Nigeryjski kleryk zginął zamordowany za wiarę w Chrystusa. Zabito go za to, „że w niewoli nie zaprzestał głoszenia Ewangelii.”

Nasi autorzy

Nigeryjski kleryk zginął zamordowany za wiarę w Chrystusa. Zabito go za to, „że w niewoli nie zaprzestał głoszenia Ewangelii.”

8 stycznia 2020 r. 18-letni Michel Nnandi wraz z trzema innymi klerykami został porwany z budynku Seminarium Dobrego Pasterza w Kadunie (Nigeria). Jedno z największych nigeryjskich miast owiane jest ponurą sławą działalności licznych gangów, specjalizujących się w uprowadzeniach, głównie dla okupu. 1 maja przebywający obecnie w więzieniu Mustapha Mohammed, przywódca 45-osobowej grupy przestępczej która dokonała porwania, powiedział w rozmowie telefonicznej z przedstawicielem nigeryjskiej gazety „Daily Sun”, iż zabił Michela Nnandiego dlatego, że kleryk przebywając w niewoli „nie przestał głosić Ewangelii Chrystusa swoim porywaczom”. Jak podaje „Daily Sun”, nawet oprawca „podziwiał wspaniałą odwagę młodego seminarzysty”, który powiedział mu „aby porzucił drogę zła i zbrodni, która prowadzi do potępienia wiecznego”. Mohammed opowiedział także, w jaki sposób jego banda dokonała porwania kleryków.

Wieczorem 8 stycznia członkowie gangu przebrani w mundury wojskowe wdarli się na teren seminarium. Zabrali sprzęt elektroniczny (m.in. laptopy i telefony) i uprowadzili czterech kleryków, w tym m.in. Michaela Nnandiego. Dziesięć dni później za miastem przy drodze odnaleziono jednego z porwanych seminarzystów; był ciężko ranny. 31 stycznia władze Seminarium Dobrego Pasterza podały do wiadomości publicznej, iż odnaleziono dwóch następnych kleryków. Niestety Nnandi nadal pozostawał w rękach oprawców. 1 lutego biskup Matthew Hassan Kukah z diecezji Sokoto poinformował o tragicznej śmierci Michela, dodając iż rektor seminarium zidentyfikował jego zwłoki.

Według „Daily Sun”, Mohammed przyznał, iż napad na seminarium został w najdrobniejszych szczegółach zaplanowany. Jeden z członków jego bandy pomógł przeprowadzić inwigilację; herszt zdawał sobie sprawę, iż będzie to napad opłacalny nie tylko dla spodziewanych łupów, ale i dla zastraszenia nigeryjskich chrześcijan. Przyznał także, iż posłużył się skradzionym telefonem Michela Nnandiego podczas rozmów na temat okupu za porwanych seminarzystów. Powiedział też, że przetrzymywany przez niego młody kleryk nie okazywał strachu. Doprowadziło to herszta gangu do wściekłości, dlatego zdecydował się zabić swoją ofiarę. Dodajmy, iż Mohammed odpowiada za całą serię brutalnych ataków na chrześcijan w Nigerii.

1 marca, w homilii wygłoszonej na Mszy Świętej podczas Konferencji Biskupów Katolickich w Nigerii arcybiskup Ignatius Kaigama z Abudży wezwał prezydenta Nigerii Muhammadu Buhariego do podjęcia zdecydowanych środków, aby zaradzić przemocy wobec nigeryjskich chrześcijan: „musimy mieć wsparcie naszego prezydenta i rządu, musimy współpracować, aby wyeliminować ubóstwo i ukrócić przestępczą działalność gangów porywających i mordujących chrześcijan”, powiedział duchowny.

W dobie brutalnych ataków na kapłanów męczeństwo młodego nigeryjskiego kleryka zyskuje szczególną wymowę. Pozostaje żywić nadzieję że jego heroiczna śmierć przyczyni się do licznych nawróceń także w zlaicyzowanej Europie.

Źródło: Catholic News Agency, MM

Totus Tuus

Totus Tuus

Adam Bujak, ks. Jan Machniak

Ogłoszony przez polski parlament Rok św. Jana Pawła II w stulecie jego urodzin (1920–2020) każe zastanowić się nad dziełem naszego wielkiego rodaka. Ks. Karol Wojtyła na drogę swego dorosłego życia wybrał dewizę Totus Tuus, czyli po polsku Cały Twój – zawołanie odnosi się do Maryi, Matki Jezusa. To Jej tak młody kapłan, jak i sędziwy Papież zawierzył siebie samego, Ojczyznę oraz cały świat.


 

 

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.