Dlaczego czcimy Świętą Rodzinę? Rozważanie na jej święto

Nasi autorzy

Dlaczego czcimy Świętą Rodzinę? Rozważanie na jej święto

Barokowy konterfekt Świętej Rodziny z sanktuarium św. Józefa w Kaliszu. Fot. Adam Bujak z albumu Barokowy konterfekt Świętej Rodziny z sanktuarium św. Józefa w Kaliszu. Fot. Adam Bujak z albumu "Święta Rodzina", wyd. Biały Kruk W narracji czterech Ewangelii kanonicznych o męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa pojawiają się nawiązania do obecności Maryi i Jej roli w dziele zbawienia, nie ma natomiast żadnych wzmianek o Świętej Rodzinie. To samo dotyczy opowiadania o początkach i rozwoju Kościoła, zawartego na kartach Dziejów Apostolskich. W centrum wiary chrześcijańskiej znajduje się Jezus Chrystus i dopiero z czasem w tej chrystologicznej perspektywie skieruje się ona najpierw ku Maryi, Matce Jezusa, a następnie ku Józefowi, Jego przybranemu ojcu i opiekunowi.

Udziałowi Maryi w dziele zbawienia poświęcono wiele miejsca podczas obrad Soboru Efeskiego, który odbył się w 431 r. Zakończyło je ogłoszenie prawdy o Maryi jako Świętej Bożej Rodzicielce (Bogarodzicy). Kult św. Józefa pojawił się w Kościele stosunkowo późno, to znaczy w okresie średniowiecza. Zapoczątkowali go karmelici, a od XVI w. krzewiła go św. Teresa z Avili oraz jezuici. Od drugiej połowy XVII w. głównym miejscem tego kultu w Polsce jest sanktuarium św. Józefa w Kaliszu. Znajduje się w nim obraz przedstawiający Świętą Rodzinę w scenie powrotu do Nazaretu po odnalezieniu dwunastoletniego Jezusa w świątyni jerozolimskiej. Nad postacią małego Jezusa, między Maryją a Józefem, unosi się gołębica symbolizująca Ducha Świętego, a także Bóg Ojciec z rozpostartymi ramionami oraz napis: „Idźcie do Józefa”. W ten sposób kult św. Józefa nawiązuje do opisanej na kartach starotestamentowej Księgi Rodzaju postaci Józefa egipskiego, syna Jakuba/Izraela, który ocalił Egipt i własną rodzinę przed skutkami głodu.

Narodziny i rozwój kultu Świętej Rodziny były związane z chrześcijańską wizją i praktyką życia małżeńskiego i rodzinnego. Pierwsze świadectwa takiego spojrzenia znajdujemy w nauczaniu św. Augustyna (354–430), który zachęcał wiernych do naśladowania życia Świętej Rodziny. Wątek ten podejmowali następnie inni nauczyciele wiary i głosiciele Ewangelii. W miarę jak wraz z postępującą ewangelizacją Europy rodzina stawała się coraz mocniejszym spoiwem życia społecznego, wzór świętej Rodziny z Nazaretu utwierdzał wiernych we wzajemnej wierności i płodnej miłości.

Pierwsze świadectwa rozwijającego się kultu Świętej Rodziny wiążą się z nauczaniem św. Tomasza z Akwinu (1225–1274), który podkreślał więzi łączące Jezusa z Jego najbliższymi – Maryją i Józefem. Pobożność ta wyraziła się w anonimowych Meditationes vitae Christi oraz innych pobożnych medytacjach i rozważaniach. W XV w. powstało określenie Trinitas terrestris, „Trójca ziemska”. Ilustrująca je ikonografia przedstawiała Jezusa między Józefem a Maryją poniżej wyobrażenia Trójcy Świętej – Ojca, Syna i Ducha Świętego. Spojrzenie to znalazło wyraz w słynnym obrazie Dwie Trójce, który w latach 1675–1682 namalował Bartolomé Murillo. Wielkim propagatorem tego ujęcia był św. Franciszek Salezy (1567–1622). Jednak już wcześniej św. Bernardyn ze Sieny (1380–1444), kaznodzieja ludowy i teolog będący wielkim czcicielem Imienia Jezus i Najświętszej Maryi Panny, zastąpił określenie „Trójca ziemska” terminem „Święta Rodzina”. I to ten ostatni termin od XVIII w. zadomowił się w teologii i pobożności katolickiej.

