Bank Światowy: rekordowy poziom zadłużenia może wpędzić kraje rozwijające się w kryzys

Nasi autorzy

Bank Światowy: rekordowy poziom zadłużenia może wpędzić kraje rozwijające się w kryzys

fot. Pexels (Pixabay)

fot. Pexels (Pixabay)

Wyzwania związane z zadłużeniem wśród krajów rozwijających się przybrały na sile, a Bank Światowy wydał alarmujący sygnał. Rekordowy poziom zadłużenia, łączący się ze wzrostem stóp procentowych, stawia te kraje w niezwykle trudnym położeniu, wymuszając bolesny wybór między spłatą długów a inwestycjami w fundamentalne obszary, takie jak opieka zdrowotna, edukacja czy walka z kryzysem klimatycznym.

Kluczowe punkty wynikające z najnowszego Międzynarodowego Raportu Banku Światowego dotyczącego zadłużenia są niepokojące. Globalny wzrost kosztów pożyczek, osiągając najwyższy poziom od lat, doprowadził do dramatycznych spłat zadłużenia w krajach rozwijających się, z kwotą 443,5 miliarda dolarów w 2022 roku.

Indermit Gill, główny ekonomista Banku Światowego, wyraził obawy co do tego, że wysokie stopy procentowe odciągają uwagę od istotnych obszarów rozwoju. Podkreśla on, że każdy kolejny kwartał z wysokimi stopami procentowymi stawia kraje rozwijające się w trudnej sytuacji, zmuszając je do dokonywania wyborów pomiędzy spłatą zadłużenia a inwestowaniem w dobrobyt społeczny i infrastrukturę.

Najbardziej zaniepokojeni tym stanem rzeczy są ci, którzy od lat walczą o zmniejszenie obciążeń finansowych dla biednych krajów. Sytuacja wymaga kompleksowych strategii, podobnych do tych podejmowanych na przełomie lat 90. i na początku XXI wieku.

Kluczowym problemem staje się 75 krajów o niskich dochodach, kwalifikujących się do niskooprocentowanych pożyczek od Międzynarodowego Stowarzyszenia Rozwoju. Obsługa zadłużenia dla tej grupy krajów osiągnęła rekordowe 88,9 miliarda dolarów w 2022 roku, co stanowi czterokrotny wzrost w ciągu ostatniej dekady. Jednym z dramatycznych wniosków raportu Banku Światowego jest fakt, że prywatni wierzyciele wycofują się z krajów rozwijających się, pobierając więcej pieniędzy w formie spłat kapitału, niż udzielając nowych pożyczek. To zjawisko, które może zahamować postęp w realizacji celów rozwoju globalnego.

Kryzys zadłużenia w krajach o niskich dochodach staje się coraz bardziej dotkliwy. Wzrost stóp procentowych, zanikanie finansowania prywatnego oraz skumulowane obciążenia związane z pandemią COVID-19 mogą doprowadzić do marginalizacji tych krajów na arenie międzynarodowej.

Obecna sytuacja stanowi nie tylko wyzwanie, ale także poważne zagrożenie dla przyszłego rozwoju globalnego. Przepływy finansów prywatnych wydają się wysychać, a kraje o najniższych dochodach borykają się z dodatkowymi obciążeniami. Wybór między obsługą zadłużenia a inwestycjami w rozwój społeczny stał się palącym problemem dla wielu krajów, a bez szybkich i skoordynowanych działań szanse na postęp w tych obszarach mogą ulec drastycznemu ograniczeniu.

Źródło: The Guardian, TP 

Tyrania postępu

Tyrania postępu

Andrzej Nowak, ks. Dariusz Oko, ks. Waldemar Chrostowski, Jerzy Kruszelnicki, Grzegorz Kucharczyk

Kim będziemy za parę lat? Czy w ogóle jeszcze będziemy? Nasza rzeczywistość przypomina sytuację znaną nam z opisów i filmów o katastrofie „Titanica”. Statek zderzył się z górą lodową i zaczyna tonąć, ale pokładowa orkiestra pięknie gra i gra.

 

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.

 

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.