Arcydzieło Moneta odzyskało blask. „Charing Cross Bridge” po konserwacji wystawiony w Londynie

Nasi autorzy

Arcydzieło Moneta odzyskało blask. „Charing Cross Bridge” po konserwacji wystawiony w Londynie

fot. National Trust

fot. National Trust

Claude Monet, jeden z najważniejszych impresjonistów, w 1902 roku stworzył obraz zatytułowany „Charing Cross Bridge”, przedstawiający Londyn spowity żółtą mgłą, będącą efektem zanieczyszczenia powietrza spowodowanego spalaniem węgla. W malarskiej serii zatytułowanej „Widoki Tamizy” artysta uchwycił charakterystyczną atmosferę brytyjskiej stolicy przełomu wieków. Po ponad siedmiu dekadach nieobecności odrestaurowany obraz wrócił do Londynu, gdzie jest teraz prezentowany na wystawie „Monet i Londyn: Widoki Tamizy” w Courtauld Gallery. Jego powrót wzbudził spore emocje nie tylko wśród miłośników sztuki, ale również wśród historyków, którzy dostrzegają w nim symboliczne odniesienia do przeszłości.

Historia obrazu – od Londynu do Chartwell

Podróż dzieła Moneta rozpoczęła się w 1899 roku, kiedy artysta przyjechał do Londynu, by rozpocząć malowanie serii pejzaży miasta. W „Charing Cross Bridge” uchwycił podobiznę mostu nad Tamizą, w tle majaczący Pałac Westminsterski. Obraz, ukończony formalnie w 1902 roku, był przez Moneta wielokrotnie poprawiany aż do 1923 roku. Malując, artysta korzystał z charakterystycznej żółtej tonacji, oddając mroczną aurę spowitego smogiem miasta.

W 1949 roku obraz trafił w ręce Emery'ego Revesa, amerykańskiego agenta literackiego, który podarował go byłemu premierowi Wielkiej Brytanii, Winstonowi Churchillowi. Reves, bliski przyjaciel Churchilla, napisał w liście: „Wiedząc, że Monet jest twoim ulubionym malarzem, od wielu miesięcy szukałem jednego z jego dobrych obrazów... Przyjmij to jako bardzo mały znak wdzięczności za twoją przyjaźń”. Churchill, sam będący malarzem amatorem, docenił ten gest, umieszczając obraz w salonie swojego domu w Chartwell, w hrabstwie Kent.

Szkody wyrządzone przez dym cygarowy

Od chwili, gdy „Charing Cross Bridge” zajął honorowe miejsce w Chartwell, był codziennie eksponowany na działanie dymu z cygar, które Churchill palił namiętnie. Premier, znany z zamiłowania do tej używki, trzymał w domu zapas do 4000 cygar i według relacji palił nawet 10 dziennie. Z biegiem lat powłoka brudu stopniowo przysłoniła pierwotne kolory dzieła, tworząc dodatkową warstwę, którą konserwatorzy początkowo mylnie uznali za więcej żółtego smogu, umiejętnie naniesionego przez Moneta.

Renowacja przywracająca oryginalny blask

Obraz, który przetrwał dekady bez konserwacji, w końcu trafił w ręce specjalistów z National Trust, którzy postanowili przywrócić mu dawny blask. Proces oczyszczania obrazu polegał na usunięciu osadów powstałych z dymu tytoniowego. Jak wyjaśniła konserwator Rebecca Hellen, żółta powłoka nie była wyłącznie celowym zabiegiem artystycznym Moneta, lecz efektem długoletniego osadzania się dymu cygarowego.

„Obraz wygląda teraz tak, jak zostawiłby go Monet” – stwierdziła Hellen, zaznaczając, że renowacja pozwoliła odzyskać intensywność kolorów i świetlistość dzieła. Odrestaurowano także ramę obrazu, która odzyskała swój pierwotny złocony blask.

Wystawa po 75 latach

„Charing Cross Bridge” po raz pierwszy opuścił dom Churchilla i jest obecnie eksponowany w Courtauld Gallery w Londynie. To wyjątkowa okazja dla szerokiej publiczności, by zobaczyć arcydzieło Moneta z bliska, po wielu latach przebywania w prywatnych wnętrzach. Dzieło jest częścią wystawy „Monet i Londyn: Widoki Tamizy”, prezentującej ponad 20 obrazów francuskiego impresjonisty, które w różnorodny sposób ukazują krajobraz stolicy Wielkiej Brytanii.

Odkrywając na nowo dzieło Moneta, widzowie mogą dostrzec więcej niż tylko malarskie przedstawienie londyńskiego mostu. Odrestaurowane płótno niesie ze sobą historię wielkich postaci XX wieku i niezwykłej przyjaźni między amerykańskim agentem literackim, francuskim artystą oraz brytyjskim premierem. Teraz, gdy na nowo lśni pełnym blaskiem, przypomina o nieprzemijającej wartości sztuki, która, mimo trudów i zmian, pozostaje niezniszczalnym świadectwem minionych epok.

