Odkrycie szkicu pod arcydziełem Leonarda da Vinci „Madonna w grocie”
Londyńska National Gallery ujawniła jedno z najbardziej fascynujących odkryć w historii sztuki. Pod arcydziełem Leonarda da Vinci „Madonna w grocie” (również „Madonna wśród skał”), które od wieków zdobi ściany galerii, naukowcy odkryli ukryty szkic. Przy użyciu zaawansowanych technologii, takich jak obrazowanie hiperspektralne i podczerwone, badacze zdołali zajrzeć pod powierzchnię 500-letniego malowidła, odsłaniając nieznaną kompozycję oraz... odciski dłoni samego mistrza.
Podczerwony wgląd w proces twórczy
„Madonna w grocie” to dzieło powstałe w dwóch wersjach – paryskiej, znajdującej się w Luwrze, oraz londyńskiej, eksponowanej w National Gallery. Odkrycie podmalówki dotyczy tej drugiej wersji, namalowanej w latach 1495–1508. Analizy wykazały, że pierwotny szkic anioła i Dzieciątka Jezus znacząco różnił się od finalnej kompozycji. W oryginalnej wersji postacie były umieszczone wyżej, a anioł, zwrócony twarzą na zewnątrz, spoglądał w dół na małego Jezusa, który miał być objęty mocniejszym uściskiem. Z czasem jednak da Vinci zmienił układ sceny, by ukazać Jezusa z profilu.
Odkrycie to jest fascynujące, ponieważ daje unikalny wgląd w proces twórczy Leonarda. Dzięki nowoczesnym technikom obrazowania badacze mogli dokładnie przeanalizować poszczególne warstwy malowidła, ujawniając nie tylko zmienione szkice, ale także szczegóły techniki, którą da Vinci się posługiwał. Co więcej, odkryto również odciski dłoni mistrza na warstwie farby, co wskazuje, że artysta pracował nad obrazem nie tylko pędzlem, ale także używając rąk, aby uzyskać pożądane efekty.
Niewidzialne dla oka, widzialne dla technologii
Choć pierwsze ślady zakrytej podmalówki odkryto już w 2005 roku, to dopiero współczesne technologie pozwoliły na pełne ujawnienie szczegółów. Kluczowe okazały się trzy techniki: refleksografia w podczerwieni, skanowanie fluorescencji rentgenowskiej (XRF) oraz obrazowanie hiperspektralne. Refleksografia pozwoliła na ujawnienie rysunków niewidocznych gołym okiem, natomiast technologia XRF ujawniła obecność cynku w szkicu, co pomogło zidentyfikować chemiczne ślady pod farbą. Obrazowanie hiperspektralne, które wykrywa energię elektromagnetyczną w różnych widmach, ujawniło subtelne szczegóły szkicu, wcześniej nieosiągalne dla naukowców.
Wpływ na historię sztuki
Te odkrycia mają ogromne znaczenie dla badaczy sztuki renesansowej i samej twórczości Leonarda da Vinci. Szkic znaleziony pod „Madonną w grocie” pozwala na głębsze zrozumienie sposobu, w jaki artysta rozwijał swoją wizję, zmieniając koncepcje i eksperymentując z kompozycją oraz światłem. National Gallery podkreśla, że choć finalna wersja malowidła jest bliższa pierwszej, sprzedanej prywatnemu klientowi, to jest ona wynikiem kolejnych eksperymentów z perspektywą oraz badań nad ludzkim wzrokiem i światłem.
„Madonna w grocie” przypomina nam, że historia sztuki nigdy nie jest w pełni odkryta, a największe arcydzieła skrywają tajemnice, które mogą czekać na ujawnienie przez wieki. Kto wie, co jeszcze kryje się pod warstwami farby innych wielkich dzieł?
Źródło: All That's Interesting, TP
Kaplica Sykstyńska na nowo odkryta
Kaplica Sykstyńska, miejsce tak ważne dla dziejów Kościoła katolickiego i światowej kultury, w 2013 r. obchodziła 530-lecie istnienia! W tym czasie była świadkiem wielu wyborów Następcy św. Piotra i najważniejszych uroczystości, a także została ozdobiona bezcennymi freskami. Tegoroczny jubileusz to wspaniała okazja, by odkryć ją na nowo.
Rafael w Watykanie
Kolejna, po "Kaplicy Sykstyńskiej", monumentalna publikacja, prezentująca sztukę Watykanu! Potężne dzieło edytorskie. Pierwsze w świecie pełne studium wykonywanych przez najwybitniejszych artystów dekoracji krużganków (Loggi) w Pałacu Apostolskim. Wyjątkowe, bogate i nowatorskie opracowanie wybitnej historyk sztuki – Nicole Dacos.
Prenumerata miesięcznika WPIS na rok 2024. Wydanie papierowe
"WPIS" to najciekawszy i najbogatszy miesięcznik na rynku.
Najbogatszy – z uwagi na bogactwo treści i tematów, wspaniałą fotografię i grafikę, wyjątkowe edytorstwo. „Wpis” czytają i rekomendują największe autorytety w naszym kraju! Do grona naszych autorów należą m.in. Adam Bujak, ks. Waldemar Chrostowski, Marek Deszczyński, Marek Klecel, Antoni Macierewicz, Krzysztof Masłoń, Andrzej Nowak, ks.
