Nowy „profil absolwenta” polskiej szkoły zdradza zamiary rządu. Jeszcze jest czas na reakcję!

Nasi autorzy

Nowy „profil absolwenta” polskiej szkoły zdradza zamiary rządu. Jeszcze jest czas na reakcję!

Fragment świadectwa maturalnego. fot. WIkimedia Fragment świadectwa maturalnego. fot. WIkimedia Prace nad profilem absolwenta mają doprowadzić do zmiany podstawy programowej w taki sposób, aby wiedza obiektywna i przedmioty zostały zastąpione przez nieoczywiste formatujące ucznia miękkie kompetencje oraz sprawczość. Kompetencje od lat wypierają wiedzę poprzez konstrukcję podstaw programowych sformułowaną na rzecz tzw. umiejętności – efekty w postaci upadku poziomu kształcenia widzimy od lat. Teraz na wokandę wkroczyła dodatkowo sprawczość. Modna sprawczość sprowadza się do umiejętności odziaływania na innych i wpływania na drugiego człowieka według naszej woli oraz opanowanych metod. Tego ma uczyć polska szkoła według założeń minister Nowackiej, to kryje profil absolwenta, który ma zostać narzucony wszystkim polskim uczniom, a marginalizuje istotę „dawnej” szkoły – wiedzę i wychowanie.

Lewicowa machina niszcząca różne obszary działania państwa atakuje również polską szkołę. Szkoła ma być docelowo miejscem przechowania  i ideologizowania młodych Polaków. Temu służy wpisanie oświaty w Europejski Obszar Edukacji, co ma nastąpić równocześnie ze zmianą traktatów UE, w 2026 r. lub – bez oficjalnych zmian prawnych. Metodą jest miękki nieformalny sposób, w postaci nowoczesnych rozwiązań rekomendowanych przez pseudonaukowe gremia i międzynarodowe organizacje, jak UNICEF czy OICD, które oddziałują bezpośrednio na wewnętrzne struktury MEN, ale także na polskie uczelnie, instytuty badawcze, ośrodki wpływu itp.

Wezwanie do obrony polskiej szkoły

Brońmy nauczania przedmiotowego jak Reduty Normalności! Nie pozwólmy, by tzw. przyroda (z ekologią w tle) zastąpiła biologię, chemię, fizykę oraz geografię powyżej klasy 4. szkoły podstawowej wraz z różnymi obowiązkowymi „edukacjami” – obywatelską i zdrowotną [z elementami seksualizacji naszych dzieci].

Nie pozwólmy na redukcję wiedzy i formatowanie uczniów na każdym poziomie nauczania, co kryje w sobie tzw. „profilowanie ucznia”!

Koniecznie weźmy udział w konsultacjach społecznych, które Ministerstwo otworzyło tylko do końca października na temat tzw. „profilu absolwenta i absolwentki”. Link do strony Instytutu Badań Edukacyjnych, który otrzymał zlecenie od MEN przygotowania formatu założeń nowej podstawy programowej dostępny jest TUTAJ.

Znajduje się tam pełny obraz zaplanowanej na lata 2026-2031 dekonstrukcji polskiej szkoły, ukryty pod zasłoną haseł i sloganów.

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły apeluje: prosimy o przesyłanie swoich opinii bezpośrednio do MEN na adres profil.absolwenta@ibe.edu.pl – nie rekomendujemy wypełniania kwestionariusza, ponieważ jest już skrojony „pod” akceptację profilu jako takiego i nie trafia on bezpośrednio do MEN, a do organizatora konsultacji.

Konsultacje nie powinny być dyskusją „o profilu” lecz „z profilem” jako ideą organizującą zmiany w oświacie! Bardzo ważne, aby wziąć udział w konsultacjach i zdemaskować właściwy cel „profilowania” naszych dzieci w przyszłej ideologicznie sformatowanej szkole.

Oto tak rozumiany „profil” ogranicza wiedzę na rzecz niekonkretnych i nieweryfikowalnych kompetencji, narusza fundament osobowości ucznia i buduje jego „ja” jako zlepek luźnych, niepowiązanych cech, umiejętności i idei, nastawia dziecko w kierunku odrzucenia autorytetów i wszelkich reguł. Uczeń ma być – i w tym kierunku zmierza rewolucja w oświacie – powolną marionetką, łatwo sterowalną z zewnątrz, o zdekonstruowanej osobowości, która nieświadomie realizuje cudzy plan, a  osiągnięta „sprawczość” umożliwia ten cel.  

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły wzywa, by zorganizować także tzw. lokalne konsultacje społeczne dotyczące profilu absolwenta w swoich grupach rodziców czy organizacjach. Wyniki lub zeskanowane pojedyncze ankiety prosimy przesłać na adres: koalicjars@nauczycieledlawolnosci.pl.

Na wiosnę 50 tysięcy opinii wpłynęło na temat podstaw programowych. W wielu wypadkach stanowiły one impuls do przyhamowania zmian, które MEN  zaplanował w jeszcze szerszym zakresie, szczególnie w zakresie lektur.

