Jak zwalczyć terroryzm? Jan Paweł II zaproponował kilka rozwiązań…
Południowa wieża (za kulą ognia) tuż po uderzeniu samolotu lotu 175. Fot. Wikipedia
Po wybuchu wojny w Afganistanie św. Jan Paweł II nawoływał światowych liderów, by wyplenili przyczyny terroryzmu. Papież był zasmucony tragedią z 11 września, ale także zaniepokojony sposobem, w jaki społeczność międzynarodowa odpowiedziała na terroryzm. W 2002 r., w swoim corocznym orędziu na Światowy Dzień Pokoju, uznał on prawo państw do obrony, pod pewnymi jednak warunkami:
Istnieje prawo do obrony przed terroryzmem. Jest to prawo, które — jak wszystkie inne — powinno odpowiadać zasadom moralnym i prawnym zarówno w doborze celów, jak i środków. Trzeba, aby identyfikacja winnych była należycie przeprowadzona, ponieważ odpowiedzialność prawna jest zawsze osobista. Nie wolno jej rozciągać na narody, grupy etniczne czy religijne, do których należą terroryści.
Terroryzmu nie zwalczy sama siła militarna
Ojciec Święty uważał przy tym, że odpowiedź militarna nie może być jedynym rozwiązaniem. Opowiadał się za wyeliminowaniem pierwotnych przyczyn powstawania organizacji terrorystycznych:
Współpraca międzynarodowa w walce z terroryzmem winna obejmować szczególne wysiłki polityczne, dyplomatyczne i ekonomiczne. Należy z odwagą i determinacją rozwiązywać ewentualne sytuacje ucisku i izolacji, które mogą prowokować narodziny ideologii terrorystycznych. Łatwiej bowiem werbować terrorystów w kontekście społecznym, w którym deptane są prawa ludzi i zbyt długo toleruje się niesprawiedliwość.
Organizacje terrorystyczne wzrastają w warunkach ucisku i ubóstwa. Jeśli podstawowe przyczyny powstawania terroryzmu nie zostaną wykorzenione, wróci on jeszcze silniejszy.
Czy przywódca religijny może poprzeć terrorystów?
Św. Jan Paweł II podkreślił również, że terroryzm nie może być popierany przez żadną religię czy przywódcę moralnego:
Wyznania chrześcijańskie i wielkie religie świata powinny ze sobą współpracować, aby wyeliminować społeczne i kulturowe przyczyny terroryzmu. Powinny one uczyć o wielkości i godności osoby, starając się pogłębiać świadomość jedności całego gatunku ludzkiego. Chodzi o stworzenie płaszczyzny ścisłego dialogu i współpracy ekumenicznej oraz międzyreligijnej, aby religie podejmowały tak pilnie potrzebną służbę na rzecz pokoju między narodami.
(...) żydowscy, chrześcijańscy i muzułmańscy przywódcy religijni powinni podjąć inicjatywę publicznego potępienia terroryzmu, odmawiając osobom, które w nim uczestniczą, jakiejkolwiek formy usprawiedliwienia religijnego czy moralnego – dodał Ojciec Święty.
Bez przebaczenia nie ma rozwoju
Przede wszystkim jednak drogę do pokoju można, zdaniem św. Jana Pawła II, wytyczyć jedynie poprzez przebaczenie:
(...) brak przebaczenia, szczególnie gdy podsyca przedłużanie się konfliktów, jest niezmiernie kosztowny w kontekście rozwoju narodów. Zasoby państw wykorzystywane są w wyścigu zbrojeń (...). Pochłania to środki finansowe konieczne do rozwoju, budowania pokoju i sprawiedliwości. Ilu cierpieniom poddana jest ludzkość dlatego, że nie umie się pogodzić! Ileż jest zapóźnienia rozwojowego, dlatego że nie potrafi ona przebaczać! Pokój jest warunkiem rozwoju, ale tylko przebaczenie umożliwia prawdziwy pokój.
