Ku pokrzepieniu serc. Teatr we włoskim Bergamo otwarty ponownie pomimo koronawirusa

Nasi autorzy

Ku pokrzepieniu serc. Teatr we włoskim Bergamo otwarty ponownie pomimo koronawirusa

Teatr w Bergamo, fot. By Cruccone - Own work, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2425870 Teatr w Bergamo, fot. By Cruccone - Own work, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2425870 Teatr imienia Gaetano Donizettiego w Bergamo na północy Włoch, spustoszonym przez epidemię koronawirusa, wznowił 20 listopada swoją działalność po trzyletniej renowacji.  Obowiązujące ścisłe przepisy sanitarne wymusiły jednak przesunięcie terminu planowanej gali z okazji ponownego otwarcia, a przedstawienia operowe w ramach festiwalu poświęconego patronowi teatru odbyły się bez publiczności i transmitowano je przez internet.

Dyrektor muzyczny festiwalu Riccardo Frizza powiedział, że jesienne wydarzenie kulturalne zostało pomyślane jako moment podnoszący na duchu dla miasta i regionu, gdzie ubiegłej wiosny w ciągu miesiąca zmarło 6 tys. osób.  W hołdzie ofiarom pandemii Frizza w lecie dyrygował wykonaniem „Requiem” Donizettiego przy miejskim cmentarzu. „Trzeba wiedzieć, że w mojej orkiestrze festiwalowej i w chórze są osoby, które straciły dwóch lub trzech członków rodziny”, skomentował. „Nie moglibyśmy organizować festiwalu bez uprzedniego hołdu dla tych, których z nami już nie ma”.

Trzeba było zrezygnować z planowanego początkowo udziału publiczności po tym, jak w październiku znów wzmogła się liczba zakażeń, nawet jeśli samo Bergamo jest w obecnym czasie lżej dotknięte niż na wiosnę, kiedy cały świat obiegły zdjęcia ciężarówek wojskowych wywożących zmarłych do innych regionów kraju w celu kremacji. Również liczba spektakli została ograniczona do trzech.

Przedstawienia trzech oper Donizettiego: „Marino Faliero”, „Le Nozze in Villa” oraz „Belisario”, jakie zostały wystawione w dniach 20-22 listopada są dostępne online przez czas nieokreślony w cenie abonamentu 59 euro (70 USD). Frizza powiedział, że ​​pieniądze są potrzebne, aby pomóc niezależnym śpiewakom i muzykom odzyskać część  dochodu w ciągu roku, w którym muzyka klasyczna została prawie całkowicie uciszona przez koronawirusa.

Włochy zamknęły wszystkie teatry w lutym, a latem nastąpiło wstępne otwarcie.

Podczas gdy niektóre inne teatry oferują bezpłatne transmisje swoich archiwów online, Frizza stwierdził, że niewiele z nich oferuje nowe przedstawienia operowe. Pakiet Teatru im. Donizettiego zawiera dodatki, takie jak komentarz, wywiady i wirtualna wycieczka po odnowionym budynku z odświeżonymi freskami na sufitach. Inna opera Donizettiego, sfilmowana w zeszłym roku, „L'Ange De Nisida”, ukaże się na stronie teatru 25 listopada.

Dla porównania, słynny mediolański teatr La Scala wyemituje 7 grudnia w telewizji państwowej koncert, zastępując w ten sposób tradycyjną galę otwierającą sezon.

Aby zapewnić zdrowie orkiestry, śpiewaków i chóru, wprowadzono ścisłe zarządzenia, w tym cotygodniowe testy i oddzielne próby. Podczas weekendowych występów chór, większość orkiestry i sam Frizza nosili maseczki.

W La Scali ponad 40 członków chóru uzyskało pozytywny wynik testu na obecność wirusa, podobnie jak 18 muzyków z orkiestry.

Frizza, który doświadczył łagodnego ataku wirusa podczas marcowego szczytu, kiedy Włochy były w całkowitym lockdownie, powiedział, że nikt na festiwalu nie zaraził się wirusem podczas prób. Ma to kluczowe znaczenie dla umożliwienia występów na żywo pomimo częściowego lockdownu  w Lombardii. „Nikt nie może sobie wyobrazić lockdownu w marcu  bez muzyki, bez książek, bez programów telewizyjnych” - dodał. „Pandemia nauczyła tych, którzy wcześniej tego nie rozumieli, jak ważna jest kultura, sztuka i piękno na świecie”.

Źródło: Associated Press/Colleen Barry, AM

O kompozytorze polskich oper przeczytać można w biograficznej powieści Władysława Fabrego:

Moniuszko. Powieść biograficzna

Moniuszko. Powieść biograficzna

 

Stanisław Moniuszko (1819–1872), herbu Krzywda, nie bez powodu nazywany jest ojcem polskiej opery narodowej, choć duchem patriotycznym przesiąknięta była cała jego twórczość, także liczne pieśni, kantaty, operetki, utwory symfoniczne.

 

 

Komentarze (0)

  • Podpis:
    E-mail:
  • Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Wpisy są moderowane przed dodaniem.

Zamknij X W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.