Odzew

Na temat profilu absolwenta dużo mówiono podczas niezależnej konferencji oświatowej, jaką zorganizowały w Święto Edukacji Narodowej pod hasłem  „Polska szkoła – dekonstrukcja i fundamenty odbudowy”  organizacje z Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. Na kanale sejmowej TV znajduje się zapis transmisji tego wydarzenia, gdzie możemy zapoznać się z opiniami na temat kierunku, w jakim stacza się oświata. O profilu absolwenta swój referat „Profil absolwenta. Sterowanie wewnętrzne a formatowanie zewnętrzne młodego człowieka”,  wygłosił dr Zbigniew Barciński ze Stow. Pedagogów NATAN. Kilka innych wystąpień także nawiązywało do tej kwestii.

O tym, że  warto jednoczyć wysiłki, świadczy list, jaki w odpowiedzi na apel o zainteresowaniem konsultacjami wraz z ankietą wpłynął do Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły w dn. 15.10:

„Mój ojciec był w Solidarności starając się o to, aby na półkach sklepowych był towar. Walczył z biedą, systemem. Tak jak wtedy i dzisiaj wielu Polaków stara się stworzyć lepszą przyszłość dla siebie i swoich dzieci. Choć nie wszyscy widzą i nie wszyscy słyszą. Może się mylę, ale wtedy to bieda, ten brak i osamotnienie, podobne cele połączyło ludzi w jedność i siłę. 

Dzisiaj patrzę podobnie, jak mój ojciec i matka. Patrzę podobnie jak moi dziadkowie i pradziadowie. Patrzę na wolną Polskę… Nie sposób stać i nic nie robić … kiedy rządzący próbują ci wcisnąć kłamstwo prosto w oczy, nie przez Urbana, ale przez swoje projekty ustaw, kiedy widzisz jak pomiatają szkołą i nauczycielami… , lekarzami, a za chwilę Tobą…

Można wiele napisać i wylać wiele frustracji na system. Czasem kiedy rozmawiam z innymi ludźmi oni tylko mówią: 'Co możemy zrobić ? Nic. Nie mamy wpływu'. A ja mówię że wszystko możemy. Kiedyś to ludzie robili i teraz też chcą to robić. Nie możemy stać w miejscu. Nie możemy czekać na innych, że coś zrobią, ale już teraz walczyć. Dobrze to oddają słowa pastora z książki pt. 'Myśleli, że są wolni'.[…] Pozdrawiam, Jestem z Wami w walce. PB"

Słowa niemieckiego luterańskiego pastora Martina Niemöllera, na które powołał się Pan Piotr w swoim liście, przytoczę na koniec w pełnym brzmieniu:

Kiedy naziści przyszli po komunistów, milczałem,
nie byłem komunistą.
Kiedy zamknęli socjaldemokratów, milczałem,
nie byłem socjaldemokratą.
Kiedy przyszli po związkowców, nie protestowałem,
nie byłem związkowcem.
Kiedy przyszli po Żydów, milczałem,
nie byłem Żydem.
Kiedy przyszli po mnie, nie było już nikogo, kto mógłby zaprotestować.

Dachau, 1942 r.

Postscriptum

Nie zapomnij napisać bezpośrednio do IBE lub skorzystaj z ankiety:

Lokalne konsultacje społeczne profilu absolwenta i absolwentki

Ankieta

  1. Czy uważa Pan/Pani, że polski system oświaty potrzebuje:

  • Całkowitej przebudowy, według obecnie konsultowanego projektu MEN [w tym: wyznaczenia nowych celów, zmian podstawy programowej, dydaktyki i organizacji nauczania].

  • Udoskonalenia aktualnie istniejącego systemu nauczania.

  • Nie potrzebuje zmian, lecz stabilizacji i spokoju.

Uzasadnienie:…………………………………………………………………………………………………………….…………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

  1. Czy w Pana/Pani opinii władze państwowe powinny mieć prawo określania tzw. profilu absolwenta, jako celu wszystkich działań szkoły oraz kierunku dalszych zmian?

  • Tak, władze państwowe mają prawo określania profilu absolwenta, jako przyszłego obywatela i pracownika.

  • Nie, kierunek rozwoju człowieka nie może podlegać odgórnym regulacjom, gdyż człowiek to więcej niż obywatel i pracownik.

  • Nie mam zdania.

  1. Jak ocenia Pan/Pani możliwość zajęcia stanowiska w ramach, trwających jeden miesiąc (do 31.10.2024), społecznych konsultacji tzw. profilu absolwenta (określonego jako podstawę gruntownych zmian w oświacie)? [Dla porównania w Finlandii, kraju wysoko stojącym w rankingach edukacyjnych, konsensus w sprawie reformy systemu oświaty wypracowano w toku 10-letniej dyskusji społecznej].

  • Popieram działania MEN, reforma edukacji wymaga szybkich działań.

  • Konsultacje społeczne są pozorowane, projekt jest już przygotowany przez MEN.

  • Konsultacje społeczne są pozorowane, tzw. reforma będzie kopią zagranicznych wzorców.

