Ziemia zyska tymczasowy księżyc. Asteroida 2024 PT5 w roli miniksiężyca

Nasi autorzy

Ziemia zyska tymczasowy księżyc. Asteroida 2024 PT5 w roli miniksiężyca

fot. Pexels (Min An)

Pod koniec września Ziemia zyska drugi, tymczasowy księżyc; mały fragment asteroidy o nazwie 2024 PT5 zostanie przechwycony przez ziemską grawitację i wejdzie na orbitę naszej planety na dwa miesiące, zanim wróci w przestrzeń kosmiczną. To niezwykłe zjawisko wzbudza ogromne zainteresowanie naukowców i obserwatorów nieba.

Miniksiężyc 2024 PT5 – co wiemy?

Asteroida 2024 PT5 to obiekt o szerokości około 10 metrów, który został odkryty w sierpniu tego roku przez NASA Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System. Zostanie przechwycony przez grawitację Ziemi 29 września, a jego rola jako miniksiężyca potrwa do 25 listopada. Badania opublikowane w „Research Notes of the American Astronomical Society” wskazują, że taki tymczasowy satelita nie jest rzadkim zjawiskiem, choć mało kto zdaje sobie z tego sprawę.

Miniksiężyce, takie jak 2024 PT5, są trudne do zidentyfikowania ze względu na ich mały rozmiar i dużą prędkość. Jak wyjaśnia Raúl de la Fuente Marcos, astronom z Uniwersytetu Complutense w Madrycie i współautor badań, „za każdym razem, gdy odkrywamy obiekt o orbicie podobnej do ziemskiej, istnieje szansa, że to po prostu kosmiczne śmieci”. W przypadku 2024 PT5 badania wykazały jednak, że jest to obiekt naturalny, „prawdopodobnie kawałek materii wyrzuconej po uderzeniu w Księżyc”, jak mówi Paul Chodas, dyrektor Centrum Badań Obiektów Bliskich Ziemi w Jet Propulsion Laboratory NASA.

Czy miniksiężyc 2024 PT5 jest widoczny?

Niestety, miniksiężyc 2024 PT5 nie będzie widoczny gołym okiem, ani nawet przez typowe teleskopy amatorskie, ponieważ jest zbyt mały i zbyt ciemny. Obserwacja tego typu obiektów wymaga zaawansowanego sprzętu, takiego jak teleskopy z detektorami CCD i CMOS, co stanowi wyzwanie dla większości miłośników astronomii.

Tymczasowe przechwycenie – jak to działa?

Zjawisko tymczasowego przechwycenia, znane jako zdarzenie miniksiężyca, występuje w dwóch głównych odmianach: krótkie epizody, kiedy asteroida krąży wokół Ziemi bez pełnego obrotu, oraz długie epizody, które trwają miesiące lub lata, a obiekt wykonuje przynajmniej jeden pełny obrót wokół naszej planety. 2024 PT5 zalicza się do tej pierwszej kategorii – spędzi dwa miesiące na orbicie ziemskiej, po czym zostanie wyrzucony z powrotem w przestrzeń kosmiczną.

Aby doszło do zdarzenia miniksiężyca, muszą być spełnione konkretne warunki. Najważniejszym z nich jest niska prędkość nadlatującej asteroidy – dla 2024 PT5 wynosi ona około 3450 km/h. Dodatkowo obiekt musi znajdować się stosunkowo blisko naszej planety – w tym przypadku w odległości około 4,5 miliona kilometrów.

Znaczenie miniksiężyców dla nauki i przyszłości

Miniksiężyce są fascynującym zjawiskiem z punktu widzenia nauki i mogą mieć również praktyczne zastosowania w przyszłości. Naukowcy monitorują takie obiekty nie tylko z powodu potencjalnych zagrożeń, ale także ze względu na możliwość eksploatacji surowców. Asteroidy mogą zawierać metale szlachetne, które w przyszłości mogą stać się cennym zasobem dla ludzkości.

Jednak dla naukowców kluczowe znaczenie ma także kwestia obrony planetarnej. Chociaż obiekty takie jak 2024 PT5 nie stanowią zagrożenia na skalę globalną, istnieje wiele mniejszych asteroid, które mogą wyrządzić znaczne szkody, jeśli uderzą w zaludnione tereny. Jak zauważa Federica Spoto z Center for Astrophysics, Harvard & Smithsonian, „wokół Ziemi jest dość ruchliwa autostrada”.

Źródło: THE WEEK, TP

Wiadomości o premierach nowych książek Białego Kruka i spotkaniach autorskich prosto na Twoją skrzynkę mailową, a do tego jeszcze prezent - bon 50 zł na zakupy w naszej księgarni internetowej! Dołącz już dziś do grona Czytelników Biuletynu Białego Kruka! Aby to zrobić, kliknij TUTAJ.

Prenumerata miesięcznika WPIS na rok 2024. Wydanie papierowe

"WPIS" to najciekawszy i najbogatszy miesięcznik na rynku.
Najbogatszy – z uwagi na bogactwo treści i tematów, wspaniałą fotografię i grafikę, wyjątkowe edytorstwo. „Wpis” czytają i rekomendują największe autorytety w naszym kraju! Do grona naszych autorów należą m.in. Adam Bujak, ks. Waldemar Chrostowski, Marek Deszczyński, Marek Klecel, Antoni Macierewicz, Krzysztof Masłoń, Andrzej Nowak, ks.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.

Komentarze (0)

• Podpis:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.