Synod o synodalności: kontrowersje wokół terminologii i przyszłość synodu

Nasi autorzy

Synod o synodalności: kontrowersje wokół terminologii i przyszłość synodu

Msza św. w watykańskiej Bazylice św. Piotra odprawiona 10 listopada 1996 r. z okazji jubileuszu 50-lecia święceń kapłańskich papieża Jana Pawła II, fot. z książki

Msza św. w watykańskiej Bazylice św. Piotra odprawiona 10 listopada 1996 r. z okazji jubileuszu 50-lecia święceń kapłańskich papieża Jana Pawła II, fot. z książki "W co wierzą katolicy" Karla Keatinga, str. 15.

W sobotni wieczór, na zakończenie Synodu o synodalności, zatwierdzono długo oczekiwany raport podsumowujący. Jednakże droga do tego momentu była pełna kontrowersji i zmian w projekcie dokumentu. Najbardziej zauważalną z nich była eliminacja terminu „LGBTQ+”. W pierwotnym projekcie, przekazanym uczestnikom synodu w październiku, pojawiło się to pojęcie, jednak ostateczny raport podsumowujący zdecydowanie je wykluczył. To wywołało mieszane uczucia, gdyż wiele osób w Kościele było podzielonych w kwestii używania tego skrótu.

Język raportu został zmieniony, a zamiast „osób LGBTQ+” wspomina on teraz o „ludziach, którzy czują się marginalizowani lub wykluczeni z Kościoła ze względu na swoją sytuację małżeńską, tożsamość i seksualność”. To istotna zmiana, która wydaje się unikać bezpośredniego używania skrótu „LGBTQ+”. Podczas dyskusji na zgromadzeniu synodalnym pojawiały się obawy dotyczące użycia tej terminologii, zwłaszcza w kontekście różnych kultur i regionów Kościoła. Dla niektórych było to nieodpowiednie i prowadziło do nieporozumień.

Jednak to nie jedyna zmiana w dokumencie. Wiele innych propozycji zostało dodanych lub usuniętych. Na przykład, propozycja związana z mężczyznami, którzy odeszli z kapłaństwa, a następnie zostali zaproszeni do „służby duszpasterskiej, która podnosi ich wykształcenie i doświadczenie”, została dodana do raportu. Dokument podkreśla również wagę nauczania Kościoła, a słowo „magisterium” pojawia się w nim znacznie częściej niż w projekcie pierwotnym.

Termin „LGBTQ+” jest tylko jednym z wielu elementów, które wywołały kontrowersje podczas tego synodu. Warto również zwrócić uwagę na propozycję utworzenia stałego Synodu Biskupów, co sugeruje ewentualne włączenie większej liczby osób nie będących biskupami w proces synodalny.

Choć niektóre zmiany w dokumencie były zaskakujące i budzące kontrowersje, to warto zaznaczyć, że Synod o synodalności wyraził głębokie uczucie miłości i współczucia dla tych, którzy zostali zranieni przez Kościół. Zgromadzenie potwierdziło, że chrześcijanie nie mogą lekceważyć godności żadnej osoby. To z pewnością nie jest ostatnie słowo w dyskusji na temat synodalności w Kościele katolickim, a przyszłość synodu i stosunku do różnych grup społecznych wciąż pozostaje otwarta.

Źródło: National Catholic Register, TP

W co wierzą katolicy

W co wierzą katolicy

 

Wokół wiary katolickiej narosło ostatnio sporo nieporozumień. Przyczyną tego stanu są przeważnie przekazy medialne, wprowadzające swoich odbiorców w błąd dowolnymi interpretacjami nie tylko nauki Kościoła, ale także Pisma Świętego. Znany amerykański teolog katolicki, wykładowca uniwersytecki, autor kilkudziesięciu poczytnych książek Karl Keating (ur. 1950) objaśnia w tej książce 52 najczęstsze pomyłki związane z rozumieniem wiary katolickiej.

 

Katedra i uniwersytet. O kryzysie i nadziei chrześcijańskiej cywilizacji

Katedra i uniwersytet. O kryzysie i nadziei chrześcijańskiej cywilizacji

Grzegorz Kucharczyk

Kto nie wierzy w Boga, uwierzy we wszystko – ta myśl nigdy nie była bardziej prawdziwa niż w XXI wieku. Ileż to osób po odrzuceniu Boga gotowych jest zaakceptować każdy zabobon, najbardziej złudną utopię, z gruntu niewiarygodną manipulację myślową.

 

Kto z Bogiem, a kto z diabłem

Kto z Bogiem, a kto z diabłem

Czesław Ryszka

Czesław Ryszka należy do najpłodniejszych powojennych pisarzy polskich; opublikował ponad 80 książek! Konsekwentnie zajmuje się tematyką katolicką i narodową, także jako publicysta, stając zawsze w obronie wartości chrześcijańskich i patriotycznych. Od pewnego czasu wyraża swój głęboki niepokój wobec tego, dokąd zmierza współczesny świat, w tym Polska – czemu daje wyraz w tej właśnie książce.

 

Przymierze z Bogiem. Obrazy Kościoła w Piśmie Świętym

Przymierze z Bogiem. Obrazy Kościoła w Piśmie Świętym

ks. Waldemar Chrostowski

Czyż nie jest to bardzo trafny komentarz do naszych czasów: „Wszystko wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko wolno, ale nie wszystko buduje”. Te słowa napisał blisko dwa tysiące lat temu św. Paweł Apostoł – nic nie straciły na aktualności. Tak samo zresztą jak i całe nauczanie Chrystusa, którego dziełem jest nasz Kościół.

 

Nie mamy prawa milczeć! Apologia Kościoła

Nie mamy prawa milczeć! Apologia Kościoła

Ks. Prof. Janusz Królikowski

Zbyt wielu z nas milczy. Zbyt wielu najbardziej ceni sobie święty spokój, czyli spokój uzyskany kosztem przeróżnych ustępstw na polu moralności i zasad wiary. Poprawność polityczna nachalnie propagowana przez mass media i wymuszana coraz to nowymi rozporządzeniami prawnymi dotknęła także niektórych reprezentantów i członków Kościoła.

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.