Co dalej z edukacją naszych dzieci? Podsumowanie konferencji „Polska szkoła – dekonstrukcja i fundamenty odbudowy”

Nasi autorzy

Co dalej z edukacją naszych dzieci? Podsumowanie konferencji „Polska szkoła – dekonstrukcja i fundamenty odbudowy”

fot. Pexels.com fot. Pexels.com 14 października br., w Dniu Edukacji Narodowej, w Sejmie RP odbyła się konferencja zatytułowana „Polska szkoła – dekonstrukcja i fundamenty odbudowy”, zorganizowana przez Stowarzyszenie Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” we współpracy z Koalicją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. Konferencję swoim honorowym patronatem objął wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak.

Po konferencji odbył się również briefing prasowy, który był podsumowaniem wydarzenia.

„Podczas swojego wystąpienia starałem się wskazać na te działania, które powinny być podjęte, aby przywrócić ład edukacyjny, jednocześnie zarysowując taką szeroką perspektywę obecnej sytuacji w obszarze wychowania i w obszarze kształcenia, wskazując na zerwanie antropologiczne, zerwanie metafizyczne, które nastąpiły, a jako receptę mówiąc o sprawdzonych, klasycznych narzędziach usprawnienia intelektu i woli ukierunkowujących człowieka na prawdę i dobro”, podsumował dr Artur Górecki, rektor Collegium Intermarium.

Całą Konferencję podsumowała także Grażyna Lubszczyk ze Stowarzyszenia Nauczyciele dla Wolności. „Szanowni Państwo, na dzisiejszej konferencji rozmawialiśmy o niszczycielskiej fali, która przetacza się przez polską szkołę. Mówiliśmy o trudnościach i problemach, z jakimi borykają się nauczyciele i rodzice. Skłoniliśmy również do refleksji i pytań, czy rzeczywiście szkoła inkluzyjna stwarza optymalne warunki rozwoju dla wszystkich dzieci. Rozmawialiśmy o tym, jak podważa się kompetencje nauczyciela i o tym, jak narzuca się nauczycielowi sposoby pracy z uczniami i ogranicza się nauczycielom stosowanie sprawdzonych narzędzi dydaktycznych. Rodzice, którzy obawiają się obniżonego poziomu wykształcenia, martwią się o te obniżone wymagania, ale również mają obawy właśnie związane z tym uszczupleniem podstaw programowych. Usłyszeliśmy głos mamy, która opowiadała, dlaczego boi się zapowiedzi wprowadzenia przedmiotu edukacji zdrowotnej. Wyraziła ona sprzeciw wobec powolnego odbierania rodzicom prawa do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i światopoglądem”, relacjonowała działaczka.

„Również mówiliśmy o skutkach wynikających z cyfryzacji, z nadużywania smartfonów i urządzeń cyfrowych, o tym jak technologia cyfrowa używana niewłaściwie staje się takim niszczącym narzędziem dla młodego pokolenia i jak rodzicom trudno oderwać dziecko od mediów. I wszystko to, o czym dziś mówiliśmy, powoduje, że nie możemy pozostać obojętni wobec tak drastycznych i nieprzemyślanych zmian”, zadeklarowała Grażyna Lubszczyk.

 Co doprowadziło do dekonstrukcji szkoły?

„Chciałam przedstawić, taki był mój zamiar, szkołę obecną w perspektywie pewnych ideologii, które doprowadziły do jej dekonstrukcji”, mówiła z kolei Jolanta Dobrzyńska, członek prezydenckiej Rady do spraw Rodziny, Edukacji i Wychowania. „Po pierwsze jest to szkoła postprawdy, dlatego, że budowana jest jako konstrukt myślowy zupełnie oderwany od rzeczywistości, nie uwzględniający realiów szkolnych, nie bazujący na doświadczeniu nauczycieli, nawet na wiedzy naukowej. Jest to również szkoła postnormy, dlatego że wszystkie normy kulturowe zostały zerwane i właściwie tylko na prawie stanowionym w szkole, na regulaminach, oparte jest życie szkoły. I w końcu jest to szkoła postwiedzy, dlatego że chociaż bardzo wiele umiejętności nasi uczniowie zdobywają, to jednak te umiejętności nie są łączone pomiędzy sobą podstawowym pytaniem: dlaczego, po co, w jakim celu. Szkoła odpowiada tylko na dwa pytania i tak zresztą deklaruje – na pytanie, co i jak, a to jest kształcenie przyszłego robotnika umysłowego”, tłumaczyła Jolanta Dobrzyńska.