  1. Jak ocena Pan/Pani zawarty w profilu absolwenta pomysł połączenia w jeden przedmiot „przyroda” następujących przedmiotów: biologia, chemia, fizyka i geografia – do klasy 8. szkoły podstawowej włącznie?

  • Uważam, że jest to dobre rozwiązanie.

  • To zły pomysł, obniży poziom nauczania przedmiotów przyrodniczych.

  • Nie mam zdania.

  1. Kto w Pana/Pani opinii powinien mieć pierwszeństwo w określaniu wartości leżących u podstaw wychowania dziecka?

  • Władze państwowe/szkoła.

  • Rodzice dziecka.

  • Nie mam zdania.

[Ankietę po wypełnieniu proszę wysłać w postaci skanu lub zdjęcia na dres: koalicjars@nauczycieledlawolnosci.pl ]

Hanna Dobrowolska

Ekspert oświatowy
Ruch Ochrony Szkoły
Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły
www.ratujmyszkole.pl
 

Wiadomości o premierach nowych książek Białego Kruka i spotkaniach autorskich prosto na Twoją skrzynkę mailową, a do tego jeszcze prezent - bon 50 zł na zakupy w naszej księgarni internetowej! Dołącz już dziś do grona Czytelników Biuletynu Białego Kruka! Aby to zrobić, kliknij TUTAJ.

Zapraszamy do naszej Księgarni Internetowej po publikacje, które pozwalają lepiej zrozumieć współczesne zagrożenia dotyczące polskiej szkoły i nie tylko:

Dokąd zmierzamy? Wiara, edukacja, tradycja

Dokąd zmierzamy? Wiara, edukacja, tradycja

Adam Bujak, Andrzej Nowak, Jolanta Sosnowska, Leszek Sosnowski, Ryszard Kantor

Niniejsza antologia publicystyki patriotycznej próbuje dać odpowiedź na postawione w tytule pytanie: Dokąd zmierzamy, my jako Polacy? A co za tym idzie – kto nam wyznacza, lub usiłuje wyznaczać, drogę? Jakże często czujemy się zagubieni, zdezorientowani, manipulowani.
Szukamy stałych punktów odniesienia, niezmiennych wartości, na których można by się oprzeć bez obawy, że pobłądzimy.

WPIS 09/2024 (e-wydanie)

WPIS 09/2024 (e-wydanie)

 

Ukazał się już najnowszy, wrześniowy numer miesięcznika „Wpis”. Jak każdego miesiąca przygotowaliśmy dla Państwa wyselekcjonowany zbiór felietonów powiązanych z aktualną tematyką, wywiady z wybitnymi osobistościami z dziedziny polskiej nauki (choć nie tylko), jak również całą serię artykułów historycznych, nawiązujących do bieżących rocznic.

Wielkie Zatrzymanie

Wielkie Zatrzymanie

Aleksander Nalaskowski

Najbardziej prześladowany w Polsce profesor, Aleksander Nalaskowski, ciętym piórem, z wielką erudycją i przenikliwością rysuje niepokojącą wizję świata XXI wieku. Nasz zabiegany i ogłupiały glob ziemski przestał się kręcić na kilka miesięcy – nastąpiło Wielkie Zatrzymanie, jak trafnie nazywa to Autor. Gdy opadł pierwszy kurz wzniecony pandemią i globalnym zamieszaniem, pojawił się ponoć nowy obraz świata.

Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego

Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego

Wojciech Reszczyński

Z wszystkich stron słyszymy o wielkim postępie; w medycynie, w technice, w badaniach kosmosu… Równocześnie z wszystkich stron atakuje nas postęp fałszywy, cofający ludzkie życie do czasów pogańskich, ignorujący Boga, unicestwiający sumienia, drwiący z zasad moralnych, zachęcający do praktykowania wynaturzeń.

Tyrania postępu

Tyrania postępu

Andrzej Nowak, ks. Dariusz Oko, ks. Waldemar Chrostowski, Jerzy Kruszelnicki, Grzegorz Kucharczyk

Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra.

Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej

Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej

Wojciech Roszkowski

Czy to już koniec naszej cywilizacji?
Trzymamy w ręku książkę, która jest jednym z najważniejszych dzieł współczesnej humanistyki, nie tylko polskiej. Wybitny uczony i pisarz, wielki erudyta, prof. Wojciech Roszkowski, dokonuje w niej bilansu naszej cywilizacji. Bilans to dramatyczny.

Bunt barbarzyńców. 105 pytań o przyszłość naszej cywilizacji

Bunt barbarzyńców. 105 pytań o przyszłość naszej cywilizacji

Wojciech Roszkowski

Czy cywilizacja zachodnia, do której wszak należymy, już upadła? A jeśli tak, to czy będzie w stanie się podnieść i pod jakimi warunkami? Pytania te nurtują wielu ludzi, także wybitnego intelektualistę i świetnego pisarza prof. Wojciecha Roszkowskiego. Autor rozważał je już w skrzącym się imponującą erudycją dziele „Roztrzaskane lustro”, które stało się bestsellerem ubiegłego roku.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.