Czy warto wysyłać dziecko do przedszkola? Nowe analizy nie dają jednoznacznej odpowiedzi
Wczesne włączanie dzieci w edukację wydaje się inwestycją w ich lepszy rozwój i sukcesy osiągane w latach szkolnych, ma też zmniejszać różnice w osiągnięciach wynikające ze względu na poziom dochodów rodziny czy jej pochodzenie. Wnioski te zostały wyciągnięte z wielu rozmaitych badań, jednak najnowsze analizy zmuszają do skorygowania tego entuzjazmu. Rzecz jasna, nadal istnieją dowody na pozytywne aspekty oddziaływania wczesnej edukacji na późniejszy rozwój dzieci, jednak okazuje się, że wpływ przedszkoli nie jest jednoznacznie pozytywny.
Kilka ostatnich analiz przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych wskazuje na mieszany wpływ programów wczesnej edukacji na dzieci po podjęciu przez nie nauki w szkole podstawowej; zwłaszcza dotyczy to uczniów z rodzin o niskich dochodach.
Szczególnie zwracają tu uwagę badania przeprowadzone w Tennessee (USA). Metodycznie były to randomizowane badania na wysokim poziomie. Pod koniec roku objętego programem badań dzieci uczestniczące wcześniej w edukacji wczesnoszkolnej uzyskały lepsze wyniki niż ich rówieśnicy z grupy porównawczej w zakresie umiejętności czytania i pisania, języka mówionego i matematyki. Jednakże różnice te szybko zanikły, a w trzeciej klasie proporcje wręcz się odwróciły. Z kolei w szóstej klasie dzieci uczestniczące wcześniej w edukacji przedszkolnej uzyskały znacznie gorsze wyniki w testach z matematyki i czytania niż dzieci, które takiej edukacji nie podlegały; co więcej, częściej potrzebowały specjalnego wsparcia w kształceniu i częściej popełniały wykroczenia.
Z kolei inne badanie, nazwane Head Start i obejmujące ponad 4,5 tysiąca dzieci, wykazało, że pod koniec pierwszego roku obserwacji dzieci objęte edukacją przedszkolną (wtedy 4-5 letnie) osiągały lepsze wyniki od swoich rówieśników z grupy kontrolnej w zakresie czytania i pisania, ale już nie w zakresie matematyki czy wskaźników behawioralnych. W kolejnych latach okazywało się, że dzieci objęte przygotowaniem przedszkolnym nie miały żadnej przewagi nad swoimi rówieśnikami z grupy kontrolnej jeśli chodzi o pisanie, czytanie i matematykę. Różnica na plus była tylko w jednym z 19 badanych wskaźników socjoekonomicznych. Obserwacje zakończono na etapie uczęszczania przez badane dzieci do trzeciej klasy.
Oprócz celowo przeprowadzanych eksperymentów istnieją także analizy przeprowadzone na podstawie zebranych danych administracyjnych dotyczących wyników osiąganych przez poszczególne dzieci w nauce. Ich wyniki są jednak trudniejsze do interpretacji ze względu na niemożność wykluczenia wpływu wielu innych czynników na poszczególne dzieci, co nie ma miejsca przy celowanych badaniach prowadzonych zgodnie z przyjętą metodyką. Większość tych analiz wskazuje jednak na pozytywny wpływ edukacji przedszkolnej, tylko kilka z nich mówi o braku efektu bądź efekcie negatywnym.
Wszystkie przedstawione wyżej dane wskazują na to, że podjąć należy dalsze badania i obserwacje, w miarę możliwości kontynuując obserwacje grup badawczych z poprzednich eksperymentów (niektóre dzieci z tamtych badań osiągnęły już pełnoletniość). Oprócz ogólnego wpływu przedszkola jako takiego należy również rozróżnić oddziaływanie poszczególnych programów nauczania, które często znacznie różnią się między sobą, warto też będzie zwrócić uwagę na to, które z umiejętności trenowanych w szkole i przedszkolu okazują się najistotniejsze w późniejszym życiu.
Źródło: science.org, AD
Dokąd zmierzamy? Wiara, edukacja, tradycja
Niniejsza antologia publicystyki patriotycznej próbuje dać odpowiedź na postawione w tytule pytanie: Dokąd zmierzamy, my jako Polacy? A co za tym idzie – kto nam wyznacza, lub usiłuje wyznaczać, drogę? Jakże często czujemy się zagubieni, zdezorientowani, manipulowani.
Szukamy stałych punktów odniesienia, niezmiennych wartości, na których można by się oprzeć bez obawy, że pobłądzimy.
Wielkie Zatrzymanie
Najbardziej prześladowany w Polsce profesor, Aleksander Nalaskowski, ciętym piórem, z wielką erudycją i przenikliwością rysuje niepokojącą wizję świata XXI wieku. Nasz zabiegany i ogłupiały glob ziemski przestał się kręcić na kilka miesięcy – nastąpiło Wielkie Zatrzymanie, jak trafnie nazywa to Autor. Gdy opadł pierwszy kurz wzniecony pandemią i globalnym zamieszaniem, pojawił się ponoć nowy obraz świata.
Do moich Rodaków. Św. Jan Paweł Wielki
Św. Jan Paweł II, zwany Wielkim, był dumnym Polakiem bez jakiegokolwiek kompleksu niższości wobec innych narodów. Takiego zachowania uczył też nas – zarówno głoszonym słowem, jak i własną postawą, którą prezentował, nie popadając przy tym w pychę czy pogardę wobec innych. Postawę swą zaś wykształcił w sobie i opierał na umiłowaniu Ojczyzny, na gruntownej wiedzy historycznej i oczywiście na głębokiej wierze w Boga i szacunku wobec bliźnich.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.