USA nakładają 100% cła na chińskie pojazdy elektryczne. Biden broni amerykańskich producentów

Nasi autorzy

USA nakładają 100% cła na chińskie pojazdy elektryczne. Biden broni amerykańskich producentów

fot. Wikimedia

fot. Wikimedia

W dramatycznym posunięciu, mającym na celu ochronę amerykańskich producentów przed tanim importem z Chin, prezydent Joe Biden ogłosił wprowadzenie 100% ceł na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach. To działanie, które z pewnością zaogni już napięte stosunki handlowe między dwiema największymi gospodarkami świata, jest częścią szerszego pakietu środków mających na celu powstrzymanie zalewania rynku amerykańskiego tanimi, subsydiowanymi chińskimi towarami.

Biały Dom oświadczył, że nowe, bardziej rygorystyczne ograniczenia obejmą chińskie towary o wartości 18 miliardów dolarów. Decyzja ta jest wynikiem czteroletniego przeglądu i ma na celu powstrzymanie Chin przed tłumieniem rozwoju amerykańskiego sektora zielonych technologii. Oprócz podwyżki ceł na pojazdy elektryczne z 25% do 100% wprowadzono również inne podwyżki: cła na baterie litowe wzrosną z 7,5% do 25%, na minerały krytyczne z 0% do 25%, na ogniwa słoneczne z 25% do 50%, a na półprzewodniki z 25% do 50%. Cła na stal, aluminium i środki ochrony indywidualnej zostaną podniesione do 25%.

Chińskie media państwowe natychmiast zareagowały, oskarżając USA o podważanie zasad sprawiedliwego handlu i ochrony środowiska. W artykule wstępnym podkreślono, że amerykańscy konsumenci poniosą główny ciężar nowych ceł. „Stany Zjednoczone, które zachwalają otwartą gospodarkę i wolny handel, teraz działają w sposób sprzeczny ze swoimi deklaracjami,” stwierdzono. „Mimo że nie szukamy konfrontacji, praktyki USA są wyraźnie protekcjonistyczne”.

Joe Biden bronił nowych ceł jako proporcjonalnej reakcji na chińską nadwyżkę mocy produkcyjnych w sektorze pojazdów elektrycznych. Chiny produkują rocznie 30 milionów pojazdów elektrycznych, ale na rynku krajowym sprzedają jedynie 22-23 miliony, co oznacza potencjalne zalewanie rynków zagranicznych nadwyżką produkcji.

Choć cła Bidena na chińskie pojazdy elektryczne mają głównie charakter symboliczny, ponieważ chińskie samochody już wcześniej były praktycznie zablokowane przez cła nałożone za prezydentury Donalda Trumpa – to grupy lobbystów ostrzegają przed przyszłym zagrożeniem, jeśli Pekin zdecyduje się na agresywny eksport, aby zrekompensować słabość swojej gospodarki krajowej. Alliance for American Manufacturing podkreśliło, że chińskie pojazdy na rynku amerykańskim mogą stanowić poważne zagrożenie dla krajowych producentów.

Od objęcia urzędu prezydent Biden wprowadził szereg środków mających na celu pobudzenie amerykańskiego przemysłu, takich jak ustawa o ograniczaniu inflacji i ustawa o chipach. Biden zajął twarde stanowisko w sprawie handlu, starając się wprowadzić bardziej ukierunkowane – i mniej ryzykowne – podejście do zagrożenia ze strony Chin niż jego poprzednik.

Podczas gdy Biden twierdzi, że nowe cła mają pomóc częściom amerykańskiej gospodarki, które doświadczyły dezinwestycji, krytycy ostrzegają przed potencjalnym odwetem ze strony Chin. Nowe cła wejdą w życie po 90 dniach od ich ogłoszenia, a okres ten będzie uważnie obserwowany pod kątem reakcji Pekinu.

Czy to posunięcie przyniesie oczekiwane korzyści amerykańskim producentom, czy może przynieść więcej szkody niż pożytku, czas pokaże. Jednak jedno jest pewne: napięcia handlowe między USA a Chinami weszły na nowy poziom.

Źródło: The Guardian, TP

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.

 

Tyrania postępu

Tyrania postępu

Andrzej Nowak, ks. Dariusz Oko, ks. Waldemar Chrostowski, Jerzy Kruszelnicki, Grzegorz Kucharczyk

Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra.

 

Prenumerata miesięcznika WPIS na rok 2024. Wydanie papierowe

Prenumerata miesięcznika WPIS na rok 2024. Wydanie papierowe

 

"WPIS" to najciekawszy i najbogatszy miesięcznik na rynku. 
Najbogatszy – z uwagi na bogactwo treści i tematów, wspaniałą fotografię i grafikę, wyjątkowe edytorstwo. „Wpis” czytają i rekomendują największe autorytety w naszym kraju! Do grona naszych autorów należą m.in. Adam Bujak, ks. Waldemar Chrostowski, Marek Deszczyński, Marek Klecel, Antoni Macierewicz, Krzysztof Masłoń, Andrzej Nowak, ks.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.