Burzliwe niebo nad rynkiem samochodów elektrycznych. Groźba eskalacji wojny handlowej między UE a Chinami

Nasi autorzy

Burzliwe niebo nad rynkiem samochodów elektrycznych. Groźba eskalacji wojny handlowej między UE a Chinami

fot. Pexels (Kindel Media)

fot. Pexels (Kindel Media)

Tydzień po tygodniu, sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie bije kolejne rekordy, a chińskie marki wciąż wyprzedzają zachodnich producentów. Eksperci ostrzegają jednak przed groźbą eskalacji wojny handlowej, która może mieć poważne konsekwencje nie tylko dla rynku samochodów elektrycznych, ale także dla globalnej gospodarki.

W ciągu ostatnich lat, zasilane przez pekińskie dotacje, chińskie firmy samochodowe, takie jak BYD, stały się gigantami na światowym rynku pojazdów elektrycznych. Wyprzedzając Teslę, BYD zrewolucjonizował branżę, oferując tanie i ekologiczne alternatywy dla klasycznych pojazdów spalinowych.

Jednakże, mimo że coraz więcej europejskich konsumentów wybiera pojazdy elektryczne, obawy dotyczące infrastruktury ładowania i kosztów nadal pozostają poważnymi przeszkodami. Wielu mieszkańców miast, zwłaszcza ci mieszkający w blokach mieszkalnych, znajduje się w sytuacji, w której nie mają łatwego dostępu do ładowarek. W efekcie mogą oni pozostawać zależni od nierównomiernie rozmieszczonej publicznej infrastruktury ładowania.

Niezrównoważony rozwój tej infrastruktury może również stwarzać zagrożenie dla europejskich producentów samochodów elektrycznych. Chińskie pojazdy, często tańsze o 20% od swoich europejskich odpowiedników, mogą zagrażać konkurencyjności europejskich firm. Co więcej, ich masowe eksportowanie może spotkać się z oskarżeniami o dumping, co z kolei może prowadzić do wzrostu protekcjonistycznych działań handlowych.

Jednakże sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana, gdy patrzymy na geopolityczne aspekty tego zjawiska. Europa, dotując konsumpcję pojazdów elektrycznych, znajduje się w konflikcie interesów z Chinami, które masowo dotują produkcję pojazdów elektrycznych w celu zrekompensowania spadającego popytu na rynku krajowym. Ta napięta sytuacja może prowadzić do eskalacji wojny handlowej między UE a Chinami, co z kolei może mieć nieprzewidywalne konsekwencje dla gospodarki światowej.

Jedną z kluczowych kwestii w tej sytuacji jest kontrola nad łańcuchem dostaw akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Chiny, które dominują w tej dziedzinie, mogą użyć tego jako narzędzia presji w przypadku ewentualnych sankcji handlowych ze strony UE. To z kolei może znacznie zakłócić rozwój i produkcję samochodów elektrycznych na całym świecie.

W świetle tych wydarzeń kluczowym zadaniem dla decydentów politycznych i liderów biznesu jest znalezienie zrównoważonego rozwiązania, które promuje rozwój pojazdów elektrycznych, zapewnia równy dostęp do infrastruktury ładowania, a jednocześnie chroni interesy krajowych producentów i gospodarki. W przeciwnym razie ryzyko eskalacji konfliktu handlowego może zagrozić globalnemu rozwojowi sektora pojazdów elektrycznych, podważając wysiłki na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi i poprawy jakości powietrza.

Źródło: The Guardian, TP

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.

 

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.

 

Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej

Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej

Wojciech Roszkowski

Czy to już koniec naszej cywilizacji?
Trzymamy w ręku książkę, która jest jednym z najważniejszych dzieł współczesnej humanistyki, nie tylko polskiej. Wybitny uczony i pisarz, wielki erudyta, prof. Wojciech Roszkowski, dokonuje w niej bilansu naszej cywilizacji. Bilans to dramatyczny.

 

Bunt barbarzyńców. 105 pytań o przyszłość naszej cywilizacji

Bunt barbarzyńców. 105 pytań o przyszłość naszej cywilizacji

Wojciech Roszkowski

Czy cywilizacja zachodnia, do której wszak należymy, już upadła? A jeśli tak, to czy będzie w stanie się podnieść i pod jakimi warunkami? Pytania te nurtują wielu ludzi, także wybitnego intelektualistę i świetnego pisarza prof. Wojciecha Roszkowskiego. Autor rozważał je już w skrzącym się imponującą erudycją dziele „Roztrzaskane lustro”, które stało się bestsellerem ubiegłego roku.

 

Tyrania postępu

Tyrania postępu

Andrzej Nowakks. Dariusz Okoks. Waldemar ChrostowskiJerzy KruszelnickiGrzegorz Kucharczykbp Wiesław MeringLeszek SosnowskiWojciech RoszkowskiJakub MaciejewskiPiotr ŁuczukWojciech PolakAleksander NalaskowskiKs. Prof. Janusz KrólikowskiPatryk JakiKs. Paweł BortkiewiczZbigniew StawrowskiRyszard Kantor

Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.