Historyczna chwila dla SpaceX: megarakieta gotowa do piątkowego startu

Nasi autorzy

Historyczna chwila dla SpaceX: megarakieta gotowa do piątkowego startu

fot. Pexels (SpaceX)

fot. Pexels (SpaceX)

SpaceX otrzymało zielone światło od federalnych organów regulacyjnych na przeprowadzenie piątkowego testu startowego swojej megarakiety, znanej jako Starship. To drugie podejście do testowego lotu tego potężnego systemu, który jest największą rakietą kiedykolwiek skonstruowaną. To wydarzenie następuje po wcześniejszej nieudanej próbie w kwietniu.

Federalna Administracja Lotnicza, która udziela licencji na komercyjne starty rakiet, oświadczyła w środę, że SpaceX ma pozwolenie na rozpoczęcie misji po tym, jak agencja stwierdziła, że „spełniła ona wszystkie wymogi dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska, polityki i odpowiedzialności finansowej”.

Na stronie internetowej SpaceX podano, że firma planuje dwugodzinne okno startowe w piątek, 17 listopada. Otrzymane powiadomienia wskazują, że jeśli start w piątek nie będzie możliwy, firma rozważa kolejne próby rankiem 18, 19 lub 20 listopada.

Statek kosmiczny Starship jest kluczowym elementem planów SpaceX do wysłania ludzi na Marsa. Planuje się wykorzystanie tego statku jako lądownika księżycowego w misji Artemis III, organizowanej przez NASA, mającej na celu powrót ludzi na Księżyc po ponad 50 latach. Ta misja planowana jest na 2025 rok. Jednakże, jeśli kolejne testy lotów nie będą udane, może to opóźnić harmonogram badań Księżyca przez NASA.

Testowy lot kwietniowy rakiety Starship i Super Heavy skończył się krótko po starcie. Niestety, po kilku minutach lotu rakieta zaczęła tracić kontrolę i spadać ogonem do góry. W rezultacie SpaceX musiało aktywować system samozniszczenia, co spowodowało eksplozję obu części rakiety nad Zatoką Meksykańską.

SpaceX spędziło ostatnie kilka miesięcy na odbudowie miejsca startu i modernizacji systemu rakietowego w należącym do firmy obiekcie Starbase w Boca Chica w Teksasie. Platforma startowa została rozerwana na kawałki przez samą siłę zapłonu silników Super Heavy, wyrzucając gruz na otaczający obszar przybrzeżny. Potencjalne skutki wypadku rakietowego skłoniły grupę obrońców środowiska i dzikiej przyrody do złożenia majowego pozwu przeciwko FAL, twierdząc, że agencja nie zastosowała się do federalnych przepisów dotyczących ochrony środowiska, udzielając zielonego światła podczas pierwszego lotu testowego statku Starship.

William Gerstenmaier, wiceprezes SpaceX ds. budowy i niezawodności, zarzucił organom regulacyjnym wstrzymanie drugiego lotu testowego, mówiąc podczas przesłuchania w Senacie USA w połowie października: „To wstyd, kiedy nasz sprzęt jest gotowy do lotu, a nie możemy wystartować ze względu na przepisy lub przegląd”.

Federalna Administracja Lotnictwa zakończyła dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa we wrześniu, wyznaczając 63 działania naprawcze dla SpaceX. Następnie 31 października agencja zakończyła przegląd bezpieczeństwa planowanego drugiego lotu testowego SpaceX. Jednakże w ramach przeglądu środowiskowego FAL przeprowadziła konsultacje z amerykańską służbą ds. ryb i dzikiej przyrody na podstawie ustawy o gatunkach zagrożonych. Jak wynika z oświadczenia agencji, proces ten zakończył się 14 listopada, co umożliwiło FAL wydanie pozwolenia na start. Teraz SpaceX podejmuje kolejną próbę wypchnięcia statku Starship z wyrzutni i wysłania go na misję mającą na celu wykonanie niemal pełnego okrążenia Ziemi.

Jeśli misja testowa po raz kolejny zakończy się niepowodzeniem, realizacja celu NASA, jakim jest powrót ludzi na powierzchnię Księżyca, może napotkać opóźnienia, ponieważ agencja kosmiczna ściga się z innymi krajami – w tym Chinami – w celu zbudowania trwałej osady księżycowej. Agencja kosmiczna ostrzegła już, że statek Starship może nie być gotowy na czas do próby lądowania na Księżycu w 2025 roku.

Nawet jeśli przedsięwzięcie się powiedzie, SpaceX nadal będzie musiało pokonać wiele przeszkód technologicznych. Firma musi wykazać, że rakieta może bezpiecznie dostarczyć satelitę lub inny ładunek na orbitę okołoziemską, a także zadokować tankowiec w celu uzupełnienia paliwa na orbicie – jest to czynność niezbędna do wyniesienia masywnego pojazdu na Księżyc.

Dyrektor generalny SpaceX, Elon Musk, opublikował w sierpniu w mediach społecznościowych, że przewiduje „50% prawdopodobieństwo osiągnięcia prędkości orbitalnej”, choć ostrożnie dodał, że „nawet dotarcie do etapu separacji byłoby zwycięstwem”, odnosząc się do fazy startu, kiedy superciężka rakieta odłącza się od statku kosmicznego Starship.

SpaceX może również spotkać się z dodatkowym sprzeciwem ze strony ekologów przed drugą próbą wystrzelenia lub w jej następstwie. Grupa obrońców środowiska i dzikiej przyrody, która wcześniej pozwała FAL, może nadal próbować uzyskać nakaz wstrzymania kolejnego startu. Poproszony o komentarz Jared Margolis, starszy prawnik w Centrum Różnorodności Biologicznej, powiedział, że grupa non-profit nie zdecydowała jeszcze, czy podążać tą drogą, chociaż przyznała, że taka opcja jest nadal rozważana. Nie jest jednak jasne, czy grupa będzie miała wystarczająco dużo czasu na złożenie odpowiednich dokumentów, zanim SpaceX przystąpi do przewidywanego startu.

Źródło: CNN, TP

Wojna i dziedzictwo. Historia najnowsza

Wojna i dziedzictwo. Historia najnowsza

Andrzej Nowak

Ostatnie lata naszej historii najnowszej toczyły się w cieniu wojny – najpierw tej być może najbardziej bolesnej, choć nie dosłownej, czyli wewnętrznej, w naszym własnym domu. Jej pierwszą ofiarą stała się prawda, ale przecież w jej wyniku doszło także do ofiar śmiertelnych. Potem zaczęła się wojna kulturowa, której front coraz brutalniej naciera na Polskę. W jej wyniku umierają przede wszystkim ludzkie sumienia.

 

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.

 

Tyrania postępu

Tyrania postępu

Andrzej Nowak, ks. Dariusz Oko, ks. Waldemar Chrostowski, Jerzy Kruszelnicki, Grzegorz Kucharczyk

Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.