Dekolonizacja filozofii: rewolucja w nauczaniu na Uniwersytecie SOAS
Uniwersytet SOAS w Londynie, znany niegdyś jako Szkoła Studiów Orientalnych i Afrykańskich, wprowadza nową strategię nauczania filozofii, której celem jest dekolonizacja programu nauczania. Inicjatywa, przygotowana przez czterech studentów oraz czterech wykładowców akademickich, ma na celu poszerzenie horyzontów edukacyjnych poprzez włączenie perspektyw filozoficznych z Afryki, Azji, Bliskiego Wschodu i Ameryki Łacińskiej, zamiast skupiania się jedynie na klasycznych myślicielach zachodnich.
Nowe wytyczne i kontrowersje
Nowy zestaw narzędzi do nauczania filozofii proponuje odejście od tradycyjnych egzaminów i obecnego systemu oceniania na rzecz bardziej inkluzywnych form ocen, takich jak blogi, podcasty, wystawy, studia przypadków oraz infografiki. Zamiast nauki o Arystotelesie, Platonie czy Sokratesie program będzie koncentrował się na szeroko pojmowanej duchowości oraz myśli teoretyków New Age, w tym duchowości wschodniej, afrykańskiej, gender i feminizmu.
Wśród proponowanych nowych myślicieli są m.in. feministka indyjsko-amerykańskiego pochodzenia Uma Narayan, nigeryjska teoretyczka gender Nkiru Nzegwu, afrykański filozof Kwasi Wiredu oraz japoński ekspert zen Nishida Kitaro. Zdaniem twórców wytycznych obecny program nauczania jest zbyt zorientowany na zachodnią tradycję filozoficzną, co ogranicza możliwości krytycznego myślenia.
Krytyka i obawy
Wprowadzenie tych zmian spotkało się z ostrą krytyką ze strony wielu naukowców i publicystów. Przeciwnicy wytycznych obawiają się, że dekolonizacja programu filozofii może prowadzić do wymazania tożsamości i niezwykłych osiągnięć cywilizacji zachodniej. Krytycy argumentują też, że klasyczni filozofowie zajmują centralne miejsce w edukacji filozoficznej ze względu na ich głębokie zrozumienie kondycji ludzkiej.
Dr Paul Giladi, jeden ze współtwórców wytycznych, tłumaczy, że jego edukacja filozoficzna była ślepa na bogactwo mądrości z różnych części świata. Wspomina, że jako student nie potrafił zrozumieć, dlaczego jego program nauczania nie uwzględniał perspektyw spoza zachodniego kręgu kulturowego. Dopiero później zdał sobie sprawę, że tradycyjna edukacja filozoficzna nie promowała krytycznego myślenia i była zorientowana na powielanie ustalonej tradycji.
Misja SOAS i historyczne korzenie
Uniwersytet SOAS, założony w 1916 roku, pierwotnie miał na celu edukowanie administratorów kolonialnych, menadżerów handlowych i oficerów, a także misjonarzy, lekarzy i nauczycieli. Dziś uczelnia, której studenci pochodzą z ponad 130 krajów, a ponad połowa to osoby rasy czarnej lub mniejszości etniczne, walczy z kolonizacją umysłów i myślą europejską.
W przewodniku przygotowanym przez SOAS podkreślono, że tradycyjne nauczanie filozofii skupia się głównie na kanonicznych zachodnich filozofach, oferujących retrospekcje ich własnych doświadczeń. Autorzy wytycznych proponują uwzględnienie w programie nauczania „wiedzy zrodzonej w walce”, konceptualizacji epistemicznego ucisku oraz myślenia w kierunku feministycznego zrozumienia rasy i supremacji rasowej.
Przyszłość nauczania filozofii
SOAS, najbardziej upolityczniony uniwersytet w Wielkiej Brytanii, kontynuuje swoją misję rekrutowania i nauczania różnorodnych studentów, adaptując swoje metody dydaktyczne do współczesnych wyzwań i potrzeb. Dekolonizacja programu nauczania filozofii jest jednym z wielu kroków, które mają na celu stworzenie bardziej inkluzywnego i otwartego środowiska edukacyjnego. Czy ta rewolucyjna zmiana w nauczaniu filozofii zyska szeroką akceptację, czy spotka się z dalszą krytyką? Czas pokaże, jak nowe podejście wpłynie na przyszłe pokolenia studentów i filozofów.
Źródło: theguardian.com, TP
O kulturę filozofii. Co o człowieku mówili najwięksi myśliciele ludzkości
Czy filozofia jest nam potrzebna? A jeżeli tak – to czy nie jest za trudna? Prof. Dłubacz w poniższej książce pokazuje, że jest wręcz odwrotnie i że bez filozofii nie da się zrozumieć człowieka, jego sensu istnienia. Filozofia to bowiem nic innego jak szukanie odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania ludzkiego bytowania.
Bezbożność, terror i propaganda. Fałszywe proroctwa marksizmu
Nikt nie zrozumie, co złego dzieje się we współczesnym świecie zachodnim, a więc i w Polsce, nie znając przyczyn. Tkwią one jeszcze w ideach rewolucji francuskiej, a później w coraz bardziej lewicowej filozofii, zwłaszcza Karola Marksa. Poglądy tego ostatniego miały, jak wiadomo, tyleż wielki, co tragiczny wpływ na życie wielu narodów, choć myśliciel z Trewiru (zmarły w 1883 r.) sam tego nie doczekał.
Piękno zdeptane, kult brzydoty
Popularny autor i publicysta Janusz Szewczak znany jest od dawna z nieustępliwej walki z wypaczeniami zachodniej cywilizacji, do której przecież i my, Polacy, należymy od tysiąca lat. Ta książka jest tego najlepszym dowodem. Niektórzy twierdzą, że cywilizacja nasza jest w stanie upadku. Autor jest również tego zdania, ale w przeciwieństwie do wielu pesymistów uważa, że z tego upadku można się jeszcze wydźwignąć.
Bankructwo polskiej inteligencji
Wygląda na to, że polska inteligencja, czyli warstwa ludzi wykształconych, żyjących z pracy umysłowej, zbankrutowała. Niekoniecznie finansowo, ale na pewno ideowo. Pod koniec wieku XX zboczyła gdzieś na manowce i powoli przestała się liczyć jako wiodąca grupa społeczna, z której wyłaniają się elity.
Między nieładem a niewolą. Krótka historia myśli politycznej
Napisana barwnym, literackim językiem, świetnie ilustrowana książka jednego z najwybitniejszych intelektualistów europejskich. Pełna refleksji nad współczesnością historia od starożytnych myślicieli chińskich i filozofów greckich, przez świętych Augustyna i Tomasza, renesansowych humanistów, zachodnich filozofów baroku i oświecenia, po myślicieli polskich (np. Mistrz Wincenty, Paweł Włodkowic, Józef Piłsudski).
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.