Hiszpański portal katolicki o HiT: polskie szkoły będą nauczać prawdziwej historii

Nasi autorzy

Hiszpański portal katolicki o HiT: polskie szkoły będą nauczać prawdziwej historii

Portal internetowy Religión en Libertad odniósł się do informacji o wprowadzeniu podręcznika „HiT” do polskich szkół w tekście pod tytułem „Polskie szkoły będą nauczać ‘prawdziwej historii’ przeciwko marksizmowi i dominującym ideologiom”. Autor artykułu, José María Carrera, pisze: „Chcąc uwolnić edukację od dominujących ideologii, Polska zatwierdziła włączenie HiT – Historii i Teraźniejszości do programów nauczania szkół średnich. Osobą odpowiedzialną za jej zatwierdzenie był Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, który zlecił przygotowanie obu podręczników do tego tematu znanemu polskiemu historykowi Wojciechowi Roszkowskiemu. Do tej pory ministerstwo zatwierdziło jedynie pierwszy z dwóch tomów podręcznika – Historia i Teraźniejszość 1945-1979, przy agresywnych atakach opozycji”.

Hiszpański publicysta powołuje się także na słowa ministra Przemysława Czarnka: „Musimy zrobić wszystko, co możliwe, aby nowe pokolenia mogły poznać prawdę o historii najnowszej. Jeśli człowiek nie zna najnowszych procesów historycznych, które bezpośrednio wpływają na to, co dzieje się dzisiaj, nie ma pojęcia, w jakich okolicznościach się znajduje i jest bardzo podatny na manipulacje”.

Warto również zauważyć, że tekst na portalu Religión en Libertad przytacza fragment, który wzbudził tak wielkie kontrowersje w Polsce: „W ten sposób uczniowie szkół średnich będą mogli się uczyć, że ‘wraz z postępem medycznym i ofensywą ideologii gender wiek XXI przyniósł dalszy rozkład instytucji rodziny’ aż do obecnego ‘modelu rodziny’. To, jak głosi tekst, zakłada ‘tworzenie dowolnych grup ludzi, czasem o tej samej płci, którzy będą przywodzić dzieci na świat w oderwaniu od naturalnego związku mężczy­zny i kobiety, najchętniej w laboratorium. Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płod­ności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powie­dzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci?’”. Komentarzem do tego cytatu może być podpis do zdjęcia ilustrującego artykuł: „Polska kontynuuje swoją politykę poświęconą wyrzuceniu ideologii ze szkół; po zabronieniu propagandy LGBT skierowanej do małoletnich, przygotowuje się do uczenia o niebezpieczeństwach marksizmu albo kryzysie rodziny jako złu charakterystycznym dla współczesnej epoki”.

„Roszkowski pojmuje ideologie jako ‘uproszczone wizje świata’, a historię należy rozumieć ‘zgodnie z zasadami logiki i oceniać według norm moralnych naszej cywilizacji’”, konkluduje Carrera. „Z tego powodu wykładane będą m.in. znaczenie patriotyzmu i jego kontrast z nacjonalizmem i kosmopolityzmem, a także aktualne braki demokratyczne w Unii Europejskiej czy niebezpieczeństwa marksizmu i jego nowych wariantów w bieżącej polityce”.

Źródło: Religion en Libertad, José María Carrera, AM

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979.

Wojciech Roszkowski

Nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość wymaga także nowego podejścia do podręcznika. Autor – wybitny badacz, historyk i ekonomista, człowiek bardzo aktywny społecznie – postawił na narracyjność. W połączeniu z atrakcyjnym stylem pisania powinno przynieść to istotny efekt dydaktyczny, pobudza bowiem ciekawość czytelnika-ucznia.

 

 

 

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.