INAUGURACJA XIX DNIA PAPIESKIEGO ORAZ ROKU ŚW. JANA PAWŁA II
Adam Bujak z najnowszym albumem „Polska św. Jana Pawła II”.
W piątek 4 października 2019 r. Wydawnictwo Biały Kruk wraz z Fundacją „Dzieło Nowego Tysiąclecia” zainaugurowały zarówno obchody Roku Papieża Polaka, związanego z narodowymi obchodami przypadających w 2020 roku setnych urodzin św. Jana Pawła II, jak i XIX Dzień Papieski – świętowany pod znamiennym hasłem „Wstańcie, chodźmy!”, zorganizowany tym razem na pamiątkę pierwszej pielgrzymki Ojca Świętego do Polski w 1979 r. Uroczystość z licznym udziałem stypendystów Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”, do których w sposób szczególny adresowane jest to wezwanie, odbyła się w Kamieniołomie św. Jana Pawła II, położonym na terenie Parafii św. Józefa w Krakowie Podgórzu. Ks. Dariusz Kowalczyk, prezes Fundacji DNT, podkreślił wielkie znaczenie zarówno tych dwóch rocznic jak i formowania młodego pokolenia w duchu nauczania Papieża Polaka, które należy niestrudzenie popularyzować. Przypomniał, że Fundacja powołana została przez Konferencję Episkopatu Polski w 2000 r. „jako wyraz wdzięczności dla Jana Pawła II za Jego niestrudzoną posługę duchową na rzecz Kościoła i Ojczyzny. Idea utworzenia Fundacji jako organizacji, której działalność ma upamiętniać Pontyfikat Jana Pawła II przez promowanie nauczania Papieża i wspieranie określonych przedsięwzięć społecznych, głównie w dziedzinie edukacji i kultury, narodziła się po pielgrzymce Ojca Świętego do Polski w 1999 r.”.
Tematy wykładów, adresowanych do młodych studentów, którzy zdobywają wiedzę dzięki „Dziełu Nowego Tysiąclecia” a wygłoszonych w Kamieniołomie, ogniskowały się wokół spuścizny duchowej „Papieża z dalekiego kraju”. Ks. prof. Jan Machniak, rektor Międzynarodowej Akademii Bożego Miłosierdzia, wykładowca Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II niezwykle pięknie i głęboko mówił o sprawiedliwości i miłosierdziu, przewijających się przez całe nauczanie Papieża Polaka, ze szczególnym uwzględnieniem trzech encyklik: Redemptor hominis, Dives in Misericordia oraz Dominum et vivificantem. Podkreślił, że Ojciec Święty nie unikał trudnych spraw: „ Po okrucieństwach II wojny światowej, zagłady Polaków, Żydów i przedstawicieli innych nacji dokonanej rękami Niemców, a także wobec cierpień milionów niewinnych uśmiercanych przez komunistycznych oprawców – zmierzył się m.in. z często powtarzanym pytaniem; gdzie był wtedy Bóg, dlaczego wtedy milczał? Piotr naszych czasów nie zgadzał się na głoszenie haseł o śmierci Boga, choć w ich propagowanie zaangażowało się też wielu znanych intelektualistów”. Ks. prof. Machniak zacytował odpowiedź z encykliki Dives in Misericordia, że „w tajemnicy miłosierdzia człowiek poznaje prawdę o Bogu”, czyli, że dzięki niej dowiaduje się „kim On jest i gdzie, w jaki sposób jest On obecny we współczesnym świecie? U Jana Pawła II znajdujemy też odpowiedź na pytanie, kim jest człowiek, stworzony na obraz i podobieństwo Boga? Człowiek, który zdolny jest zdobywać kosmos, a z drugiej strony – okrutnie uśmiercać. Trzecie pytanie, na które Papież Polak udziela odpowiedzi, brzmi: kim jest mój bliźni? Słowem-kluczem do dania odpowiedzi na te trzy pytania jest właśniemiłosierdzie”.
Jolanta Sosnowska, autorka biografii Jana Pawła II „Hetman Chrystusa”, której trzeci tom ukaże się lada moment, zwróciła uwagę na niezwykłą wręcz aktualność refleksji polskiego Papieża: „Znając nauczanie Jana Pawła II, które opiera się na jego doświadczeniu jako człowieka i kapłana, można doskonale zrozumieć dlaczego wszędzie, gdzie się pojawiał, mówił o ochronie życie, o tym że nie można zgadzać się na eutanazję, na aborcję. (...)
„Papież Polak był wnikliwym obserwatorem zmian, wrażliwym ich sejsmografem. Niektórych ważnych myśli wtedy nie spostrzegliśmy, nie mieliśmy nawet pojęcia, że odbyły się takie konferencje jak kairska, w roku 1994, poświęcona zaludnieniu i rozwojowi, czy pekińska, w roku 1995, na temat kobiety. Jan Paweł II już wtedy toczył boje o kształt ich dokumentów końcowych, które, jak wiadomo, są przygotowywane znacznie wcześniej. Nie zgadzał się z tym, co dziś nazywamy gender czy LGBT, już wtedy bowiem próbowano wprowadzać pięć rodzajów płci, nie akceptował prezentowanej już wtedy wizji kobiety. W roku 1995 na czele delegacji Stolicy apostolskieju stała Amerykanka – Mary Ann Glandon, która naraziła się na wiele przykrych słów, gdyż delegację, której przewodziła wyzywano od ‘wsteczników’, zarzucono, że jest hamulcem nowoczesności”.
Wybitny polonista, przewodniczący Akademickiego Komitetu Obywatelskiego im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego prof. dr hab. Bogusław Dopart zwrócił z kolei uwagę na wspaniałą patriotyczno-religijno-kulturalną formację, jaką w przedwojennym wadowickim gimnazjum otrzymał Karol Wojtyła. Przypomniał, że w ówczesnych Wadowicach działali m.in. twórca teatralny Mieczysław Kotlarczyk, poeci z kręgu grupy poetyckiej „Czartak”: Emil Zegadłowicz, Kazimierz Foryś, Tadeusz Szantroch, Janina Brzostowska, Zofia Kossak-Szczucka, a także malarze: Julian Fałat, Wojciech Weiss, Zbigniew Pronaszko, Jan Hrynkowski. „Polski papież był kontynuatorem tradycji romantycznej, w swoim nauczaniu odwoływał się do kanonicznych wartości polskiego etosu i polskiej tożsamości, którymi są wiara, prawda i wolność. Po raz pierwszy wartości te połączył ze sobą biskup krakowski Kajetan Sołtyk w czasie Konfederacji Barskiej, później przejął je Adam Mickiewicz” – mówił prof. Bogusław Dopart.
Najbardziej wzruszające było jednak niewątpliwie świadectwo bezpośredniego świadka pontyfikatu, artysty fotografika Adama Bujaka, który przez 43 lata towarzyszył z aparatem fotograficznym Karolowi Wojtyle – Janowi Pawłowi II. Opowiadał m.in. o przeżyciach związanych z prywatną Drogą Krzyżową papieża odprawianą na dachu Pałacu Apostolskiego, z wejściem wraz z Ojcem Świętym do Grobu Chrystusa, o ostatniej kolacji w prywatnych apartamentach.
Rozpoczęcie w Krakowie Roku Papieża Polaka oraz XIX Dnia Papieskiego uświetnił mini recital bas-barytona Jana Kowalczyka, który często występował dla kard. Karola Wojtyły w pałacu biskupim na Franciszkańskiej a dla Jana Pawła II w Watykanie i Castel Gandolfo.
Komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.