Widzimy więc, że terroryzm będzie istniał, dopóki nie zostanie ustanowiony pokój i pojednanie, a pierwotne przyczyny zjawiska nie zostaną wyeliminowane.
Źródło: Aleteia PL, TP
Święty Prorok. Karol Wojtyła – Jan Paweł II
Św. Jan Paweł II bywał nazywany prorokiem naszych czasów, nikt jednak do tej pory nie spojrzał w tym kontekście na całe jego życie. Próby takiej dokonuje w tej książce Jolanta Sosnowska (autorka czterotomowej biografii Papieża Polaka „Hetman Chrystusa”), śledząc pod tym kątem życiorys Karola Wojtyły – Jana Pawła II.
Wstańcie, chodźmy!
Albumowe wydanie bestsellerowego dzieła Jana Pawła II, w którym na prawie 300 fotografiach ukazane zostały osoby i miejsca, o których Papież pisze w swoim tekście. Przez karty albumu przewijają się najwybitniejsze postaci powojennej historii Polski - Prymas Tysiąclecia i inni wybitni hierarchowie Kościoła, znakomici artyści, działacze podziemia, zasłużeni legioniści oraz zwykli ludzie, jak choćby mieszkańcy podhalańskiej wsi czy krakowskich Bieńczyc.
Do moich Rodaków. Św. Jan Paweł Wielki
Św. Jan Paweł II, zwany Wielkim, był dumnym Polakiem bez jakiegokolwiek kompleksu niższości wobec innych narodów. Takiego zachowania uczył też nas – zarówno głoszonym słowem, jak i własną postawą, którą prezentował, nie popadając przy tym w pychę czy pogardę wobec innych. Postawę swą zaś wykształcił w sobie i opierał na umiłowaniu Ojczyzny, na gruntownej wiedzy historycznej i oczywiście na głębokiej wierze w Boga i szacunku wobec bliźnich.
Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego
Z wszystkich stron słyszymy o wielkim postępie; w medycynie, w technice, w badaniach kosmosu… Równocześnie z wszystkich stron atakuje nas postęp fałszywy, cofający ludzkie życie do czasów pogańskich, ignorujący Boga, unicestwiający sumienia, drwiący z zasad moralnych, zachęcający do praktykowania wynaturzeń.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015
Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.
Wojna i dziedzictwo. Historia najnowsza
Ostatnie lata naszej historii najnowszej toczyły się w cieniu wojny – najpierw tej być może najbardziej bolesnej, choć nie dosłownej, czyli wewnętrznej, w naszym własnym domu. Jej pierwszą ofiarą stała się prawda, ale przecież w jej wyniku doszło także do ofiar śmiertelnych. Potem zaczęła się wojna kulturowa, której front coraz brutalniej naciera na Polskę. W jej wyniku umierają przede wszystkim ludzkie sumienia.
Komunizm światowy. Od teorii do zbrodni
Książka ta dowodzi, jak szybko może rozprzestrzeniać się zło, jeśli nie napotka od razu zdecydowanego sprzeciwu. Komunizm nie zaczął się od łagrów, mordów i zniewolenia narodów. Zaczął się od teorii – zupełnie utopijnej, ale pozornie niezwykle zatroskanej o dobro całej ludzkości. Wielu dało się nabrać; jak się to skończyło, to Polacy wiedzą najlepiej.
Między nieładem a niewolą. Krótka historia myśli politycznej
Napisana barwnym, literackim językiem, świetnie ilustrowana książka jednego z najwybitniejszych intelektualistów europejskich. Pełna refleksji nad współczesnością historia od starożytnych myślicieli chińskich i filozofów greckich, przez świętych Augustyna i Tomasza, renesansowych humanistów, zachodnich filozofów baroku i oświecenia, po myślicieli polskich (np. Mistrz Wincenty, Paweł Włodkowic, Józef Piłsudski).
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.