Nie bez znaczenia dla okrzepnięcia kultu Świętej Rodziny były dwie okoliczności. Pierwszą z nich była pobożność zrodzona w kontekście Domku Loretańskiego i jego oddziaływania na wiarę. Kiedy w 1291 r. krzyżowcy zostali wyparci z Palestyny, zamożna rodzina kupiecka o nazwisku de Angeli uchroniła przed zniszczeniem trzy ściany domu czczonego w Nazarecie. Został on najpierw przewieziony drogą morską do Chorwacji, a potem do Recanati, i stamtąd do Loreto we Włoszech. Z czasem pojawiła się tradycja o cudownym przeniesieniu go przez aniołów. Początkowo Domek umieszczono w niewielkim kościele, lecz w drugiej połowie XV w. rozpoczęto budowę niezwykle okazałej bazyliki, istniejącej do dzisiaj. Pod jej kopułą umieszczono Święty Domek, do którego dobudowano czwartą ścianę, pokrytą marmurem. Wkrótce ułożono i zaczęto odmawiać litanię do Matki Bożej, która w całym świecie katolickim przyjęła się jako Litania loretańska. W ołtarzu głównym umieszczona jest cudowna figura Matki Bożej, przyodziana w dalmatykę. Szata ta okrywa postacie Maryi i Jezusa. Kopie Świętego Domku znajdują się w różnych miejscach świata. Najwięcej jest ich w Czechach, natomiast w Polsce mamy taką kopię w Loreto, niedaleko Wyszkowa na Mazowszu.

Drugą okolicznością sprzyjającą kultowi Świętej Rodziny są szopki bożonarodzeniowe. Początki tego zwyczaju sięgają roku 1223, kiedy św. Franciszek z Asyżu w żywych obrazach ukazał w Greccio Boże Narodzenie, wykorzystując naturalną scenerię i żywe zwierzęta. Zwyczaj stopniowo przyjmował się w kościołach i kaplicach Europy i rozszerzył się na cały świat. Coroczne wyobrażenia Maryi z Dzieciąt kiem oraz św. Józefa animowały pobożność i wyobraźnię wiernych, rodząc większą cześć dla Świętej Rodziny. Szczególną odmianę szopki bożonarodzeniowej stanowi szopka neapolitańska, popularna również w Polsce. Oprócz Świętej Rodziny umieszcza się w niej postaci świętych, a nawet ważne postacie historyczne oraz współczesne osobistości życia społecznego i kościelnego.

Poczynając od XV w., kult Świętej Rodziny rozchodził się coraz szerzej, przede wszystkim na obszarze Włoch, Francji i Polski, po czym dotarł także do Kanady i innych rejonów Nowego Świata. W 1665 r. papież Aleksander VII wydał pozwolenie na liturgiczne wspomnienie Świętej Rodziny w drugą niedzielę po Objawieniu Pańskim, przypadającą w połowie stycznia, ale później zostało przeniesione na drugą niedzielę po Wielkanocy. Liturgiczne święto Świętej Rodziny – Jezusa, Maryi i Józefa – ustanowił w 1892 r. papież Leon XIII, wyznaczając je na niedzielę w oktawie Objawienia Pańskiego. Jan XXIII rozszerzył je na cały Kościół powszechny. Obecny termin święta ustalił w 1969 r. Paweł VI, przenosząc je na niedzielę w oktawie Bożego Narodzenia.

