Księga Norwidowa. Życie, poezja, rysunki. wyd. 2022
liczba stron: | 304 |
format: | 19,5 cm x 23,5 cm |
papier: | kreda mat. |
oprawa: | twarda |
data wydania: | 31.01.2022 |
ISBN: | ISBN 978-83-7553-331-6 |
EAN: | 9788375533316 |
Ten rodem z mazowieckiego dworku szlacheckiego artysta mówił sam o sobie – jakże słusznie! – że jest sztuk-mistrzem, a więc twórcą korzystającym z wielu narzędzi: słowa, pędzla, piórka, rylca, a nawet dłuta. W istocie Cyprian Kamil Norwid był artystą tyleż wybitnym, co wszechstronnym. Zostawił po sobie nie tylko wiersze, eseje, dramaty i poematy, ale też grafiki, akwarele, obrazy olejne, rzeźby, a przede wszystkim ponad tysiąc rysunków! „Księga Norwidowa” stara się oddać kunszt i wielowymiarowość sztuki tego nadzwyczajnego twórcy.
Choć różnorodny w formie, Norwid niezmienny był w poglądach i upodobaniach. Dzieła swoje podporządkowywał zasadom piękna, a stawiał je w służbie Boga i Ojczyzny. Bacznie obserwował świat; jego twórczość, zwłaszcza rysownicza, jest kapitalnym dokumentem czasów, w których przyszło mu żyć. Czasów dla niego bardzo ciężkich, można powiedzieć nieszczęsnych, tak z powodu niespełnionych miłości, jak i niedocenienia za życia jego sztuki oraz myśli. Zwłaszcza to ostatnie trzeba mocno podkreślić, ponieważ Norwid był prawdziwym myślicielem, na wzór Sokratesa czy Arystotelesa, a nie tylko intelektualnym nowinkarzem. Przenikał duszę człowieka słowem i właśnie myślą, która nie wszystkim była w smak. Jednak do dzisiaj pozostała celna i aktualna. A nawet – z czasem nabiera coraz większej aktualności.
Jednym z wybitnych znawców twórczości Norwida jest dr Bohdan Urbankowski (sam poeta i filozof), który w części biograficznej, poprzedzającej wybór poezji, rysunków i grafik, przybliża czytelnikowi zarówno życie artysty, jak i jego twórczość. Czyni to jak zwykle z typowym dla niego znawstwem i polotem. „Księgę Norwidową” uzupełnia 130 ilustracji. Sejm polski ustanowił, w 200-lecie urodzin, rok 2021 Rokiem Norwidowskim.
„Partner Publikacji”
-
Kalendarium
-
Część I
-
Zbawienie w trybie warunkowym
-
Młodość w cieniu legend
-
Szkoły
-
Wyjazd
-
W Paryżu i jeszcze dalej
-
Część II
-
Poezja jako instrument
-
Język wtajemniczonych
-
Modyfikacje graficzne
-
Nowe znaczenie słów
-
Prawo sztuki do kłamstwa
-
Wnioski
-
Część III
-
Forma to jest piękno
-
Zguby szukanie
-
Prawo piękna, prawo kwitnienia
-
Piękno a praktyka
-
Problem oryginalności
-
Nowe piękno
-
Kultura narodowa
-
Sztuka stosowana
-
Część IV
-
Antysystemowość
-
Przybliżenie
-
Teoria przemilczeń
-
Część V
-
Treść to jest dobro
-
Sens prac ludzkich
-
Zło
-
Ewolucja i regres ducha
-
Nienawiść i miłość
-
Praca
-
Zło kultury współczesnej
-
Struktury dobra
-
Kongresy międzynarodowe
-
Kształtowanie życia szczęśliwego
-
Część VI
-
Profetyka Norwida
-
Prawda objawiona
-
Pierwotna jedność
-
Rewelacja historii
-
Epoki dziejów ludzkich
-
według Norwida
-
Przypisy
-
Cyprian Kamil Norwid.
-
Wybór poezji
-
Mój ostatni sonet
-
Samotność
-
Dumanie (I)
-
Pismo
-
Pożegnanie
-
Adam Kraft
-
Moja piosnka (I)
-
Monolog
-
Italiam! Italiam!
-
Psalmów psalm
-
Promethidion (fragmenty)
-
Aerumnarum plenus
-
Modlitwa
-
Do Najświętszej Panny Maryi.
-
Litania
-
Bema pamięci żałobny rapsod
-
Ruszaj z Bogiem
-
Trzy strofki
-
Moja piosnka (II)
-
Dziecko i krzyż
-
Polka
-
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…
-
Do Mieczy-sława
-
Spartakus
-
Wczora–i–ja
-
Moja ojczyzna
-
Marionetki
-
Wielkość
-
Na zapytanie: czemu
-
w konfederatce? Odpowiedź
-
Czasy
-
Przeszłość
-
Sfinks
-
Do Nikodema Biernackiego
-
Ciemność
-
Sariusz
-
Klątwy
-
Pieśń od ziemi naszej
-
Człowiek
-
Do wroga (Pieśń)
-
Praca
-
Klaskaniem mając…
-
Ciemność
-
Pielgrzym
-
Sieroctwo
-
Czy ten ptak kala gniazdo,
-
co je kala
-
Język-ojczysty
-
Fortepian Szopena
-
Na zgon poezji (Elegia)
-
Epizod
-
Mój psalm
Opinie o produkcie (0)