać w szkole.
Marta M
Genialna druga część podręcznika:https://ladymakbet33.blogspot.com/2023/08/takie-beda-rzeczypospolite-jakie-ich.html
Sylwia Szulwinska
Przeczytałam pierwszy tom bardzo obszerny, ale bardzo ciekawy. Drugi tom to jak creme de la creme muszę kupić na poczcie póki jeszcze jest bo mi wykupią. A szkoda będzie nie przeczytać. Pozdrawiam ❤
Izabela Ptak
Czy powstanie część 3?