W XVIII w. zapoczątkowano nadawanie wezwania Świętej Rodziny kościołom, kaplicom i ołtarzom. Ponadto zaczęły je przyjmować zgromadzenia zakonne męskie i żeńskie oraz bractwa, czyli wspólnoty krzewiące kult Świętej Rodziny i propagujące modlitwę w intencji rodzin. W Polsce wezwanie to nosi około 60 parafii oraz dwa sanktuaria, w których Święta Rodzina cieszy się szczególną czcią wiernych: Matki Bożej Świętorodzinnej w Studziannie w Łódzkiem oraz Najświętszej Rodziny w Krakowie-Nowym Bieżanowie. To ostatnie zostało utworzone w 1983 r. jako wotum za troskę Kościoła i Jana Pawła II o człowieka, małżeństwo i rodzinę. W obu sanktuariach odbywają się modlitwy w intencji rodzin oraz spotkania formacyjne i są one licznie nawiedzane przez pielgrzymów.

Ogromne zasługi dla ożywienia i wzmocnienia kultu Świętej Rodziny położył kardynał Stefan Wyszyński, Prymas Tysiąclecia. Z jego inicjatywy we współpracy z Marią Okońską i Marią Wantowską powstał w 1952 r. ruch apostolski o nazwie Rodzina Rodzin. Nawiązania do Świętej Rodziny pojawiały się wielokrotnie w kontekście Wielkiej Nowenny przygotowującej naród do obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski i w trakcie millenijnych obchodów w różnych polskich miastach. Duże znaczenie miał List pasterski biskupów polskich na uroczystość Świętej Rodziny w ósmym Roku Wielkiej Nowenny o polskiej rodzinie katolickiej. Rodzina z Nazaretu została w nim ukazana jako wzór relacji w rodzinie żyjącej zgodnie z wolą Bożą, kierującej się wzajemnym szacunkiem i miłością oraz oddanej modlitwie i starannemu wychowaniu dzieci. W tym duchu odbyła się również jubileuszowa peregrynacja wizerunku Matki Bożej Jasnogórskiej do wszystkich diecezji, parafii i katolickich rodzin w Polsce, połączona z przekazaniem okolicznościowego błogosławieństwa.

Kult Świętej Rodziny otrzymał nowy, mocny impuls za pontyfikatu ostatnich trzech papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka. Niezwykle ważną inicjatywą są obejmujące cały Kościół, czy też Kościoły lokalne, inicjatywy promujące zawsze aktualną potrzebę świętości małżeństwa i życia rodzinnego. Spośród wielu takich inicjatyw w Kościele powszechnym można wymienić Rok Rodziny (1994), Dzień Rodziny w Roku Wiary (2013), synod biskupów o rodzinie (2014) oraz synod biskupów poświęcony powołaniu i misji rodziny w Kościele i świecie (2018).

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

*

Powyższy fragment pochodzi z albumu "Święta Rodzina" ks. prof. Waldemara Chrostowskiego i Adama Bujaka, wyd. Biały Kruk.

Święta Rodzina

Święta Rodzina

Adam Bujak, ks. Waldemar Chrostowski

W czasach, kiedy rodzina przeżywa swój największy w dziejach kryzys, gdy jest zewsząd brutalnie atakowana przez nowe ateistyczne trendy i ideologie, najlepszą jej obroną jest przedstawienie pewnego – niezachwianego – wzoru wiary, nadziei i pokoju. Wzorem tym była, jest i bez wątpienia pozostanie dla kolejnych pokoleń matek, ojców i dzieci – Święta Rodzina z Nazaretu.

Wiadomości o premierach nowych książek Białego Kruka i spotkaniach autorskich prosto na Twoją skrzynkę mailową, a do tego jeszcze prezent - bon 50 zł na zakupy w naszej księgarni internetowej! Dołącz już dziś do grona Czytelników Biuletynu Białego Kruka! Aby to zrobić, kliknij TUTAJ.

Zapraszamy do naszej Księgarni Internetowej po publikacje pozwalające pogłębić naszą wiarę:

W co wierzą katolicy

W co wierzą katolicy

Karl Keating

Wokół wiary katolickiej narosło ostatnio sporo nieporozumień. Przyczyną tego stanu są przeważnie przekazy medialne, wprowadzające swoich odbiorców w błąd dowolnymi interpretacjami nie tylko nauki Kościoła, ale także Pisma Świętego. Znany amerykański teolog katolicki, wykładowca uniwersytecki, autor kilkudziesięciu poczytnych książek Karl Keating (ur. 1950) objaśnia w tej książce 52 najczęstsze pomyłki związane z rozumieniem wiary katolickiej.