Źródło: All That's Interesting, TP

Wiadomości o premierach nowych książek Białego Kruka i spotkaniach autorskich prosto na Twoją skrzynkę mailową, a do tego jeszcze prezent - bon 50 zł na zakupy w naszej księgarni internetowej! Dołącz już dziś do grona Czytelników Biuletynu Białego Kruka! Aby to zrobić, kliknij TUTAJ.

Pakiet 4 dowolnych kalendarzy na 2025 rok

Pakiet 4 dowolnych kalendarzy na 2025 rok

 

Oferujemy pakiet 4 dowolnie wybranych kalendarzy na 2025 rok w promocyjnej cenie!Przy zakupie tego produktu należy w uwagach do zamówienia podać tytuły wybranych kalendarzy, w przypadku braku tej informacji będziemy wysyłać kalendarze w miarę dostępności poszczególnych tytułów.
Dostępne wzory do wyboru:
Św. Jan Paweł II. ModlitwaPolska. Dwanaście wieków Pierwsze królestwo.

 

Kaplica Sykstyńska na nowo odkryta

Kaplica Sykstyńska na nowo odkryta

 

Kaplica Sykstyńska, miejsce tak ważne dla dziejów Kościoła katolickiego i światowej kultury, w 2013 r. obchodziła 530-lecie istnienia! W tym czasie była świadkiem wielu wyborów Następcy św. Piotra i najważniejszych uroczystości, a także została ozdobiona bezcennymi freskami. Tegoroczny jubileusz to wspaniała okazja, by odkryć ją na nowo.

 

Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego

Pomiędzy Wschodem a Zachodem. W kręgu myśli Feliksa Konecznego

Wojciech Reszczyński

Z wszystkich stron słyszymy o wielkim postępie; w medycynie, w technice, w badaniach kosmosu… Równocześnie z wszystkich stron atakuje nas postęp fałszywy, cofający ludzkie życie do czasów pogańskich, ignorujący Boga, unicestwiający sumienia, drwiący z zasad moralnych, zachęcający do praktykowania wynaturzeń.

 

Klasztor i sztuka. Życie i twórczość s. bernardynki Anieli Kisielewskiej

Klasztor i sztuka. Życie i twórczość s. bernardynki Anieli Kisielewskiej

Adam Bujak, o. Cyprian Moryc OFM

Siostra Aniela Kisielewska, zmarła przed pięćdziesięcioma laty bernardynka, łączyła w sobie dwa powołania – zakonne i malarskie. Nie zaniedbała żadnego z nich. Realizowała w swej twórczości tematykę głęboko religijną. Nie było zatem rozdźwięku między nią jako artystką i jako siostrą zakonną. Tworzeniu oddawała się z takim samym poświęceniem i zaangażowaniem jak codziennym obowiązkom zakonnym.

 

Przymierze z Bogiem. Obrazy Kościoła w Piśmie Świętym

Przymierze z Bogiem. Obrazy Kościoła w Piśmie Świętym

ks. Waldemar Chrostowski

Czyż nie jest to bardzo trafny komentarz do naszych czasów: „Wszystko wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko wolno, ale nie wszystko buduje”. Te słowa napisał blisko dwa tysiące lat temu św. Paweł Apostoł – nic nie straciły na aktualności. Tak samo zresztą jak i całe nauczanie Chrystusa, którego dziełem jest nasz Kościół.

 

O kulturę  filozofii. Co o człowieku mówili najwięksi  myśliciele ludzkości

O kulturę filozofii. Co o człowieku mówili najwięksi myśliciele ludzkości

Dr hab. Włodzimierz Dłubacz


Czy filozofia jest nam potrzebna? A jeżeli tak – to czy nie jest za trudna? Prof. Dłubacz w poniższej książce pokazuje, że jest wręcz odwrotnie i że bez filozofii nie da się zrozumieć człowieka, jego sensu istnienia. Filozofia to bowiem nic innego jak szukanie odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania ludzkiego bytowania.

 

Piękno zdeptane, kult brzydoty

Piękno zdeptane, kult brzydoty

Janusz Szewczak

Popularny autor i publicysta Janusz Szewczak znany jest od dawna z nieustępliwej walki z wypaczeniami zachodniej cywilizacji, do której przecież i my, Polacy, należymy od tysiąca lat. Ta książka jest tego najlepszym dowodem. Niektórzy twierdzą, że cywilizacja nasza jest w stanie upadku. Autor jest również tego zdania, ale w przeciwieństwie do wielu pesymistów uważa, że z tego upadku można się jeszcze wydźwignąć.

 

Rafael w Watykanie

Rafael w Watykanie

 

Kolejna, po "Kaplicy Sykstyńskiej", monumentalna publikacja, prezentująca sztukę Watykanu! Potężne dzieło edytorskie. Pierwsze w świecie pełne studium wykonywanych przez najwybitniejszych artystów dekoracji krużganków (Loggi) w Pałacu Apostolskim. Wyjątkowe, bogate i nowatorskie opracowanie wybitnej historyk sztuki – Nicole Dacos.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.