Wawel. Skarbiec wiary i polskości
Tu biło i bije serce Polski. Wawel – ponad tysiącletnia katedra i królewski zamek – góruje nad Krakowem, prastarą stolicą. To prawdziwy skarbiec najdawniejszych i nowszych zabytków; od romańskich po młodopolskie. Wawel to świadectwo silnej wiary Polaków i państwa-mocarstwa zwanego Rzeczpospolitą.
Święta Rodzina
W czasach, kiedy rodzina przeżywa swój największy w dziejach kryzys, gdy jest zewsząd brutalnie atakowana przez nowe ateistyczne trendy i ideologie, najlepszą jej obroną jest przedstawienie pewnego – niezachwianego – wzoru wiary, nadziei i pokoju. Wzorem tym była, jest i bez wątpienia pozostanie dla kolejnych pokoleń matek, ojców i dzieci – Święta Rodzina z Nazaretu.
Serce Litwy. Wilno
Dwaj wielcy artyści – laureat literackiej nagrody Nobla Czesław Miłosz i mistrz obiektywu Adam Bujak - spotkali się w tym przedziwnym, magicznym mieście. Poeta wspomina Wilno wierszem i prozą, przywołuje z pamięci spędzone tam lata dzieciństwa i młodości, zaś fotografik światłem opisuje urodę grodu Giedymina, piękno tamtejszych kościołów i innych zabytków, malowniczość zaułków.
Polska. Panoramy
Takie książki wydawane są bardzo rzadko i stanowią niespotykany rarytas na półkach domowych bibliotek. "Polska. Panoramy" to monumentalny album, który prezentuje najpiękniejsze polskie krajobrazy. Majestat Giewontu, dostojność Wawelu, zamki, pałace, malownicze pola jakby wyjęte z mickiewiczowskich opisów przyrody, wzburzony Bałtyk, leniwe polskie rzeki - nasza Ojczyzna ujęta w dziesiątkach zdjęć panoramicznych.
Matka Boża
Mamy w Polsce od wieków ogromny skarb. Ta książka tego dowodzi. Tym skarbem jest wielka miłość i cześć dla Matki Bożej, którą nazywamy też Królową Polski. Nie jest to w żadnym razie – tak jak w wielu krajach Zachodu – miłość-relikt zaklęta w dawnych dziełach sztuki, na które patrzy się jak na obiekty muzealne. Jest to miłość żywa i żarliwa, której płomień stale jest podsycany przez następne pokolenia.
Mój Miłosz
Wspomnienia Marka Skwarnickiego o Czesławie Miłoszu zawarte w tej książce doprowadzone zostały do ostatnich dni życia Noblisty. Są nie tylko zapisem przyjaźni, ale ukazują całą epokę, w którą wpisali się bohaterowie tej książki. Obszernie cytowana korespondencja między poetami ujawnia wiele osobistych sympatii i antypatii Miłosza oraz rozterki duchowe wielkiego artysty.
Polska. Dom tysiącletniego narodu
Dom jest miejscem bardzo bliskim każdemu człowiekowi, a jako zjawisko kulturowe, posiada oprócz postaci materialnej również wartość duchową. Tysiąc lat historii skłania do ogólniejszej refleksji i kusi, by przypomnieć nie tylko powszechnie znane i podziwiane, wspaniałe dzieła architektury polskiej, ale zaprezentować również te obiekty, które zwykle są pomijane w barwnych albumach.
O kulturę filozofii. Co o człowieku mówili najwięksi myśliciele ludzkości
Czy filozofia jest nam potrzebna? A jeżeli tak – to czy nie jest za trudna? Prof. Dłubacz w poniższej książce pokazuje, że jest wręcz odwrotnie i że bez filozofii nie da się zrozumieć człowieka, jego sensu istnienia. Filozofia to bowiem nic innego jak szukanie odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania ludzkiego bytowania.
Życie malowane światłem
Wierny swym przekonaniom tak artystycznym, jak i światopoglądowym, jest Adam Bujak twórcą wybitnym i zasłużonym. Wierny Bogu i Ojczyźnie. Nie wdaje się w formalne eksperymenty, dziś niemal obowiązkowe w sztuce, nie szuka efekciarskich ujęć, ale dogłębnie penetruje ważne tematy, głównie w książkach, które dzięki jego talentowi zmuszają czytelnika do głębokich refleksji.
Klasztor i sztuka. Życie i twórczość s. bernardynki Anieli Kisielewskiej
Siostra Aniela Kisielewska, zmarła przed pięćdziesięcioma laty bernardynka, łączyła w sobie dwa powołania – zakonne i malarskie. Nie zaniedbała żadnego z nich. Realizowała w swej twórczości tematykę głęboko religijną. Nie było zatem rozdźwięku między nią jako artystką i jako siostrą zakonną. Tworzeniu oddawała się z takim samym poświęceniem i zaangażowaniem jak codziennym obowiązkom zakonnym.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.