Ukraina: Rosyjscy barbarzyńscy celowo zniszczyli dawny pałac rosyjskiego księcia, który gościł Piotra Czajkowskiego

Nasi autorzy

Ukraina: Rosyjscy barbarzyńscy celowo zniszczyli dawny pałac rosyjskiego księcia, który gościł Piotra Czajkowskiego

Nieistniejący już pałac księcia Golicyna przed zburzeniem przez Rosjan. Autor zdjęcia: Demmarcos - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73260677 Nieistniejący już pałac księcia Golicyna przed zburzeniem przez Rosjan. Autor zdjęcia: Demmarcos - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73260677 Po odbiciu zajętego przez Rosjan Trościańca na północ od Kijowa ukraińscy żołnierze mieli jeszcze jeden dowód na rosyjskie barbarzyństwo: liczne ofiary wśród cywilnych mieszkańców miasta, obrócone w perzynę budynki. Okazało się, że rosyjska dzicz nie oszczędziła nawet pałacu należącego niegdyś do rosyjskiego księcia Aleksieja Wasiliewicza Golicyna. Rosyjski arystokrata gościł niegdyś w tej okazałej rezydencji młodego kompozytora Piotra Czajkowskiego, który właśnie w Trościańcu skomponował jeden z pierwszych w swojej twórczości utworów symfonicznych – uwerturę koncertową „Burza” inspirowaną dramatem Aleksandra Ostrowskiego. Prawykonanie „Burzy” miało miejsce 24 lutego 1896 r. w Petersburgu, trzy lata po śmierci Czajkowskiego. Rosyjski kompozytor często nazywał Trościaniec (będący w 1864 r. jednym z miast Imperium Rosyjskiego) swoim domem. Dodajmy, iż aż do bestialskiego napadu Rosji na Ukrainę Czajkowski był postacią cieszącą się w Trościańcu powszechną estymą; w miejskim parku znajdował się jego pomnik, jego imieniem nazwano także trościanecką szkołę muzyczną. Jak widać, rosyjscy barbarzyńcy celowo niszczą nie tylko kulturę ukraińską, ale nawet rosyjską.

Źródło: Le Figaro/FM Classic, MM

By poznać losy polskiego ojca opery narodowej warto sięgnąć po powieść autorstwa Władysława Fabryego:

Moniuszko. Powieść biograficzna

Moniuszko. Powieść biograficzna

 

Stanisław Moniuszko (1819–1872), herbu Krzywda, nie bez powodu nazywany jest ojcem polskiej opery narodowej, choć duchem patriotycznym przesiąknięta była cała jego twórczość, także liczne pieśni, kantaty, operetki, utwory symfoniczne.

 

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.