Dlaczego Wenus nie jest taka jak Ziemia? Nowa misja kosmiczna ma się tego dowiedzieć
Wenus, nasz „bliźniak Ziemi”, pozostaje jedną z najbardziej zagadkowych planet w naszym układzie słonecznym. Mimo swojej podobnej wielkości i odległości od Słońca różni się od naszej planety bardziej niż można by przypuszczać.
EnVision, nowa misja kosmiczna, może dostarczyć odpowiedzi na pytania dotyczące przeszłości i warunków atmosfery na Wenus. Dlaczego planeta ta stała się taka, jaką widzimy teraz? Czy kiedyś miała sprzyjające warunki dla życia? Dlaczego jej atmosfera jest obecnie tak nieprzyjazna dla życia, jakie znamy? Te zagadnienia stanowią klucz do zrozumienia historii i ewolucji planet pozasłonecznych. Misja EnVision ma za zadanie zgłębienie tych tajemnic poprzez badanie składu atmosfery i powierzchni Wenus.
Ta wyjątkowa wyprawa, prowadzona przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) we współpracy z NASA, będzie skupiona na gruntownym badaniu Wenus. Obejmie ona badanie od wnętrza tej tajemniczej planety aż po szczyt jej atmosfery, aby pomóc nam zrozumieć, dlaczego Wenus, mimo swoich podobieństw do Ziemi, różni się od niej w tak drastyczny sposób.
Wenus, planeta z gorącym i toksycznym środowiskiem, które byłoby w stanie stopić ołów na jej powierzchni, kryje w sobie fascynującą historię, która może rzucić światło na procesy ewolucyjne planet. Naukowcy sugerują, że w przeszłości, dawno temu, Wenus mogła nawet posiadać warunki podobne do tych, jakie panują na Ziemi. Jednakże co spowodowało, że przemieniła się w tak nieprzyjazne środowisko?
Misja EnVision ma odpowiedzieć na te pytania, wykorzystując zaawansowane instrumenty do obserwacji atmosfery i powierzchni Wenus. Planuje się, że satelita EnVision wystartuje w 2031 roku, a po 15-miesięcznej podróży dotrze na orbitę wokół tej tajemniczej planety, gdzie spędzi kolejne 15 miesięcy, zbierając dane. Nie tylko ESA i NASA zwracają uwagę na tajemnice kosmosu. Europejska Agencja Kosmiczna ogłosiła również drugą misję, która może zmienić nasze zrozumienie wszechświata ‒ misję LISA.
LISA, czyli Antena Kosmiczna Interferometru Laserowego, to trzy statki kosmiczne, które będą tworzyć w przestrzeni kosmicznej formację w kształcie trójkąta, badając fale grawitacyjne. Te fale, wysyłane przez zderzenia masywnych obiektów kosmicznych, takie jak czarne dziury, mogą zawierać w sobie tajemnice historii naszego wszechświata.
Misja LISA będzie badać czarne dziury, szukając dowodów na ich łączenie się. Dodatkowo, będzie analizować, w jaki sposób powstają pary gwiazd oraz jak zmienia się tempo rozszerzania się wszechświata. Podczas tego niezwykłego przedsięwzięcia będzie można obserwować zakrzywienia czasoprzestrzeni, co pozwoli nam spojrzeć na kosmos zupełnie nowym okiem.
Wenus i fale grawitacyjne ‒ to tylko dwie z wielu tajemnic, które naukowcy zamierzają rozwiązać. Ich wysiłki mogą nie tylko poszerzyć naszą wiedzę na temat Układu Słonecznego i wszechświata, ale także zmienić nasze fundamentalne zrozumienie natury rzeczywistości, w której żyjemy. Misje te nie tylko otwierają nowe możliwości badawcze, ale także inspirują nas do zastanowienia się nad naszym miejscem we wszechświecie i nad pytaniem: czy jesteśmy sami?
Źródło: CNN, TP
Prenumerata miesięcznika WPIS na rok 2024. Wydanie papierowe
"WPIS" to najciekawszy i najbogatszy miesięcznik na rynku.
Najbogatszy – z uwagi na bogactwo treści i tematów, wspaniałą fotografię i grafikę, wyjątkowe edytorstwo. „Wpis” czytają i rekomendują największe autorytety w naszym kraju! Do grona naszych autorów należą m.in. Adam Bujak, ks. Waldemar Chrostowski, Marek Deszczyński, Marek Klecel, Antoni Macierewicz, Krzysztof Masłoń, Andrzej Nowak, ks.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015
Nowy przedmiot szkolny Historia i teraźniejszość wzbudził w 2022 roku olbrzymie zainteresowanie – okazał się niezwykle potrzebny. W naszym podręczniku rozczytywała się i wciąż rozczytuje cała Polska, głównie młodzież, ale nie tylko. Wynika to z faktu, że książka napisana została w sposób szczególnie atrakcyjny.
Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.
Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.