Szkoła jako element strategii globalistycznych

Z kolei Bartosz Kopczyński z Towarzystwa Wiedzy Społecznej i Koalicji na rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły mówił na temat roli szkoły w przemianach globalistycznych, jakie obecnie dokonują się na świecie, i podkreślił, że zmiany, jakie obecny rząd wprowadza w polskich szkołach, realizują globalne i unijne strategie. „Celem tych strategii jest likwidacja państw narodowych, likwidacja tożsamości narodowych, ustanowienie federalnego państwa europejskiego, ustanowienie porządku globalnego oraz podporządkowanie narodów, ludzi, ich wszystkich zasobów i życia, i społecznego, i prywatnego jednemu porządkowi globalnemu oraz jego europejskiej emanacji, czyli Unii Europejskiej. Wykazałem, że wszystkie zmiany, które w tej chwili są prowadzone, są jednoznacznie negatywne. Wszystkie należy odrzucić i cofnąć”, stwierdził Bartosz Kopczyński. „Należy stawiać opór tym obecnym zmianom zawsze i wszędzie na taki sposób, jaki on jest możliwy, a poza tym należy, niezależnie od systemu, nauczać i oceniać swoje dzieci, a także wymagać od nich”, podkreślił na koniec działacz.

Zagrożenie Europejskim Obszarem Edukacyjnym

Hanna Dobrowolska, polonistka, autorka podręczników szkolnych działająca w Ruchu Obrony Szkoły, za największe zagrożenie dla polskiej oświaty dzisiaj uważa wprowadzanie Europejskiego Obszaru Edukacji. „Ma on objąć również oświatę w Polsce w 2026 roku, unifikując podstawy programowe, wymagania wobec uczniów sformatowanych poprzez profil absolwenta, ale także ujednolicić kształcenie nauczycieli, którzy mają być całkowicie podporządkowani systemowi i dyrektywom unijnym”, ostrzegała. „Mówimy stanowcze ‘nie’ wobec takich perspektyw dla polskich dzieci i polskiej szkoły, bowiem wiążą się one z upadkiem poziomu kształcenia. Pogłębiają się w tej chwili problemy, jeśli chodzi o realizację podstawy programowej, obniżane są zakresy wymagań. Wydrenowane zostały podstawy programowe z zakresu języka polskiego, z historii; w sumie zmniejszono wymagania z 18 przedmiotów o 20%. Wszystko to rzutuje na pogłębiającą się zapaść polskiej oświaty i tylko radykalne przeciwstawienie się tym zmianom, nazwanie ich po imieniu, wskazanie manipulacji, pokazanie, że szlachetne hasła takie jak ‘edukacja zdrowotna’ czy ‘profil absolwenta’ kryją prawdziwą destrukcję i zdecydowanie negatywne założenia”, przestrzegała Hanna Dobrowolska i podkreśliła, że uczestnicy Konferencji apelowali do polityków o głębsze zainteresowanie się sprawami oświaty i spojrzenie na nią ponad partyjnymi interesami, jako na kwestię kluczową dla polskiej suwerenności.

Nowy 'profil absolwenta'

W sprawie proponowanego przez MEN nowego ‘profilu absolwenta’ głos zabrał Zbigniew Barciński ze Stowarzyszenia Pedagogów Natan i Koalicji na rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. „W mojej ocenie jest to rzecz bardzo słabo przygotowana, od strony formalnej jest to zlepek ogólnikowych haseł”, ocenił działacz. „Jest to rzecz, która nie podejmuje najistotniejszej kwestii, jaka jest związana z celem edukacji, a więc z pewną wizją dojrzałej, ześrodkowanej osobowości ucznia, który ma też dobry, silny charakter. Od strony merytorycznej, przedstawiony przez MEN i IBE profil absolwenta jest antyrozwojowy, antypolski, antyeuropejski, antykatolicki i antyrodzinny. Zaproponowana procedura konsultacji społecznych w mojej ocenie wskazuje, że zaproszenie do tychże konsultacji jest pozorne, że decyzje już zapadły, że propozycja szerokiej dyskusji na temat tego profilu jest, tak jak powiedziałem, działaniem pozorowanym”, uznał Zbigniew Barciński.