Dekalog

Dekalog

ks. Waldemar Chrostowski

Dziesięć Bożych Przykazań odmieniło świat, wprowadziło ład w stosunkach między ludźmi i przygotowywało człowieka na przyjście Chrystusa. Zna je niby każdy – ale czy na pewno wszystkie? Czy je rozumie? Jak np. pogodzić polecenie „nie zabijaj” z karą śmierci? Dlaczego jako dzień święty święcimy niedzielę, a nie szabat? Czy przykazań naprawdę jest dziesięć? Pytań wokół Dekalogu wiele.

Ojcze Nasz. Dzieje i przesłanie Modlitwy Pańskiej

Ojcze Nasz. Dzieje i przesłanie Modlitwy Pańskiej

ks. Waldemar Chrostowski

Odmawialiśmy „Ojcze nasz” tysiące razy, od dziecka znamy na pamięć treść tej modlitwy – ale czy naprawdę dobrze ją rozumiemy? To pytanie staje się szczególnie aktualne w obliczu nowego tłumaczenia szóstej prośby Modlitwy Pańskiej: „i nie wódź nas na pokuszenie”. Bóg nas ani nie kusi, ani nie przywodzi do złego – taka wykładnia chyba nikomu wierzącemu nie przychodziła do głowy.

Nauczanie wolnego narodu. Wyd. II 2024

Nauczanie wolnego narodu. Wyd. II 2024

Jan Paweł II, Jolanta Sosnowska

Na progu transformacji ustrojowej, podczas pielgrzymki do Ojczyzny w 1991 r., Papież dobitnie zwracał uwagę, że prawdy Dekalogu są fundamentalne, że jedynie za nimi należy podążać, a nie ulegać fascynacji bardzo szkodliwymi nowinkami światopoglądowymi.

Potęga nawrócenia

Potęga nawrócenia

Wojciech Roszkowski

Wybitny pisarz i naukowiec prof. Wojciech Roszkowski przedstawia w swej kolejnej książce 81 niewiarygodnych historii życiowych ludzi, którzy będąc bardzo daleko od Boga, w ten czy inny sposób znaleźli jednak drogę do Niego. I tak na przykład poznamy mordercę i gwałciciela, który po dziesięcioleciach więzienia i pokuty odnalazł w sobie wiarę, a żywota dokonał w klasztorze.

Tajemnica opuszczenia Łodzi Piotrowej. Życie Benedykta XVI

Tajemnica opuszczenia Łodzi Piotrowej. Życie Benedykta XVI

Jolanta Sosnowska

Benedykt XVI należał do największych w dziejach papieży – przyjaciół Rzeczypospolitej, co zostało w tej książce mocno zaakcentowane. Autorka, znana z wielu książek i artykułów m.in. upamiętniających św. Jana Pawła II, przedstawia tu wszakże całe życie Josepha Ratzingera. Poznajemy jego bawarskie korzenie, brnąc także przez ponure czasy hitlerowskiego reżimu.

AUDIOBOOK Dzienniczek św. Siostry Faustyny - czytany przez Halinę Łabonarską

AUDIOBOOK Dzienniczek św. Siostry Faustyny - czytany przez Halinę Łabonarską

Halina Łabonarska


„Dzienniczek” św. Siostry Faustyny to najczęściej tłumaczone polskie dzieło na świecie, ale przede wszystkim to perełka literatury mistycznej. Jest to lektura, która człowieka autentycznie zmienia i dotyka w samej duszy. Bóg każdemu z nas pokazuje drogę do świętości, ale z Siostrą Faustyną obcował bezpośrednio i bezpośrednio do niej przemawiał.

Chwalmy Boga ze świętymi. Jak piękne są Twoje dzieła, Panie!

Chwalmy Boga ze świętymi. Jak piękne są Twoje dzieła, Panie!

Sophie de Mullenheim, Anna Griot

.

 

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.