Wojna na Ukrainie. Walka o wolność religijną w cieniu konfliktu

Nasi autorzy

Wojna na Ukrainie. Walka o wolność religijną w cieniu konfliktu

Ojciec Święty Jan Paweł II podczas Mszy św. w obrządku wschodnim na lotnisku Czajka pod Kijowem. Pierwszy z prawej widoczny zwierzchnik Kościoła greckokatolickiego, arcybiskup większy Lwowa Lubomyr Huzar. Wizyta apostolska św. Jana Pawła II na Ukrainie 25 czerwca 2001 r., fot. z książki

Ojciec Święty Jan Paweł II podczas Mszy św. w obrządku wschodnim na lotnisku Czajka pod Kijowem. Pierwszy z prawej widoczny zwierzchnik Kościoła greckokatolickiego, arcybiskup większy Lwowa Lubomyr Huzar. Wizyta apostolska św. Jana Pawła II na Ukrainie 25 czerwca 2001 r., fot. z książki "Polska i Rosja. Sąsiedztwo wolności i despotyzmu X-XXI w." prof. Andrzeja Nowaka, str. 429.

Wojna na Ukrainie nie tylko jest konfliktem zbrojnym, ale także toczy się na tle religijnym, stawiając pod znakiem zapytania prawo do wolności wyznania. W ostatnich latach organizacje pomocowe Missio i Renovabis przygotowały alarmujący raport, który odsłania konflikt pomiędzy dwoma prawosławnymi Kościołami na Ukrainie – Ukraińską Cerkwią Prawosławną (UCP) i Cerkwią Prawosławną Ukrainy (CPU).

Ukraina, kraj głęboko zakorzeniony w chrześcijaństwie bizantyjskim, jest jednocześnie wielowyznaniowym społeczeństwem, gdzie ponad 62% ludności wyznaje prawosławie. Jednak kraj ten jest także domem dla katolików, protestantów i innych wyznań chrześcijańskich. To wielowyznaniowe dziedzictwo sprawia, że religijne podziały często pokrywają się z podziałami geograficznymi i historycznymi. Zachodnia Ukraina jest dominowana przez katolików bizantyjskich oraz CPU, podczas gdy wschód kraju utrzymuje tradycję prawosławia rosyjskiego.

Historia Ukrainy jest skomplikowana; zawsze stanowiła ona pole rywalizacji między katolicką Polską a prawosławną Rosją. Kijów, jako ściśle związany z Bizancjum, jest uważany za kolebkę chrześcijaństwa w Rosji. Konflikt religijny między UCP a CPU nie wynika z różnic doktrynalnych, ale z politycznych napięć i konkurencji o wpływy.

Niezrozumiana przez wiele osób jest rola Patriarchatu Moskiewskiego, który uważa Kijów za centrum duchowe Rosji. Dla niego nie istnieje podział i nadal uznaje UCP, co wprowadza zamieszanie w już i tak skomplikowany konflikt.

Ponadto w wyniku wojny na Ukrainie chrześcijańskie kościoły i wspólnoty stoją w obliczu realnych zagrożeń. Ostrzał spowodował zniszczenie 450 miejsc kultu, w tym Soboru Przemienienia Pańskiego w Odessie. W wyniku działań wojennych wiele sanktuariów uległo zniszczeniu, a ludzie zostali zmuszeni do ucieczki.

Jednak walka o wolność religijną nie dotyczy tylko obszarów objętych działaniami wojennymi. Władze Ukrainy podejmują działania w celu ograniczenia wpływu rosyjskich organizacji religijnych, oskarżając je o podważanie suwerenności kraju. Sankcje nałożone na osoby związane z Republiką Korei, która jest powiązana z UCP, stanowią przykład tych działań.

Dodatkowo konflikt między Kościołami wpływa na codzienne życie religijne. Obecnie Ukraiński Kościół Greckokatolicki i CPU używają kalendarza gregoriańskiego zamiast juliańskiego, co jest kolejnym źródłem napięć i sporów.

W tej trudnej sytuacji Wszechukraińska Rada Kościołów i Organizacji Religijnych (WRKiOR) stara się promować dialog między różnymi wyznaniami. Mimo trudności ludzie nadal starają się utrzymywać rozmowy i współpracować.

Wojna na Ukrainie to nie tylko walka o terytorium, ale także walka o tożsamość i wolność religijną. Konflikt między UCP a CPU jest przykładem, jak polityka może wpływać na religijne podziały i jak te podziały mogą pogłębiać napięcia w czasach kryzysu. W tej sytuacji WRKiOR i inne organizacje międzyreligijne odgrywają kluczową rolę w promowaniu dialogu i poszukiwaniu rozwiązań, które pozwolą na zachowanie wolności religijnej i zrozumienie między wyznaniami.

Źródło: katholisch.de, TP

Polska i Rosja. Sąsiedztwo wolności i despotyzmu X-XXI w.

Polska i Rosja. Sąsiedztwo wolności i despotyzmu X-XXI w.

Andrzej Nowak

Dlaczego? – ciśnie się na usta za każdym razem, kiedy zastanawiamy się nad historią Rosji oraz relacji polsko-rosyjskich. Dlaczego Rosja boi się Polski? Dlaczego państwa zachodnie od stuleci naiwnie wierzą w dobre intencje Moskwy? Dlaczego w dziejach Rosji jest aż do dziś tyle brutalności, przemocy i zacofania? Dlaczego krwiożerczo napadała na kraje, które uważała za słabsze; na przykład na Polskę w 1920 czy 1939 r., na Gruzję w 2008 r. albo na Ukrainę w 2022 r.

 

Wojna. Reportaż z Ukrainy

Wojna. Reportaż z Ukrainy

 

Ta wojna jest blisko. Kilkanaście kilometrów od polskiej granicy znajdują się w pełni uzbrojone posterunki wojskowe, a w nich żołnierze gotowi walczyć z rosyjskim najeźdźcą aż do śmierci. Ale oprócz geografii chowa się w bliskości tej wojny jeszcze inna, upiorna prawda. Niemiłosiernie bombardowana charkowska dzielnica Sałtiwka łudząco przypomina przecież blokowiska łódzkiego Widzewa czy warszawskiego Ursusa.

 

Dekalog

Dekalog

ks. Waldemar Chrostowski

Dziesięć Bożych Przykazań odmieniło świat, wprowadziło ład w stosunkach między ludźmi i przygotowywało człowieka na przyjście Chrystusa. Zna je niby każdy – ale czy na pewno wszystkie? Czy je rozumie? Jak np. pogodzić polecenie „nie zabijaj” z karą śmierci? Dlaczego jako dzień święty święcimy niedzielę, a nie szabat? Czy przykazań naprawdę jest dziesięć? Pytań wokół Dekalogu wiele.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.