Co możemy zrobić? 

Magdalena Czarnik, prezes Stowarzyszenia Rodzice chronią dzieci, mówiła o planowanych działaniach skierowanych do rodziców chcących bronić swoich dzieci przed przedstawionymi na Konferencji zagrożeniami.

Głos zabrała również Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes stowarzyszenia Nauczyciele dla Wolności. „Apeluję do wszystkich posłów, do senatorów, do urzędników państwowych, do parlamentarzystów, do polityków, aby edukację odpolitycznili, aby edukacja nie pozostawała areną różnych, partykularnych interesów partyjnych, aby edukacja była naszym wspólnym dobrem, o które walczymy, o które naprawdę chcemy się troszczyć. Wyrazem takiej naszej troski jest dzisiejsza konferencja, która zgromadziła ekspertów, która zgromadziła specjalistów zajmujących się kwestiami edukacyjnymi. Przybyli zupełnie bezinteresownie po to, aby mówić nam o tym, co możemy jeszcze zrobić – my jako nauczyciele, my jako rodzice”, mówiła prezes Pawlik-Regulska.

Nagranie z całej konferencji jest dostępne na stronie Sejmu RP w dziale nagrań archiwalnych, można je również oberzejć poniżej.

Oprac. AD

Wiadomości o premierach nowych książek Białego Kruka i spotkaniach autorskich prosto na Twoją skrzynkę mailową, a do tego jeszcze prezent - bon 50 zł na zakupy w naszej księgarni internetowej! Dołącz już dziś do grona Czytelników Biuletynu Białego Kruka! Aby to zrobić, kliknij TUTAJ.

Zapraszamy do naszej Księgarni Internetowej po publikacje, które pozwalają lepiej zrozumieć współczesne zagrożenia dotyczące polskiej szkoły i nie tylko:

Dokąd zmierzamy? Wiara, edukacja, tradycja

Dokąd zmierzamy? Wiara, edukacja, tradycja

Adam Bujak, Andrzej Nowak, Jolanta Sosnowska, Leszek Sosnowski, Ryszard Kantor

Niniejsza antologia publicystyki patriotycznej próbuje dać odpowiedź na postawione w tytule pytanie: Dokąd zmierzamy, my jako Polacy? A co za tym idzie – kto nam wyznacza, lub usiłuje wyznaczać, drogę? Jakże często czujemy się zagubieni, zdezorientowani, manipulowani.
Szukamy stałych punktów odniesienia, niezmiennych wartości, na których można by się oprzeć bez obawy, że pobłądzimy.

 

Wielkie Zatrzymanie

Wielkie Zatrzymanie

Aleksander Nalaskowski

Najbardziej prześladowany w Polsce profesor, Aleksander Nalaskowski, ciętym piórem, z wielką erudycją i przenikliwością rysuje niepokojącą wizję świata XXI wieku. Nasz zabiegany i ogłupiały glob ziemski przestał się kręcić na kilka miesięcy – nastąpiło Wielkie Zatrzymanie, jak trafnie nazywa to Autor. Gdy opadł pierwszy kurz wzniecony pandemią i globalnym zamieszaniem, pojawił się ponoć nowy obraz świata.

 

WPIS 09/2024 (e-wydanie)

WPIS 09/2024 (e-wydanie)

 

Ukazał się już najnowszy, wrześniowy numer miesięcznika „Wpis”. Jak każdego miesiąca przygotowaliśmy dla Państwa wyselekcjonowany zbiór felietonów powiązanych z aktualną tematyką, wywiady z wybitnymi osobistościami z dziedziny polskiej nauki (choć nie tylko), jak również całą serię artykułów historycznych, nawiązujących do bieżących rocznic.

 

Tyrania postępu

Tyrania postępu

Andrzej Nowak, ks. Dariusz Oko, ks. Waldemar Chrostowski, Jerzy Kruszelnicki, Grzegorz Kucharczyk

Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra.

 

Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego

Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego

Wojciech Reszczyński

Z wszystkich stron słyszymy o wielkim postępie; w medycynie, w technice, w badaniach kosmosu… Równocześnie z wszystkich stron atakuje nas postęp fałszywy, cofający ludzkie życie do czasów pogańskich, ignorujący Boga, unicestwiający sumienia, drwiący z zasad moralnych, zachęcający do praktykowania wynaturzeń.

 

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.